Dzelzceļa trokšņu novēršanas projektam vajadzētu ap 210 tūkstošiem latu no valsts budžeta

© Nra arhīvs

No 2013. līdz 2015. gadam VAS „Latvijas dzelzceļš” (LDz) plānotajam dzelzceļa radīto trokšņu ietekmes uz vidi mazināšanas projektam Rīgas reģionā būtu nepieciešams nacionālais līdzfinansējums aptuveni 210 tūkstošu latu apmērā.

Pēc projekta „Inovatīvi risinājumi dzelzceļa trokšņu pārvaldībā” apstiprināšanas Eiropas Komisijā Satiksmes ministrija (SM) plāno iesniegt minētā nacionālā līdzfinansējuma pieprasījumu Finanšu ministrijai. Šīs ilgtermiņa saistības valsts budžetā varētu tikt paredzētas laika posmā no 2013. līdz 2015. gadam.

LDz līdz 2012.gada 30.jūnijam plāno veikt dzelzceļa dažādu veidu ritošo sastāvu, piemēram, kravas vai pasažieru vagonu, manevru lokomotīvju utt. radītā trokšņa līmeņa noteikšanu un izstrādāt trokšņu stratēģiskās kartes. Atbilstoši šim kartēm 2013.gadā paredzēts izstrādāt rīcības plānu trokšņu samazināšanai.

Projekta ietvaros plānots veikt trokšņa līmeņa modelēšanu un noteikt dzelzceļa radītā trokšņa novēršanas barjeru labāko un efektīvāko risinājumu, trokšņu barjeras (sienas) novietojumu un konfigurāciju. Projektā kā partnerus plānots pieaicināt arī zinātniekus no Rīgas Tehniskās universitātes un komersantu, kurš spēs izgatavot prettrokšņa sienas paraugmodeli. Rezultātā paredzēts izveidot īpašu trokšņu slāpēšanas paraugsienas modeli, kā arī radīt zaļo stādījumu sienu izvēlētajā pilsētvidē, kur dzelzceļa radītie trokšņi ietekmē lielu iedzīvotāju skaitu. Intensīvāk noslogotākajās trokšņu zonās tiks ieviests demonstrācijas pilotprojekts.

Projekta īstenošana paredzēta no 2012.gada jūlija līdz 2015.gada jūlijam. Tā kopējās izmaksas ir 1092 200 lati, no kuriem līdz 50% segs Eiropas Savienības LIFE+ programma. Valsts budžeta atbalsts ir nepieciešams profesionālu ekspertu piesaistei, trokšņu mērījumu veikšanai un rezultātiem atbilstoša rīcības plāna izstrādei, ko nosaka likums „Par piesārņojumu”. Atbalsts nepieciešams arī zinātniskajai izpētei atbilstošākās trokšņu barjeras noteikšanai un modelēšanai, atbilstoša paraugmodeļa izveidošanai projekta ietvaros, kā arī rezultātu uzraudzībai pēc tās uzstādīšanas.

To paredz SM izstrādātais informatīvais ziņojums „Par dzelzceļa radīto trokšņu ietekmes samazināšanu projekta „Inovatīvi risinājumi dzelzceļa trokšņu pārvaldībā” ietvaros”, ko ceturtdien, 15. decembrī, izsludināja Valsts sekretāru sanāksmē. To vēl skatīs valdība.

Svarīgākais