Pabriks uzskata, ka "airBaltic" VIP lojalitātes kartes ministriem nav valsts naudas izšķērdēšana

© Dmitrijs Suļžics/ F64 Photo Agency

Nu jau pretrunīgi vērtētā nacionālās aviokompācijas "airBaltic" VIP lojalitātes karte tiek piešķirta nevis konkrētam cilvēkam, bet amata pienākumu pildīšanai, tādu viedokli otrdien raidījumam "LNT Ziņas" pauda aizsardzības ministrs Artis Pabriks ("Attīstībai/Par!").

"Ja mēs skatāmies no valsts interešu viedokļa - tīri ekonomisko interešu viedokļa, tad patiesībā tā nav valsts naudas izšķērdēšana, jo tad, kad ir jāpērk ministriem biļetes, ir bieži jāpiemaksā, piemēram, par bagāžu. No šāda viedokļa skatoties, tā nauda, kas būtu jātērē par papildu bagāžu, ja tā ir iekļauta lojalitātē, tad tas atnāk tāpat valsts budžetā atpakaļ Es nedomāju, ka šeit vajadzētu automātiski populistiski par šo jautājumu argumentēt," sacīja ministrs.

Lojalitātes VIP karti, kas dod klientiem dažādas priekšrocības, bet ne bezmaksas lidojumus, piemēram, iespējas ātrāk veikt drošības pārbaudes, pārvadāt papildu bezmaksas bagāžu un divas reizes gadā bez papildu samaksas lidot biznesa klasē, "airBaltic" automātiski piešķir klientiem, kad gadā lido vismaz 60 reizes. Papildu tā tiek piedāvāta arī nozīmīgākajiem sadarbības partneriem, piemēram, valdības ministriem.

VIP karte vēl kā lidostas "Rīga" padomes loceklim tika nosūtīta tagad jau satiksmes ministram Tālim Linkaitam (JKP), kurš to aizsūtīja aviokompānijai atpakaļ. Ministrs par savu soli paziņoja sociālajos tīklos, norādot, ka lojalitātes kartes izmantošana nebūtu ētiska pret pārējiem pasažieriem. Interešu konflikta pazīmes šajā situācijā saskatījis arī Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs, kurš sācis pārbaudi.

Tagad uz korupcijas apkarotāju jautājumiem nākas atbildēt arī aviokompānijai, kura gan lojalitātes prohgrammu, kas darbojas jau kopš 2009. gada, negrasās pārtraukt. "Mēs stiprinām šo programmu, nekas neliks mums apturēt tās turpināšanu. Ir jautājumi par to, mēs uz tiem atbildam, bet tā ir veiksmīga programma. Nav likumu un normu, ko "airBaltic" pārkāptu, jo mēs īstenojam starptautisku praksi," skaidro "airBaltic" prezidents Martins Gauss, bilstot, ka līdzīgas lojalitātes programmas, tostarp ar piedāvājumiem valsts amatpersonām, ir arī citām aviokopmānijām.

Šobrīd jau pretrunīgi vērtētā karte pie pārējiem jaunajiem ministriem vēl ir ceļā. Labklājības ministre Ramona Petraviča ("KPV LV") par šādu karti neko nav dzirdējusi, tikmēr iekšlietu ministrs Sandis Ģirģens cer, ka viņam tāda nemaz netiks atsūtīta. "Tāpēc, ka mēs esam tādi paši cilvēki kā tauta," pamatoja politiķis.

Skaidru atbildi, kā ministriem rīkoties šādā situācijā, nesniedz premjerministrs Krišjānis Kariņš ("Jaunā Vienotība"). Viņa parstāvis "LNT Ziņām" vien norādīja, ka pats premjers lojalitātes karti nav saņēmis un viņam, piemēram, lidostas VIP zāles pakalpojumi pienākas kā vienai no valsts augstākajām amatpersonāmi saskaņā ar valsts protokolu un drošības apsvērumiem.

Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais