Pie Rīgas lidostas turpinās "Rail Baltica" sliežu ceļa viadukta būvniecība

© Ģirts Ozoliņš/MN

Pie Rīgas lidostas uzbūvēti 45 dzelzceļa projekta "Rail Baltica" sliežu ceļa viadukta balsti jeb 85% no kopējā pasūtījuma, aģentūrai LETA pavēstīja pilnsabiedrības "B.S.L. Infra" pārstāvji.

Būvnieki informē, ka jūnija beigās sākta viadukta balstu savienošana savā starpā ar trīs metrus augstām tērauda sijām, lidostas teritorijā sliedēm sasniedzot 13 metrus virs zemes.

Vienlaikus būvnieki uzsver, ka dzelzceļa viadukts stacijas posmā tiek būvēts īpaši izturīgs, lai nodrošinātu drošu vilcienu kustību ar paredzēto ātrumu līdz 120 kilometriem stundā.

Kompānijā norāda, ka ir pagājuši četri gadi kopš "Rail Baltica" dzelzceļa stacijas un saistītās infrastruktūras būvdarbu sākuma pie Rīgas lidostas. Šajā laikā ir pabeigtas dzelzceļa stacijas ēkas dzelzsbetona nesošās konstrukcijas, pasažieru platformas un iekšējā viadukta posma izbūve, kā arī uzbūvēti 45 sliežu ceļa viadukta balsti.

Tostarp ceturtajā būvniecības gadā noslēgušies dzelzceļa stacijas ēkas izbūves pirmie etapi. Ēka patlaban sasniegusi 19,5 metru augstumu no kopējā plānotā 24,8 metru augstuma.

Būvdarbi norisinās arī Rīgas lidostas slēgtajā teritorijā, vienlaikus nodrošinot nepārtrauktu lidostas darbību. Lai nodrošinātu vietu sliežu ceļam, notiek inženierkomunikāciju tīklu, lidostas degvielas uzpildes stacijas un katlu mājas pārbūve, kā arī esošās ēkas demontāža.

Papildu ceturtajā gadā pabeigta jauna autostāvvieta "P5" starp Biroju ielu un autoceļu uz Rīgu ar vairāk nekā 850 vietām lidostas darbiniekiem.

Kopumā četru gadu laikā izbūvēti ceļi 110 445 kvadrātmetru platībā, komunikāciju tīkli 56 kilometru garumā, kā arī būvlaukumā ievesti 48 105 kubikmetru betona un vairāk nekā 7500 tonnu stiegrojuma. Savukārt stacijas ēkas izbūvē izmantoti aptuveni 30 000 kubikmetru betona un 6500 tonnu stiegrojuma.

Būvdarbu zona kopš 2021.gada ir paplašinājusies no sākotnējiem 4315 līdz 68 600 kvadrātmetriem šā gada jūnijā.

Tālākajā posmā paredzēta sliežu ceļa viadukta tērauda laidumu montāža aptuveni 10 000 tonnu apmērā, 2,4 kilometru dzelzceļa uzbēruma būvniecība, kā arī 115 metru garā pārvada izbūve pār Kārļa Ulmaņa gatvi. Patlaban sliežu ceļi izbūvēti 1,5 kilometru garumā.

LETA jau rakstīja, ka pilnsabiedrība "B.S.L. Infra" ir projekta "Rail Baltica" dzelzceļa stacijas un saistītās infrastruktūras izbūves realizētājs Rīgas lidostā. Personu apvienību veido Austrijas uzņēmums "Swietelsky" un Latvijas būvniecības uzņēmumi - ceļu būves firma SIA "Binders" un AS "LNK Industries".

"Rail Baltica" pirmās kārtas izmaksas Baltijā varētu sasniegt 14,3 miljardus eiro, no tiem Latvijā - 5,5 miljardus eiro, tomēr ir iespējams potenciāls ietaupījums līdz 500 miljoniem eiro no tehnisko risinājumu optimizācijas, kā arī ir iespējami citi ietaupījumi.

Kopējās projekta izmaksas atbilstoši izmaksu un ieguvumu analīzei Baltijā var sasniegt 23,8 miljardus eiro. Iepriekšējā izmaksu un ieguvumu analīzē 2017.gadā tika lēsts, ka projekts kopumā izmaksās 5,8 miljardus eiro.

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 mm) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.