KNAB: Pārdodot tiesības tirgot reklāmas laiku Rīgas Dinamo spēļu translācijās, LTV pārkāpusi likumu

Pārdodot ekskluzīvās tiesības tirgot reklāmas laiku hokeja klubu Rīgas "Dinamo" un "Rīga" spēļu translācijās, Latvijas Televīzija (LTV) ir pārkāpusi likumu "Par valsts un pašvaldību finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanu", konstatējis Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB).

Kā vēstulē Nacionālajai elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomei (NEPLP) skaidro KNAB, noslēdzot līgumu ar SIA "Reklāmas aģentūra Persona" par ekskluzīvām tiesībām izvietot reklāmu un sponsoru norādes LTV programmā saistībā ar Rīgas "Dinamo" un "Rīga" dalību Kontinentālās hokeja līgas (KHL) 2010./2011.gada sezonā, LTV ir pārkāpusi likuma "Par valsts un pašvaldību finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanu" 3.panta 2.punkta normu.

Minētā likuma 3.panta 2.punktā teikts, ka valsts kapitālsabiedrībām jārīkojas ar finanšu līdzekļiem un mantu lietderīgi, proti, manta atsavināma un nododama īpašumā vai lietošanā citai personai par iespējami augstāku cenu.

Kā aģentūru LETA informēja KNAB galvenā speciāliste sabiedrisko attiecību jautājumos Ieva Karlsberga, veicot pārbaudi, birojs konstatējis, ka LTV, noslēdzot līgumu ar AS "Dinamo Rīga", ieguva ekskluzīvās tiesības hokeja klubu Rīgas "Dinamo" un "Rīga" spēļu pārraidīšanai KHL 2010./2011.gada sezonā. LTV 2010.gada 14.jūlijā nosūtīja 20 kapitālsabiedrībām speciālo sponsorēšanas un reklāmas piedāvājumu. Vienīgā piedāvājuma izvērtēšanas rezultātā 2010.gada 3.augustā LTV ar SIA "Reklāmas aģentūra Persona" noslēdza līgumu par ekskluzīvām tiesībām izvietot reklāmu un sponsoru norādes Latvijas televīzijas programmā saistībā ar Rīgas "Dinamo" un "Rīga" dalību KHL 2010./2011.gada sezonā.

Pārbaudē arī konstatēts, ka LTV ar 2010.gada 22.septembra vēstuli informējusi SIA "Reklāmas aģentūra Persona" par noslēgtā līguma vienpusējo laušanu.

"Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt, vai VB SIA "Latvijas televīzija" amatpersonas, pārdodot ekskluzīvās tiesības izvietot reklāmu un sponsoru norādes Latvijas televīzijas programmā sakarā ar hokeja kluba "Rīgas Dinamo" un hokeja kluba "Rīga" dalību KHL 2010./2011.gada sezonā un pārkāpjot likuma "Par valsts un pašvaldību finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanu" 3.panta 2.punkta normu, nav nodarījuši minētai kapitālsabiedrībai kaitējumu, kā arī izvērtēt attiecīgo VB SIA "Latvijas televīzija" amatpersonu darbības atbildību par minēto tiesību normu pārkāpumu," vēstulē NEPLP norādījis KNAB.

NEPLP priekšsēdētājs Ābrams Kleckins biznesa portālam "Nozare.lv" teica, ka KNAB vēstule ir saņemta un tā tiks izskatīta. "Vienā no nākamajām padomes sēdēm mēs šo atzinumu skatīsim un lemsim pār tālāko notikumu gaitu," pastāstīja Kleckins. To, vai un kāds varētu būt sods, Kleckins atturējās komentēt.

LETA jau ziņoja, ka LTV apņēmies lauzt līgumu ar uzņēmumu "Reklāmas aģentūra Persona", kas iepriekš par miljonu eiro (702 800 latiem) ieguva tiesības tirgot reklāmas hokeja klubu Rīgas "Dinamo" un "Rīga" spēļu translāciju laikā, taču nepilda saistības. LTV ģenerāldirektors Edgars Kots personīgi apņēmies nodarboties ar reklāmdevēju piesaisti.

LTV ģenerāldirektors norādīja, ka LTV bijis "garš un grūts konkurences ceļš", lai iegūtu tiesības retranslēt KHL spēles, un pēc tam, kad LTV noslēgusi līgumu ar "Reklāmas aģentūru Persona", Kots esot saņēmis draudu īsziņas no mediju koncernā "Baltic Media Alliance" ietilpstošā "Pirmā Baltijas kanāla" (PBK) vadītāja Oļega Solodova. "Solodova kungs rakstīja, ka es sēdēšot cietumā. Es latviski atbildēju, ka nesaprotu viņa teikto, viņš krieviski atbildēja, ka prokuratūrā es visu sapratīšot. 19.septembrī apzināti devos uz Rīgas "Dinamo" spēli "Arēnā Rīga", lai personiski satiktu Solodovu, kurš man nekautrējoties atzina, ka tā esot konkurences cīņa," sacīja Kots.

Kots arī norādīja, ka aiz tā visa slēpjas apstāklis, ko viņš iepriekš nav zinājis: "Solodovs un "Reklāmas aģentūras Persona" amatpersona Oļegs Vlasenko esot sīvākie ienaidnieki un šādā veidā kārtojot savas savstarpējās attiecības, kuru krustugunīs tagad esot nonākusi arī LTV."

LTV ģenerāldirektors arī sacīja, ka Solodovs esot rakstījis iesniegumu KNAB.

"Baltic Media Alliance" ar preses sekretāra Edžus Vējiņa starpniecību iepriekš pauda viedokli, ka LTV noslēgtais līgums par KHL spēļu reklāmas pārdošanu rada virkni līdz galam neatbildētu jautājumu gan par konkursa organizēšanas procedūru, gan par uzvarētāja izvēli un noslēgto darījuma summu.

"Tas viss met aizdomu ēnu par šī darījuma korektumu. Protams, mēs neesam izmeklēšanas iestāde, kas var izvērtēt šo darījumu pēc būtības. Taču fakts, ka Kots jau ir paziņojis par minētā līguma laušanu, dod pamatu uzskatīt, ka mūsu minējumos ir vismaz daļa patiesības," uzskata "Baltic Media Alliance".

"Šī ir jau Latvijas valstī iedibinājusies tradīcija, ka gadījumos, kad pār lieliem valsts uzņēmumiem krīt nesaimnieciskuma vai koruptīvu darījumu ēna, attaisnojumi tiek meklēti jautājumu politizēšanā, negodīgā konkurencē, personiskās sazvērestībās vai tamlīdzīgi. Arī šis gadījums nav izņēmums," iepriekš pauda Vējiņš.

Viņš norādīja, ka šoreiz LTV apšaubāmo darījumu attaisnojums tiek meklēts personisko sazvērestību teorijā: "Kots kritis par upuri tam, ka iepriekš nav zinājis par personiskajām attiecībām starp divu citu nozares uzņēmumu amatpersonām Solodovu un Vlasenko. Solodovs īsziņā nevis izteica draudus Kotam, bet gan centās viņu kā kolēģi brīdināt nepieļaut kļūdu un neslēgt līgumu ar uzņēmumu, kas var neizpildīt līgumsaistības, un neiesaistīties darījumā, pār kuru jau sākotnēji krīt korupcijas ēna," tika teikts "Baltic Media Alliance" paziņojumā.

"Kots neuzskatīja par vajadzīgu ieklausīties šajā padomā. Toties tagad, kad darījumu sāk izmeklēt KNAB un tā izvērtēšanā tiek iesaistīta Saeima, Valsts kontrole un citas institūcijas, savām komercdarbības neveiksmēm cenšas atrast citus vainīgos," norādīja "Baltic Media Alliance".

Kā ziņots, attiecībā uz cenu aptauju, kurā izvēlēta "Reklāmas aģentūra Persona" kā reklāmu pārdevējs, Kots pauda, ka piedāvājumi esot izsūtīti visām lielākajām reklāmas aģentūrām. Tomēr saņemta tikai viena atbilde no minētās reklāmas aģentūras, kura esot bijusi gatava sadarboties.

"Firmas.lv" informācija liecina, ka SIA "Reklāmas aģentūra Persona" pieder Tatjanai Horoševai, kura ir arī uzņēmuma vienīgā valdes locekle. "Reklāmas aģentūras Persona" apgrozījums pērn bijis 120 000 latu, peļņa - 1710 latu, bet gadu iepriekš firma apgrozīja 410 000 latu un nopelnīja 46 800 latus.

Svarīgākais