EK atjaunina to aviokompāniju sarakstu, kurām aizliegts ielidot Eiropas gaisa telpā

Eiropas Komisija šodien publicēja 12. atjaunināto versiju to aviokompāniju sarakstam, kam aizliegts ielidot Eiropas Savienībā. Sarakstā iekļautas vēl triju valstu aviokompānijas, jo revīzijās konstatēti drošuma trūkumi.

Ar šo atjauninājumu ir atcelts aizliegums trim aviokompānijām un vienai aviokompānijai atļauts atsākt darbību ar nosacījumu, ka pienācīgi tiek uzlaboti drošuma apstākļi.

"Nav pieļaujami nekādi kompromisi attiecībā uz gaisa satiksmes drošību. Iedzīvotājiem ir tiesības droši lidot gan Eiropā, gan visur citur pasaulē," sacīja Komisijas priekšsēdētāja vietnieks Antonio Tajani. "Mūsu mērķis nav tikai sastādīt bīstamo aviokompāniju sarakstu. Mēs esam gatavi palīdzēt šīm valstīm pilnveidot to tehniskās iespējas un administratīvo rīcībspēju, lai garantētu drošu civilo aviāciju. Mēs pastiprināsim sadarbību ar Starptautisko Civilās aviācijas organizāciju, lai nodrošinātu, ka mūsu centieni ir saskanīgāki, lai piešķirtu palīdzību tur, kur tā vajadzīga visvairāk. Tomēr mums nav pieņemami, ka darbojas aviokompānijas, kas neatbilst starptautiskajiem standartiem. Tas apdraud ikvienu, kas nezinādams var atrasties nedrošā lidmašīnā. Tāpēc ir vajadzīgs šāds saraksts."

Jaunais saraksts aizstāj iepriekšējo un jau ir pieejams Komisijas tīmekļa vietnē.

"Melnā saraksta" veidošanai ir divējāds pamatojums.

a) Saraksts ir preventīvs instruments, lai gādātu par aviācijas drošumu. To pierāda daudzie gadījumi, kad Kopiena ir veiksmīgi reaģējusi uz iespējamajiem drošības apdraudējumiem krietnu laiku pirms radikālu pasākumu veikšanas, proti, ierobežojumu noteikšanas.

b) Saraksts ir arī galējais līdzeklis, kad pastāv un netiek risinātas nopietnas drošuma problēmas - ar to ierobežo vai liedz piekļuvi Eiropas gaisa telpai.Šādi pasākumi ir spēcīga motivācija, lai labotu trūkumus drošības jomā.

Ar šo atjauninājumu no saraksta ir svītroti trīs Ukrainā licencēti pārvadātāji. Ukraine Cargo Airways un Volare ir zaudējuši gaisa kuģa ekspluatanta apliecības; pēc tam, kad tika saņemta zināma informācija no Ukrainas iestādēm, no saraksta izslēdza arī pārvadātāju Motor Sich. Ceturtajam pārvadātājam, Ukrainian Mediterranean Airlines, atļāva atsākt lidojumus ar vienu gaisa kuģi, pateicoties apmeklējumam, ko vadīja Eiropas Aviācijas drošības aģentūra un kurā piedalījās divas dalībvalstis. Apmeklējuma laikā Ukrainā izdevās pārliecināties par pārvadātāju panāktajiem uzlabojumiem.

Līdzīgā kārtā ir atzīts, ka Angolas civilās aviācijas iestāde un gaisa pārvadātājs TAAG Angola Airlines ir veikuši uzlabojumus, pakāpeniski novēršot visus ar drošību saistītos trūkumus. Tāpēc TAAG ir atļauts palielināt to gaisa kuģu skaitu, ar kuriem tas veic lidojumus uz Portugāli.

Šis saraksta atjauninājums atspoguļo arī pastāvīgo dialogu ar atsevišķām valstīm par lidojumu drošību. Ciešāka un sekmīgāka sadarbība ir ar Albāniju, Angolu, Ēģipti, Krievijas Federāciju, Ukrainu, Kazahstānu un Kirgizstānu. Eiropas Aviācijas drošības aģentūra (EADA) ir pieprasījusi vairākus revīzijas apmeklējumus Albānijā, Ēģiptē, Kirgizstānā un Jemenā.

Saraksts ir arī paplašināts - tajā iekļauti visi Džibutijā, Kongo Republikā un Santomē un Prinsipi sertificētie gaisa pārvadātāji, jo konstatēti būtiski drošuma trūkumi pārraudzības sistēmā, par ko atbildīgas šo valstu aviācijas iestādes.

Visiem šajā un iepriekšējos atjauninājumos minētajiem gaisa pārvadātājiem Kopienas lidostās turpinās piemērot perona pārbaudes, lai nodrošinātu, ka tie konsekventi ievēro starptautiskos drošības standartus.

Pašlaik Kopienas sarakstā ir pieci atsevišķi gaisa pārvadātāji, kuru darbība Eiropas Savienībā ir pilnīgi aizliegta – Air Koryo no Korejas Demokrātiskās Republikas, Air West no Sudānas, Ariana Afghan Airlines no Afganistānas, Siem Reap Airways International no Kambodžas un Silverback Cargo Freighters no Ruandas. Aizliegums attiecas uz visiem gaisa pārvadātājiem no šādām 15 valstīm (pavisam 228 pārvadātāji): Angola (izņemot vienu pārvadātāju, kura darbībai ir piemēroti ierobežojumi un nosacījumi), Benina, Kongo Demokrātiskā Republika, Džibutija, Ekvatoriālā Gvineja, Gabona (izņemot trīs pārvadātājus, kuru darbībai ir piemēroti ierobežojumi un nosacījumi), Indonēzija, Kazahstāna (izņemot vienu pārvadātāju, kura darbībai ir piemēroti ierobežojumi un nosacījumi), Kirgizstāna, Libērija, Kongo Republika, Sjerraleone, Santome un Prinsipi, Svazilenda un Zambija. Astoņiem gaisa pārvadātājiem ir atļauts darboties, ievērojot ierobežojumus un nosacījumus - TAAG Angola Airlines (Angola), Air Astana (Kazahstāna), Gabon Airlines, Afrijet un SN2AG (Gabona), Air Bangladesh (Bangladeša), Air Service Comores (Komoru salas) un Ukrainian Mediterranean Airlines (Ukraina).

Latvijā

Latvijā gadā ir 12 papildu brīvdienas (Lieldienās, Jāņos, Latvijas Republikas Neatkarības atjaunošanas dienā, Latvijas Republikas Proklamēšanas dienā, Darba svētkos, Ziemassvētkos un Jaungadā). Lielākā daļa cilvēku, izņemot darbaholiķus, labprāt iegūtu vēl pāris papildu brīvdienas, piemēram, Lāčplēša dienu un 15. augustu. Arī darba nedēļa varētu būt īsāka. Ekonomisti gan krata pirkstu – papildu brīvdienas Latvijai izmaksājot dārgi.

Svarīgākais