Partijas jau sāk aģitēt

Vēl pirms referenduma par Saeimas atlaišanu, nezinot tā rezultātu, politisko partiju apvienība Vienotība uzsākusi priekšvēlēšanu aģitāciju. Šādā veidā tā radusi iespēju apiet priekšvēlēšanu tēriņu ierobežojumus.

Pēc pozitīva referenduma rezultāta izdevumi būs jāuzskaita, sākot ar nākamo otrdienu. Zīmīgi, ka Vienotība izvēlējusies to pašu reklāmas aģentūru, ar kuru tā strādāja pirms 10. Saeimas vēlēšanām un kura ir veidojusi PR kampaņas tām valsts iestādēm, kuras ir Vienotības ministru pārziņā.

Vienotība, būdama pilnīgi pārliecināta par tautas vēlmi atlaist šā brīža parlamentu, politisko aģitāciju sākusi, nesagaidot referenduma rezultātus. Tā aizvadītajā nedēļas nogalē apvienība aktīvi aģitēja vērienīgajā mūzikas festivālā Positivus Salacgrīvā. Savukārt šonedēļ radio un televīzijas ēterā dažādos laikos iekļautas Vienotības politiskās reklāmas. Vienā no tām apvienības līdere Solvita Āboltiņa slavē premjera Valda Dombrovska īpašības un viņa vadītās valdības paveikto valsts ekonomiskās situācijas uzlabošanā. Viņa arī uzsver, ka, samazinot oligarhu ietekmi, darbi ritēšot raitāk. Savukārt Vienotības pārstāvis Aleksejs Loskutovs politiskās reklāmas rullītī aicina visus sestdien piedalīties referendumā par Saeimas atlaišanu. Arī Eiropas Parlamenta deputāte Sandra Kalniete aicina vēlētājus pirms 11. Saeimas vēlēšanām piedalīties arī referendumā.

Līdz šim Vienotība paguvusi iztērēt aptuveni 5700 latu reklāmas materiālu izgatavošanai radio (ap 700 latu) un televīzijā (ap 5000 latu), un tie būs dzirdami piecās radiostacijās un četrās televīzijās. «Precīzas publicitātes izmaksas par atskaņošanu medijos vēl nav zināmas, jo visi kanāli nav vēl apstiprinājuši visa plāna nodrošināšanu. To zināsim pēc informatīvās kampaņas beigām,» Neatkarīgajai stāsta Vienotības preses sekretāre Laila Timrota. Viņa skaidro, ka šī kampaņa pirms referenduma ir veidota, lai «nomierinātu tos iedzīvotājus, kas ir ļoti satraukti, vai neapstāsies valsts atveseļošanās».

Reklāmas materiālu gatavošanai atjaunots sadarbības līgums ar iepriekšējo sadarbības partneri – reklāmas aģentūru SIA McCann Erickson Riga, jo «tik īsā laikā sarīkot kvalitatīvu konkursu nav iespējams. Jo gatavoties jāsāk jau tagad», norāda L. Timrota.

Neatkarīgā jau rakstīja, ka publiskajā telpā paustas aizdomas par Vienotības priekšvēlēšanu kampaņas veidotāju aģentūru iesaisti citās reklāmas aktivitātēs. Ir norādīts uz Vienotības pārstāvja ekonomikas ministra Arta Kampara vadītās ministrijas padotībā esošo Centrālās statistikas pārvaldi un a/s Latvenergo, kur ministrija ir kapitāla daļu turētāja. Tieši šīs iestādes ir slēgušas līgumus par ievērojamām summām ar tām pašām firmām, kas cieši sadarbojušās ar Vienotību priekšvēlēšanu kampaņā, – ar SIA GfK Custom Research Baltic un SIA McCann Erickson Riga. Tas rada aizdomas, ka valsts pasūtījumi tiek izmantoti partijas reklāmas kampaņas veidotāju atalgošanai.

«Šī vēl nav priekšvēlēšanu kampaņa, tās stratēģija vēl tiek izstrādāta. Kampaņas izstrāde norit pilnā sparā, gatavojam piedāvājumu vēlētājam – vērtējam Vienotības deputātu kandidātu sarakstu, gatavojam izaugsmes programmu. Reklāmas materiāli taps tad, kad šie divi galvenie uzdevumi tiks pabeigti,» uzsver apvienības pārstāve.

Pirms mēneša veiktie grozījumi Politisko organizāciju finansēšanas likumā paredz divas reizes mazākus priekšvēlēšanu tēriņu griestus Saeimas ārkārtas vēlēšanām. Tas nozīmē, ka maksimālā summa, ko partijas drīkstēs tērēt iespējamās 11. Saeimas vēlēšanām, būs 282 559 lati, nevis 565 119 latu.

Saskaņā ar likumu partijām noteiktie priekšvēlēšanu izdevumu apmēra ierobežojumi būs saistoši no nākamās dienas pēc Saeimas atlaišanas, paskaidroja Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja pārstāvis Andris Vitenburgs.

Par oriģinālākām un lētākām reklamēšanās iespējām šobrīd domā arī nacionālā apvienība Visu Latvijai!-Tēvzemei un Brīvībai/LNNK, kuras pārstāvis Imants Parādnieks augusta beigās apceļos Zemgali. Viņš klāstīja Neatkarīgajai, ka divu nedēļu brauciens būšot līdzīgs iepriekšējam, kad Latvija tika apbraukāta zirga pajūgā. Šoreiz pārvietošanās līdzeklis būšot cits, taču ne mazāk oriģināls un uzmanību piesaistošs.

Tikmēr pārējās partijas ar reklāmām vēl nesteidzas, vēloties sagaidīt oficiālus referenduma rezultātus. Kā Neatkarīgajai apliecināja gan Zaļo un zemnieku savienība, gan nacionālie spēki, par konkrētām publicitātes aktivitātēm tikšot lemts tikai pēc tautas nobalsošanas.

Latvijā

Ja standarta dienā traumpunkta apmeklētāju skaits ir aptuveni 60 līdz 70, tad ziemas periodos, it sevišķi slidenajā laikā, tas var sasniegt 100 un pat vairāk pacientu, norāda Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīcas (TOS) galvenais ārsts Andris Džeriņš.

Svarīgākais