JL aicina Ušakovu vērtēt "Rīgas satiksmes" vadības atbilstību

Ņemot vērā Valsts Kontroles (VK) revīzijas atzinumu, partijas "Jaunais laiks" (JL) frakcija aicinājusi Rīgas mēru Nilu Ušakovu (SC) izvērtēt "Rīgas satiksmes" vadības profesionalitāti un lemt par atbilstību ieņemamajiem amatiem.

JL Rīgas domes deputāti jau vērsušies pie mēra un neizslēdz iespēju vērsties arī Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā (KNAB).

"Ekonomiskās krīzes laikā, kad ļoti svarīgi ir domāt par rīdzinieku maciņiem, nav pieļaujams, ka pašvaldības uzņēmums un monopolists rīkojas izšķērdīgi ar naudas līdzekļiem, tai pat laikā, aizbildinoties par finansējuma trūkumu, palielina sabiedriskā transporta Rīgā biļešu cenas. Mēs aicinām Rīgas mēru rūpīgāk sekot līdzi uzņēmuma darbībai un, iespējams, arī rīkoties, pieņemot skarbus, bet vajadzīgus lēmumus par uzņēmuma vadību," norāda JL frakcijas vadītāja vietnieks Olafs Pulks.

Pulks uzsver, ka nav pieļaujami, ka Rīgas mēram bija jādodas pie uzņēmuma vadības, lai rīdzinieku interesēs izlūgtos nelielu samazinājumu biļešu tarifu kāpumam, laikā, kad uzņēmums kala grandiozus attīstības plānus, kurus, ņemot vērā situāciju valstī, varētu arī atlikt.

"Valsts kontroles ziņojums liekt secināt, ka biļešu cenas tomēr būs jāpalielina, bet domes vadība to, visticamāk, "atļausies" veikt tikai rudenī, pēc vēlēšanām," saka JL pārstāvis.

Kā atzīst Pulks, šī neesot pirmā reize, kad jāsecina, ka pašvaldības uzņēmumu vadība darbojas nesaimnieciski, ne pilsētas un tās iedzīvotāju interesēs. "Tas liecina par Rīgas domes amatpersonu pārraudzības un kontroles trūkumu pār pašvaldības uzņēmumiem. Kā vienu no redzamākajiem piemēriem var minēt "RSK apdrošināšanas AS", kura darbībā atklāti rupji pārkāpumi un finanšu līdzekļu izšķērdēšana un kuram nesen tika uzsākts likvidācijas process".

LETA jau ziņoja, ka "Sabiedrība par atklātību - Delna" nosūtījusi vēstuli Ušakovam, aicinot vērtēt pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" valdes priekšsēdētāja Leona Bemhena atbilstību amatam.

Kā aģentūrai LETA norādīja Ušakova preses sekretāre Anna Kononova, VK ziņojums vispirms tikšot vērtēts Satiksmes un transporta lietu komitejā.

Jau ziņots, ka VK veiktajā revīzijā "Rīgas satiksmē" secināts, ka, kaut arī Rīgas sabiedriskā transporta elektroniskajai norēķinu sistēmai (e-talons) nav būtisku priekšrocību, salīdzinot ar iepriekšējo kompostrētāju norēķinu sistēmu, tās lietošana un uzturēšana tuvākajos 13 gados izmaksās vismaz par 100 miljoniem latu vairāk.

Neskatoties uz būtisko sadārdzinājumu, Rīgas pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" pirms lēmuma pieņemšanas par kopīga uzņēmuma dibināšanu ar "Affiliated Computer Services Solutions France S.A.S", izveidojot SIA "Rīgas karte", lai ieviestu elektronisko norēķinu sistēmu, nenoteica sasniedzamos rezultātus un neizvērtēja pieaugošo izmaksu pamatojumu iepretī sabiedriskā transporta lietotāju un pakalpojuma sniedzēju ieguvumiem.

"Rīgas satiksme", neizmantojot pretendentu atlases sarunu procedūras nolikumā noteiktās tiesības pieprasīt papildu informāciju par noteiktiem izdevumu posteņiem piedāvājumos, kurus bija iespējams salīdzināt, noslēgusi līgumu ar uzvarētāju, kura iesniegtās izmaksas bija par 1,064 miljoniem latu lielākas nekā cita pretendenta piedāvājumā, secinājusi Valsts kontrole.

Lai arī "Rīgas satiksme" bijusi tiesīga piesaistīt pieejamos ES fonda līdzekļus 2007.-2013.gada plānošanas periodā, kapitālsabiedrība to nedarīja.

VK uzskata, ka izvēlētais e-talona ieviešanas modelis ar kopīga uzņēmuma starpniecību nepamatoti palielinās sabiedriskā transporta pakalpojumu izmaksas un tarifus, kā arī prasīs papildus Rīgas nodokļu maksātāju naudu kompensācijām pārvadātājam.

"Rīgas satiksme" ekonomiski nepamatoti ir apņēmusies par elektroniskās norēķinu sistēmas uzturēšanu 13 gados samaksāt līdz pat 16,034 miljoniem latu vairāk, nekā to savā piedāvājumā bija apņēmies veikt pats darījuma partneris.

Elektroniskās norēķinu sistēmas uzturēšana ar kopīga uzņēmuma starpniecību "Rīgas satiksmei" 13 gados izmaksās līdz pat 7,445 miljoniem latu vairāk, nekā sistēmu uzturot pašu spēkiem, jo saskaņā ar kopīgā uzņēmuma dibināšanas līgumu šāda summa tiks izmaksāta dividendēs otram dalībniekam.

Turklāt "Rīgas satiksmes" saņemtās dividendes no SIA "Rīgas karte", kas saskaņā ar biznesa plānu 13 gadu laikā var sasniegt līdz pat 7,75 miljoniem latu, nebūs jāiekļauj aprēķinos par "Rīgas satiksmes" zaudējumiem un piešķiramo dotāciju, tādējādi par šo summu nesamazinot ar dotāciju kompensējamos zaudējumus.

VK arī konstatēja, ka "Rīgas satiksme" 2009.gadā trīs mēnešu laikā nepamatoti no pasažieriem iekasējusi 594 221 latu, prettiesiski palielinot maksu par braukšanas biļeti pie transportlīdzekļa vadītāja laikā, kad pasažieriem nav iespēju citur iegādāties vienu vienreizējās braukšanas biļeti.

VK secinājusi, ka izveidotā atlaižu sistēma netiek efektīvi pārvaldīta, jo tā nenodrošina viedkartei piesaistītā atvieglojuma zaudēšanu brīdī, kad pasažieris ir zaudējis atlaides saņēmēja statusu.

Likumības revīzija "Rīgas pilsētas pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" elektroniskās norēķinu sistēmas ieviešanas sabiedriskajā transportā efektivitāte un atbilstība normatīvo aktu prasībām" veikta SIA "Rīgas satiksme" par laika posmu no 2008.gada 1.janvāra līdz 2009.gada 30.aprīlim, atsevišķiem darījumiem līdz 2009.gada 31.oktobrim.

SIA "Rīgas satiksme" preses sekretāre Iluta Bērziņa aģentūrai LETA gan uzsvēra, ka revīzijā par elektronisko norēķinu sistēmas ieviešanas "Rīgas satiksmes" sabiedriskajā transportā efektivitāti un atbilstību normatīvo aktu prasībām Valsts kontrole (VK) nav konstatējusi pārkāpumus, bet tā paudusi savu viedokli par sistēmas ieviešanas lietderību.

Svarīgākais