Saasinoties pretrunām starp vides nozares, uzņēmējdarbības un, iespējams, arī politiskām interesēm, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) nolēmusi galvenās kontrolējošās institūcijas vadībā iecelt kādu karojošāku zaļo.
Ilggadējam Valsts vides dienesta (VVD) vadītājam Vilim Avotiņam uzteikts darbs. Ministrs Edmunds Sprūdžs viņam pārmet neprofesionalitāti. Taču V. Avotiņa īstenotā politika – maksimāli atturēties no radikāliem lēmumiem, kas varētu kaitēt uzņēmējdarbībai – var arī nebūt patiesais atlaišanas iemesls. V. Avotiņš ir VARAM virzītais un Ministru kabineta ieceltais valdes loceklis Ventspils brīvostā. Ja viņu izmet no tiešā darba par sliktu strādāšanu, viņš arī nedrīkst turpināt pārstāvēt valsts intereses. Tādējādi Reformu partija caur VARAM iegūs iespēju ievietot brīvostas valdē savu cilvēku. Šādu scenāriju apstiprina ne vien neoficiāli avoti, bet netieši arī pats ministrs. Aģentūrai LETA par V. Avotiņa atcelšanu no Ventspils brīvostas valdes locekļa amata viņš sacīja: «Tas ir neizbēgami. Tas ir nākamais solis.» Ministrijas oficiālajā paziņojumā par zatleriešu mērķiem vairot ietekmi Ventspilī gan nekas nav minēts. Tikai par VVD vadītāja nesekmību. Par to liecinot «pēdējā laikā izgaismojušies tādi vides aizsardzības prasību pārkāpumi kā Karvas HES, ManTess un to darbības ietekmes uz vidi nepietiekama un novēlota kontrole, neatbilstošs vides inspektoru tehniskais nodrošinājums, haoss piesārņojošo darbību atļauju izsniegšanas procedūrās, kā arī neveiksmīgi organizēti liela apjoma iepirkumi ar negatīvām ilgtermiņa sekām VVD budžetā». Ar pēdējo acīmredzot domāts apturētais ministrijas kuģa iepirkums zvejas kontroles vajadzībām. Par Karvas HES būvatļaujas likumību turpinās tiesu darbi. Savukārt ManTess ir uzņēmums, kas līdzās citiem tādiem pašiem pārkrauj naftas produktus un jau gadiem ilgi piesmirdina gaisu Kundziņsalas, Ezera un Tvaika ielas apkaimē. Reizumis smirdēšana notiek īpaši intensīvi, tā jūtama pat Mežaparkā, un tad apkaimes iedzīvotāji sūdzas gan valsts un pašvaldības vides institūcijām, gan Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam. Pēc tam, kad jauns sūdzību vilnis sasniedza atbildīgos dienestus 26. maijā, tas izrādījās gana labs iemesls, lai V. Avotiņu atlaistu no darba.
1. jūnijā Valsts vides dienests uzņēmumam ManTess izteicis brīdinājumu par iekārtu darbības iespējamu apturēšanu. Vairākiem ostas pārkraušanas termināļiem uzdots izstrādāt pasākumu plānu smakošanas samazināšanai. Tomēr līdzīgi aktivitātes uzplaiksnījumi bija vērojami arī pirms gada, diviem, pieciem, un radikāli uzlabojumi nav notikuši. Dzīvojamais rajons atrodas rūpnieciskajā zonā, kas ir savstarpēji konfliktējošas vides. Pagaidām vēl amatā esošais V. Avotiņš atzīst, ka pēc būtības neko citu kā izdarīt regulāru spiedienu uz šiem uzņēmumiem, brīdināt tos un sodīt nevar. «Jebkurš uzņēmums veic piesārņošanu, un ierobežošanai vides aizsardzības vārdā jābūt samērīgai ar ekonomisko pusi.» V. Avotiņa priekšniecība ir domā citādi, un viņš šajā konfliktā nolēmis atkāpties bez skandāliem:
«Cīnīties, lai paliktu amatā, esot konfrontācijā ar ministrijas vadību... tāds mērķis neattaisno līdzekļus.» 10. jūnijs ir viņa pēdējā darbadiena. Iemeslus, kādēļ tiek atbrīvots no amata, VVD vadītājs komentē īsi: «Nu tā taču ir Reformu partija...» Arī viņam šķiet ticami, ka patiesais pēkšņi konstatētā neprofesionālisma cēlonis varētu būt vēlēšanās izdarīt rokādes Ventspils brīvostā.
V. Avotiņa pēctecis VVD tikšot meklēts atklātā konkursā. Ministrs E. Sprūdžs aģentūrai LETA jau darījis zināmu, kam, viņaprāt, šajā konkursā būtu jāpiesakās un jāuzvar. Tas ir pašreizējais Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra vadītājs Andris Leitass. Savukārt, kurš un kā tiks izraudzīts darbam ostā, ministrs vēl nestāsta – steigas neesot.