SM varētu atbalstīt maksas ceļa izbūvi Maskavas virzienā

Satiksmes ministrija varētu atbalstīt maksas ceļa izveidi no Rīgas uz Maskavu, kurš varētu tikt būvēts pēc publiskās un privātās partnerības (PPP) modeļa, taču tas būtu jāīsteno, abām valstīm cieši koordinējot projekta realizāciju, šodien starptautiskajā konferencē "TransBaltica 2012" sacīja ministrijas valsts sekretārs Anrijs Matīss.

Matīss skaidroja, ka projekts būtu jārealizē multimodālā transporta koridora ietvaros.

Krievijas vēstniecības pārstāvis piedāvāja kā ideju apspriest alternatīva Rīga - Maskava ceļa izbūvi pēc PPP modeļa, kas attiecīgi būtu maksas ceļš.

Zvērinātu advokātu biroja "Sorainen" partneris Rūdolfs Eņģelis konferencē skaidroja, ka Eiropā PPP tirgus kopējais gada apjoms pēdējos gados pārsniedz 15 miljardu eiro jeb 10,37 miljardus latu un vairāk nekā puse projektu tiek realizēti transporta nozarē.

Citu valstu pieredze liecinot, ka PPP varot realizēt gan mazos, gan vērienīgos projektos. Piemēram, Francijā gadā realizēti 11 miljardus eiro (7,6 miljardi latu) vērti 18 projekti, savukārt Vācijā - 16 projekti par 1,5 miljardiem eiro (1,04 miljardi latu). Eņģelis arī norādīja, ka ceļu izbūvei un uzturēšanai izdevīgāk nereti ir slēgt nevis tradicionālos iepirkumu līgumus, bet gan izmantot PPP modeli, jo ilgtermiņā tas valsti izmaksā lētāk.

Svarīgs gan esot pareizs risku sadalījums un konkursa dialogs, tāpēc pirmajiem pilota projektiem Latvijā esot jāpiesaista starptautiskie eksperti. Nerealizētā Rīga-Sēnīte PPP projekta gadījumā, valstij neesot bijis skaidrs, kādam jābūt risku sadalījumam, tāpēc arī finansētājs šādam PPP projektam neesot atradies.

Ja pirmie PPP pilotprojekti Latvijā būšot veiksmīgi, interesi par tiem izrādīšot arī starptautiskie spēlētāji.

Svarīgākais