Latvijas lielo pilsētu asociācija (LLPA) un Latvijas Pašvaldību savienība (LPS) sniegušas atzinumus par pretrunīgo situāciju, kurā Ventspils domi nostādījis vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Edmunds Sprūdžs.
Autoritatīvās organizācijas konstatējušas, ka arī pēc atstādināšanas no «amata pienākumu pildīšanas» Aivars Lembergs ieņem Ventspils pilsētas domes priekšsēdētāja amatu, bet ir ierobežots pildīt domes priekšsēdētāja amata pienākumus. Iepriekš tāpat ministra rīkojumu interpretējusi Ventspils dome – tātad darījusi pareizi.
Faktiski pēc ministra rīkojuma palikusi spēkā tiesas iepriekš jau apstiprinātā situācija – A. Lembergs ir deputāts, strādā komisijās, taču nepilda formālos mēra pienākumus. Vienīgā atšķirība tā, ka E. Sprūdža 22. oktobra rīkojums jāapstrīd likumā paredzētā kārtībā – tiesā, un, kā vēsta domes pārstāve Kristīne Duļbinska, vēl šīs nedēļas laikā tas arī tiks izdarīts.
Vienlaikus pašvaldību organizāciju atzinumi norāda uz paša ministra pieļautajiem pārkāpumiem no administratīvā procesa viedokļa. Reformu partijas uzdevumā cīnoties pret politisko oponentu, E. Sprūdžs viņa atstādināšanu nav pamatojis ar pierādījumiem par kādiem pārkāpumiem, tikai atsaucies uz prokuratūras viedokli neiztiesātā krimināllietā.
Turklāt – it kā eksistējošie pārkāpumi notikuši jau pilnvaras zaudējušas domes laikā. Un visbeidzot, nav skaidrs, kādēļ ministram būtu jāpiemēro ārkārtas procedūra situācijā, kad nekas ārkārtējs nav noticis.
LPS pauž viedokli, ka «ministram būtu jāsāk ar problēmu atklāšanu un labošanu, nevis tūlītēju ķeršanos pie domes priekšsēdētāja atstādināšanas no amata pienākumu pildīšanas, jo pretējā gadījumā to var arī klasificēt kā administratīvā resursa nelietderīgu izmantošanu». E. Sprūdžs patiešām neliek galdā nekādus pierādījumus – gluži otrādi, ministra rosinātais administratīvais process ir pilnībā noslepenots – ministrija nepublisko pat oficiālo saraksti.
LLPA papildus norāda, ka E. Sprūdžs savā rīkojumā atsaucas uz likumiem, kas A. Lemberga it kā pastrādāto pārkāpumu laikā nemaz nebija pieņemti, «kas varētu liecināt par rīkojuma Nr. 343 prettiesiskumu».
Jāatgādina, ka ne vien pats ministrs, bet arī viņa īstenotā uzbrukuma atbalstītāji Vienotībā un Nacionālajā apvienībā konstatējuši, ka likums Par pašvaldībām pašlaik sargā pašvaldību vadītājus no politiskas izrēķināšanās. Ministrs var atstādināt mēru uz laiku no pienākumu pildīšanas, taču nevar viņam pēc savas iegribas uzteikt darbu. Tāpēc atsevišķi politiķi pašlaik mēģina pārrakstīt likuma 93. pantu, pielāgojot to A. Lemberga apkarošanas mērķiem.
LPS turpretim rosina 93. un 94. pantu, kuri regulē ministra tiesības vērsties pret pašvaldību vadītājiem, vispār izslēgt no likuma. Domes priekšsēdētāja darba devējs ar deputātu starpniecību ir vēlētāji, un viņiem tad arī lemjams paturēt vai atbrīvot mēru no darba.
Pašvaldību organizācijas savus atzinumus sniegušas pēc Ventspils domes lūguma, taču kopijas nosūtītas arī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai. E. Sprūdža jaunpieņemtā preses sekretāre Maija Pētermane vēsta, ka ministrs pašlaik iepazīstas ar šiem dokumentiem. Vai viņš arī uzskata tos par autoritatīviem un vērā ņemamiem – nav zināms.