Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija (RAPLM) piedāvā līdz 2013.gadam pakāpeniski ieviest vienas pieturas aģentūru tīklu visā valstī, tādējādi iedzīvotājiem un uzņēmējiem nodrošinot ērtu valsts un pašvaldību pakalpojumu pieejamību.
Patlaban personu apkalpošana aptver atsevišķu vai konkrētās institūcijas pakalpojumu sniegšanu, vienlaikus pieprasītie pakalpojumi bieži skar vairākas nozares. Pakalpojumu izvietojums rada neizpratni un apjukumu iedzīvotājos par to, kur jāvēršas, lai saņemtu nepieciešamo pakalpojumu, jo personai jāiet uz dažādām institūcijām vai jābrauc uz citu pašvaldību.
Tāpat pastāv pakalpojumu sniegšanas infrastruktūras un resursu dublēšanās, piemēram, vienā pilsētā ir vairākas institūciju pakalpojumu sniegšanas vietas. Turklāt vairākums šo institūciju nodrošina pakalpojumu sniegšanu klātienē, kas ir dārgākā pakalpojumu sniegšanas forma.
Personu apkalpošana kabinetos, nosūtīšana no viena speciālista pie otra un nelietderīga speciālistu darba laika izmantošana neliecina arī par modernu un inovatīvu valsti, akcentē RAPLM.
RAPLM valsts sekretāre Laimdota Straujuma uzskata, ka valstī ir pārlieku dārgi katrā nozarē uzturēt pēc atšķirīgiem principiem veidotus personu apkalpošanas punktus, jo īpaši šā brīža ekonomiskajā situācijā.
RAPLM, izvērtējot nozaru ministriju sniegto informāciju par sniegtajiem pakalpojumiem un iespēju plānošanas reģionos un pašvaldībās nodrošināt pakalpojumus pēc vienas pieturas aģentūras principa un elektroniski, secināja, ka tikai atsevišķu ministriju padotības institūciju pakalpojumu sniegšanu tās uzskata par iespējamu nodot pašvaldībām, citai padotības institūcijai vai svītrot no tiesiskā regulējuma kā nevajadzīgu. Turklāt valstī nav vienota izpratne, kas ir pakalpojums un kādas ir iespējas nodalīt pakalpojumu sniegšanu no pakalpojumu piegādes.
RAPLM sadarbībā ar nozaru ministrijām un sociālajiem partneriem – Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras, Latvijas Pašvaldību savienības, Latvijas Universitātes, Latvijas Lauku konsultācijas un izglītības centra, Latvijas Lielo pilsētu asociācijas un Latvijas Darba devēju konfederācijas pārstāvjiem – izstrādāja vienas pieturas aģentūras principa ieviešanas koncepciju un konkrētus pasākumus tās īstenošanā.
Ieviešot vienota tīkla principu, tiktu uzlabota pakalpojumu pieejamība iedzīvotājiem, kā arī ievērojami samazinātu izmaksas, piemēram, izmantojot kopīgas dienestu telpas, sedzot apsaimniekošanas izmaksas, kā arī īstenojot kopīgu saimniecisko pasākumu veikšanu.
RAPLM piedāvā visās pašvaldībās izveidot pakalpojumu centrus, kuros tiktu organizēta pakalpojumu saņemšana gan neklātienē, gan klātienē. Plānots, ka neklātienē tiktu ieviests zvanu centrs, vai, izmantojot portālu www.Latvija.lv, pašvaldību un institūciju interneta vietnes, saņemti elektroniskie pakalpojumi. Klātienē pakalpojumi būs pieejami visās valsts lielākajās apdzīvotajās vietās – pilsētās, novadu administratīvos centros, kā arī to teritoriālajās vienībās.
Pakalpojumu centros pieejamie pakalpojumi iedzīvotājiem tiks pielāgoti pēc pakalpojuma pieprasījuma un personu skaita, kā arī darba laiks un nodrošinājums katrā centrā tiks pielāgots atsevišķi. Plānots, ka pašvaldības pakalpojuma centru nodrošināšanā varēs piesaistīt privāto sektoru kā ārpakalpojumu sniedzējus. Savukārt pašvaldībās, kurās jau darbojas pakalpojumu centri, tie netiks slēgti, kā arī nebūs nepieciešamas papildus izmaksas to slēgšanai, jo notiks jau esošo personu apkalpošanas centru integrēšana.
RAPLM veiktie aprēķini liecina, ka visām valsts un pašvaldību institūcijām vienots pakalpojumu centrs ļaus samazināt tā izveides un uzturēšanas izmaksas, kā arī tiks panākts pakalpojumu sniegšanas atbalsta informācijas tehnoloģiju infrastruktūras izveides un uzturēšanas izmaksu samazinājums.
Vienas pieturas aģentūras princips iedzīvotājiem un uzņēmējiem nodrošinās iespēju pakalpojumus saņemt vienuviet, saākot no pakalpojuma pieteikšanas līdz rezultāta saņemšanai. Pakalpojumi būs ērti pieejami, nodrošinot laika un transporta izmaksu samazinājumu.
Kā būtiskākos ieguvumus vienas pieturas aģentūru tīkla izveidē RAPLM valsts sekretāre akcentē, korupcijas riska mazināšanos, caurskatāmību valsts pārvaldē, reģionu attīstību un iedzīvotāju apmierinātības pieaugumu ar valsts pārvaldes darbu. "Tas palīdzēs īstenot valsts pārvaldes reformu, optimizējot valsts funkcijas un valsts pārvaldes integrāciju, personu vajadzību apzināšanu to dzīves situāciju kontekstā, ārpus viena resora kompetences jomas," uzskata L.Straujuma.
Ministrijas izstrādātā koncepcija "Vienas pieturas aģentūras principa ieviešana valsts un pašvaldību pakalpojumu pieejamībā" ceturtdien, 1.aprīlī, tika izsludināta valsts sekretāru sanāksmē. Par koncepciju vēl jālemj Ministru kabinetā.