Aģitācijā konkurenti steidz panākt Saskaņas centru

Oficiālā priekšvēlēšanu kampaņa sākas tikai 2. februārī, kad tiesībsargājošās iestādes sāks uzskaitīt partiju kampaņās ieguldītos līdzekļus, tomēr jau vairākas dienas reklāmas maratonu uzsākusi arī Reformu partija (RP) un Vienotība.

RP neslēpj, ka kampaņu sākusi agrāk, lai atbildētu uz nu jau ilgāku laiku televīzijās vērojamām Saskaņas centra reklāmām.

Ierobežoti resursi

Saskaņā ar grozījumiem (tie ir spēkā kopš šā gada) Politisko organizāciju finansēšanas likumā partijas jūnijā gaidāmajās pašvaldību vēlēšanās uz katru pilsoni, kas konkrētajā pašvaldībā piedalījies iepriekšējās vēlēšanās, drīkstēs tērēt 18,56 santīmus, informē Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB). Pēc biroja aprēķiniem, partija, kas startēs visās pašvaldībās, sevis reklamēšanai drīkstēs tērēt 277,42 tūkstošus latu. Vislielākos tēriņus likums atļauj Rīgā startējošajiem politiskajiem spēkiem – 76,6 tūkstošus latu. Piemēram, 2009. gada pašvaldību vēlēšanās Tēvzemei un Brīvībai/LNNK un tolaik vēl atsevišķi startējošie jaunie politiķi no Visu Latvijai! kopā iztērēja vairāk nekā 374 tūkstošus latu. Tiesa, togad līdz ar pašvaldību vēlēšanām notika arī Eiropas Parlamenta vēlēšanas.

Pārkāpjot šos ierobežojumus, partijai pārtērētā summa būs jāieskaita valsts budžetā, taču reklāmas tēriņu uzskaiti KNAB sāks tikai 2. februārī, līdz tam partijas ir tiesīgas tērēt neierobežotus līdzekļus, ko galvenie konkurenti arī sākuši darīt.

Bija jāreaģē

Pirmā televīzijas un radio ēteru iekaroja Saskaņas centra un Gods kalpot Rīgai (SC/GKR) apvienība, kas ar dažādas nozares pārstāvošu cilvēku mutēm stāsta pilsētniekiem, cik daudz jau paveikusi un cik daudz vēl darīs rīdzinieku labā.

Galvaspilsētā pašlaik pie varas esošajai apvienībai sekoja RP, kas uzmanību pievērš ar nekonkrētu, drīzāk romantisku televīzijas reklāmas klipu, kurā stāsta par ābeļu saudzēšanu ziedoņa laikā un līdzvērtīgām lietām.

RP līderis Valdis Zatlers, jautāts, kāpēc naudu kampaņai sākuši tērēt pirms oficiālā aģitācijas termiņa, neslēpa, ka partija tā rīkojusies, lai atšķaidītu SC/GKR vēstījumu un ļautu vēlētājiem atcerēties arī par sevi.

«Protams, tā ir reakcija uz SC/GKR, kas nekautrējas izmantot administratīvos resursus reklāmām. Reformu partija nevar palikt atbildi parādā,» teica V. Zatlers. Savukārt, komentējot kritiku par pārāk romantisko un nekonkrēto reklāmu, viņš skaidroja, ka aģitācijas materiāls šāds veidots apzināti. «Mēs vēlējāmies no sākuma piesaistīt cilvēku uzmanību, tālāk sekos arī vienkārši uztverami stāsti par paveikto, konkrētiem darbiem un idejām,» skaidroja RP līderis.

Ar naudu nemētājas

Nākamā kampaņā iesaistījās Vienotība. Tās Rīgas mēra kandidāte Sarmīte Ēlerte stāsta par milzīgo korupciju SC/GKR vadītajā Rīgā un to, kādai valsts galvaspilsētai vajadzētu būt un tā kļūs, ja vien pie varas Rīgā nokļūs Vienotība.

Jautāta, vai, uzsākot aģitācijas kampaņu pirms tās oficiālā sākuma, partija kaut nedaudz nejūtas vainīga pret vēlētāju, kuram pati stāsta par negodīgo pašreizējo pilsētas vadību, Vienotības līdere Solvita Āboltiņa Neatkarīgajai atzina, ka viss esot godīgi. «Neuzskatu, ka, reklamējoties, pirms uzsākta tēriņu uzskaitīšana, esam negodīgi pret vēlētāju, jo likumā esam noteikuši, ka 30 dienas pirms vēlēšanām vēlētājam no reklāmām ļausim atpūsties,» teica S. Āboltiņa, piebilstot «ja būtu mana teikšana, es vispār tādu lietu [politiskās reklāmas TV un radio] aizliegtu!»

Pagaidām reklāmas sacīkstēs nav iekļāvusies Nacionālā apvienība, kura savu Rīgas mēra kandidāti Baibu Broku pagaidām cītīgi reklamē tikai sociālajos medijos. «Mēs neesam tā partija, aiz kuras stāv naudas maisi. Ar reklāmas rullīšiem necentīsimies aizmālēt acis, būs konkrēti piedāvājumi,» saka partijas līderis Raivis Dzintars.

Interesanti, ka Neatkarīgajai tā arī neizdevās atrast reklāmas speciālistu, kas būtu pamanījis un spētu izvērtēt visu aģitācijas kampaņā jau iesaistīto partiju reklāmas klipus. Viens no retajiem bija reklāmas aģentūras Omnicom Media Group valdes loceklis Henriks Bukavs, kas nejauši bija redzējis vien SC/GKR reklāmas materiālu un atzina, ka tajā izmantotas gadiem pārbaudītas reklāmas tehnoloģijas un ar kaut kādu sabiedrību īpaši uzrunājošu radošumu tā nevar lepoties.