Politikas centra "Providus" pētnieki, kas uzrauga slēptās priekšvēlēšanu reklāmas, no 13.septembra līdz 19.septembrim medijos saskaitījuši 114 slēptās reklāmas gadījumus.
Ar slēptās reklāmas materiāliem medijos visbagātākā diena bija piektdiena, 17.septembris, kad pētnieki konstatējuši 32 slēptās reklāmas gadījumus.
"Providus" eksperti norāda, jo tuvāk vēlēšanas, jo veiksmīgāk deputātu kandidāti apgūst pseidonotikumu radīšanas mākslu.
"Paņēmienu ir daudz - var parakstīt memorandu, dāvināt skolai, slimnīcai, pansionātam. Visi rakstīs un slavēs. Vēl var apmeklēt studentus un uzņēmējus. Iespējas ir plašas, vajadzīga tik fantāzija - un mediji gan parādīs, gan uzrakstīs," norāda eksperti.
Daudzu politisko partiju apmaksātajām politiskajām reklāmām drukātajos medijos raksturīgas norādes uz apmaksātu publikāciju sīkā drukā. "No kā viņi baidās? To lai katrs atbild pats. Skaidrs ir viens, ja ir kauns vai nevēlies lasītājam pateikt, ka par publikāciju esi samaksājis, nereklamējies vispār. Jābūt taču godīgiem, " uzskata "Providus" eksperti.
Slēpto priekšvēlēšanu reklāmu izteikti daudz ir krievu valodā drukātajos un raidošajos medijos.
Kā ziņots, interneta dienasgrāmatu "Providus" slēpto reklāmu monitoringa projekta laikā portālā "politika.lv" raksta sešu cilvēku kolektīvs.
"Providus" ir pasūtījis profesionālajiem mediju monitorētājiem veikt aizdomīgo gadījumu priekšatlasi. "Tālāk pie darba ķeramies mēs - trīs monitorētāji rūpīgi iepazīstas ar latviešu materiāliem, trīs - ar krievu. Tajos gadījumos, kad visi trīs vienojas, ka konkrētais raksts/sižets patiešām ir aizdomīgs, tas nedēļu pēc publicēšanas/pārraidīšanas nokļūs šajā blogā. Ja nespējam vienoties, tad gadījums tiek atstāts plašākai analīzei monitoringa gala ziņojumā jau pēc vēlēšanām," skaidro "Providus" pētniece Iveta Kažoka.
Slēptā reklāma tiek vērtēta pēc septiņiem kritērijiem.