Sorosieši akumulē līdzekļus priekšvēlēšanu aģitācijai

Pirms dažām nedēļām Sorosa fonds Latvija (SFL) piešķīris ievērojamus līdzekļus savai tīkla organizācijai Delna ar vēlēšanu kampaņu saistītām aktivitātēm.

Iepriekš līdzekļus priekšvēlēšanu aktivitātēm Delna vai radniecīgā organizācija Providus centās iegūt no valstiskām struktūrām (piemēram, Eiropas Komisijas, KNAB un NRTVP), bet šoreiz nauda nāk no paša maizes tēva.

Delnā birst nauda

Kā redzams SFL mājas lapā, Delnai piešķirti 39 946 eiro (28 000 latu) projektam Veicinot vēlētāju atbildīgumu: politisko partiju un deputātu kandidātu reputācijas datu bāze. Jāatceras, ka šādu datu bāzi par deputātu kandidātiem Delna veidoja jau iepriekš – projekts Balso gudri pirms 9. Saeimas vēlēšanām līdzīgi kā pozitīvisma kampaņas ieguva skandalozu slavu kā trešo personu organizēta priekšvēlēšanu reklāma konkrētu partiju slavināšanai.

Papildus Delnai šogad piešķirti arī 15 000 eiro tās "finanšu un organizatoriskās ilgtspējas nostiprināšanai" un 13 186 eiro KNAB darbības monitoringam.

Jāatgādina, ka līdzšinējā Delnas padomes priekšsēdētāja Lolita Čigāne jau paziņojusi par savu iešanu politikā, pieslejoties triju partiju grupējumam Vienotība. Lai arī L. Čigāne, kas ir gan Delnas, gan Providus biedre, izsakot vēlmi startēt 10. Saeimas vēlēšanās, ir atkāpusies no Delnas vadītājas amata, tāpat nav grūti uzminēt, kurai partijai piederēs sorosiešu simpātijas, bet kurām partijām reputācija būs aptraipīta.

Zilais lācītis

Jāatgādina, kāda bija Delnas projekta Balso gudri būtība. Politiskās partijas simboliski tika attēlotas kā zaļā, zilā, oranžā, sarkanā, dzeltenā un violetā vestē tērpti lācīši. Pirms vēlēšanām tos varēja redzēt televizoru ekrānos, vides reklāmās, laikrakstos, žurnālos, arī bezmaksas bukletos. Lācīšiem uz vestēm bija attēloti dažādi zīmējumi – uz oranžās vestes divi lielie lācēni, kuriem pa vidu trīs mazi lācēni, kas nepārprotami asociējās ar Tautas partiju. Zaļo vesti rotāja kviešu vārpa, kas simbolizēja Zaļo un zemnieku savienību; uz violetās vestes bija redzams krusts, kas nozīmēja mācītāju partiju jeb Latvijas Pirmo partiju; sarkano vesti rotāja komunistu zvaigzne, ko varēja asociēt ar PCTVL. Lācītis ar zilo vesti simbolizēja Jauno laiku.

Bukletu tekstos atšķirīgu krāsu lācīšiem tika piedēvētas dažādas īpašības, tikumi un netikumi. Zem lācīšiem bija attēlotas ar izkārnījumiem pildītas autiņbiksītes, kurām blakus neliels stāsts par partiju politiķu sataisītajiem skandāliem. Delnas veiktā materiālu atlase un tās autoru sarakstītie teksti iedzīvotājus faktiski aģitēja balsot par partiju Jaunais laiks, jo kampaņas ietvaros visādi tika izcelti citu partiju grēki un notušētas Jaunā laika politiķu netīrās darbības.

Eiropa apjuka

Delna paziņoja, ka šim projektam Eiropas Komisija (EK) piešķīrusi 103 000 latu.

Neatkarīgā EK struktūrās sāka interesēties, kādēļ Eiropas nauda tiek tērēta konkrētas valsts konkrētas partijas atbalstam. Vēl jo vairāk tāpēc, ka EK budžetu veido arī Latvijas nodokļu maksātāju līdzekļi. Pētot EK Brīvības, drošības un tiesiskuma ģenerāldirektorāta preses pārstāvja Rikardo Moskas norādītos informācijas avotus, Neatkarīgā konstatēja, ka EK priekšvēlēšanu aģitācijai naudu nepiešķir. EK piešķir līdzekļus projektiem, kuri cilvēkus informē par viņu tiesībām, lai nodrošinātu "regulāras un godīgas vēlēšanas".

Tāpat pētot projekta izmaksas un aptaujājot par šādu kampaņu izmaksām dažādas aģentūras, Neatkarīgā secināja, ka Delna par Balso gudri kampaņu varētu būt krietni vien pārmaksājusi. Politiskās aģitācijas eksperts Jurģis Liepnieks tolaik Balso gudri novērtēja kā ļoti neefektīvu un neatbilstošu iztērētajai naudai. "Ja es būtu tika neefektīvi darbojies, mani saplosītu gabalos. Ja var iztērēt 100 tūkstošus un iegūt tik niecīgu kampaņas rezultātu, tad jājautā, vai daļa naudas nav aizgājusi pa kreisi. Kampaņas izdevumos var ierakstīt visu ko – saskrūvēt izmaksas un iebāzt naudu kabatā. Bet jautājums – cik tas ir godīgi pret naudas devējiem?" retoriski vaicāja J. Liepnieks.