Valdība pirmdien atbalstīja SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" (EDzL) būvdarbu veikšanu ar maksimālo finanšu apmēru 29,252 miljoni eiro bez pievienotās vērtības nodokļa (PVN), lai nodrošinātu dzelzceļa savienojuma Rīgas Centrālā stacija-Rīgas lidosta būvdarbu procesa nepārtrauktību.
Satiksmes ministrs Atis Švinka (P) valdības sēdē skaidroja, ka rīkojuma mērķis ir nekavējoties atļaut sākt Rīgas lidostas būvdarbus Imantas virzienā un šiem darbiem ir pieejams finansējums no apturētajiem Rīgas lidostas stacijas estakādes būvdarbiem Mārupes virzienā.
Viņš skaidroja, ka būvdarbu sākšana ir nepieciešama nekavējoties, jo Rīgas lidosta ir saņēmusi militārās mobilitātes finansējumu ceturtajam peronam un abi būvlaukumi pārklājas.
Tādējādi līdz pozitīvam Eiropas Komisijas (EK) lēmumam par grozījumiem finansēšanas līgumā ir nepieciešams priekšfinansējums, lai varētu veikt maksājumus līdz brīdim, kad tiek veikti būvdarbi tādā apmērā, kas nerada riskus Rīgas lidostas projekta ceturtā perona īstenošanai.
Satiksmes ministrijas (SM) informatīvajā ziņojumā teikts, ka šogad oktobrī tika apstiprināti noteikumi, lai īstenotu Rīgas dzelzceļa mezgla savienojošās infrastruktūras (Rīgas lidosta-Centrālā dzelzceļa stacija-Aizkraukles virziens) izveides projektu un izbūvētu jaunu dzelzceļa savienojumu no Imantas stacijas uz Rīgas lidostu. Projekta kopējais finansējums paredzēts 264,17 miljonu eiro apmērā, tostarp Kohēzijas fonda līdzekļi 224,55 miljoni eiro.
Savukārt Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (CEF9) finansējums tika piešķirts viadukta būvdarbiem no Rīgas lidostas stacijas ēkas uz ziemeļiem līdz Ziemeļu ielai (posms 3A) un viadukta būvdarbiem no stacijas ēkas uz dienvidiem līdz Dzirnieku ielas zonai (posms 3C).
Tādējādi EDzL veica izpēti par iespējamu optimizāciju piešķirtā finansējuma darbu apmērā.
Ziņojumā teikts, ka "Rail Baltica" un Rīgas lidostas projekta ceturtā perona būvdarbu zonas pārklājas un to realizācija paralēli ir ļoti limitēta. Tādējādi "Rail Baltica" būvdarbi ir jāsāk no nākamā gada 1. janvāra un darbu sākšana vēlāk nav iespējama.
Kopumā attiecībā uz Latvijas finansēšanas līguma grozījumu tvērumu tiek paredzēts veikt tāda paša veida darbus, turpināt viadukta izbūvi, kas tika noteikti projekta pieteikumā, tikai lielākā apmērā - attiecīgi papildus posmiem 3A un 3C izbūvējot 3B posmu. Atbilstoši EDzL informācijai no esošā finansēšanas līguma būtu iespējams pārvirzīt 45,41 miljonu eiro uz posmu 3B.
Posma 3B darbu apjoma veikšanai ir nepieciešama finansēšanas līguma grozījumu apstiprināšana no Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūras (CINEA). Plānots, ka Baltijas valstu kopuzņēmums "RB Rail" 2026. gada pirmajā ceturksnī iesniegs līguma grozījumus, kurus CINEA varētu apstiprināt līdz 2026. gada vidum.
Pēc finansēšanas līguma grozījumu apstiprināšanas darbi tiks finansēti, izmantojot CEF9 finansējumu.
Ministrijā uzsver, ka posma 3B darbi jāsāk no nākamā gada sākuma. Tādējādi līdz 2026. gada beigām būs iespējams nodrošināt estakādes balstu, režģogu izbūvi un estakādes siju montāžas sākšanu.
Tādējādi SM atļāva autorizēt EDzL būvdarbu veikšanu ar maksimālo finanšu apmēru līdz 29,252 miljoniem eiro bez PVN. Minētā summa ir noteikta tādā apmērā, lai neradītu negatīvu ietekmi uz citiem projektiem arī situācijā, ja CEF9 grozījumu veikšanas process ieilgs. Visas radušās izmaksas tiks iekļautas turpmākajos maksājumu pieprasījumos CINEA.
Ministrijā atzīmē, ka, apstiprinot ziņojumu, tiks sasniegti minēto projektu mērķi, kā arī būtiski samazināts risks neattiecināmo izmaksu un ES finansējuma apmēra zaudēšanai kopumā 321 508 960 eiro apmērā.
LETA jau ziņoja, ka valdība šogad 7. oktobrī atbalstīja SM izstrādātos MK noteikumus, lai īstenotu Rīgas dzelzceļa mezgla savienojošās infrastruktūras (Rīgas lidosta-Centrālā dzelzceļa stacija-Aizkraukles virziens) izveides projektu un izbūvētu jaunu dzelzceļa savienojumu no Imantas stacijas uz Rīgas lidostu.
Plānots, ka projekta laikā VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) veiks 1520 milimetru (mm) dzelzceļa atzara izbūvi, tostarp sliežu ceļa, signalizācijas sistēmas, kontakttīkla un citu sistēmu uzstādīšanu no "Rail Baltica" stacijas Rīgas lidostā līdz Imantas stacijai, izmantojot jaunizveidojamo "Rail Baltica" dzelzceļa infrastruktūru.
Tāpat plānots modernizēt 1520 mm dzelzceļa līniju no Imantas līdz Rīgas Centrālajai stacijai, izbūvēt kontakttīklu Centrālajā stacijā, kā arī integrēt tās dienvidu un ziemeļu daļu signalizācijas sistēmas. VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) vadībā tiks pabeigta arī Centrālās stacijas dienvidu daļas sliežu ceļu sistēmu izbūve.
Papildus LDz modernizēs esošo Aizkraukles virziena dzelzceļa līniju līdz Ogrei. Projekta gaitā tiks atjaunots 1520 mm kontakttīkls līdz Ogrei, kas ļaus dzelzceļa pasažieriem nokļūt ar vilcienu Rīgas lidostā jau pirms "Rail Baltica" pamattrases pabeigšanas. Tāpat plānota peronu izbūve Salaspils, Jāņavārtu un Daugmales stacijās.
Savukārt EDzL kā sadarbības partneris veiks Rīgas lidostas dzelzceļa stacijas ēkas un ar to saistītās infrastruktūras būvdarbus, kas ietver stacijas ēkas fasādes, jumta un iekšējās apdares darbus, kā arī apkārtējās teritorijas labiekārtojumu un piekļuves nodrošināšanas risinājumu izbūvi.
Papildus EDzL nodrošinās dzelzceļa trases uzbēruma izbūvi posmā no Mazās Gramzdas ielas zonas līdz jaunbūvējamajam Kārļa Ulmaņa gatves pārvadam, kā arī no pārvada līdz Zolitūdes ielai, tostarp īstenojot saistītos tehniskos risinājumus, kā arī uzbūvēs estakādi.
Projekta īstenošana paredzēta līdz 2029. gada 31. decembrim.