Cīkstēšanās starp Ušakovu un Vienotību uzņem apgriezienus

Citējot labējo partiju Rīgas mēra amata kandidātu priekšvēlēšanu solījumus, Saskaņas centra politiķi pierāda: bezmaksas vai lētākus braucienus sabiedriskajā transportā rīdziniekiem ir solījuši visi politiskie spēki, kuri šobrīd liekulīgi mēģina noairēt analogu Rīgas domes ierosmi.

Saeima ceturtdien vairākas stundas debatēja par Vienotības ierosmi noteikt, ka personas deklarēto dzīvesvietu nevar izmantot kā vienīgo kritēriju, lai piešķirtu braukšanas atvieglojumus sabiedriskajā transportā. Koalīcijas partiju pārliecinošais balsojums liecina, ka šādas likumdošanas izmaiņas, visticamāk, tiks pieņemtas. Tikmēr kreisais flangs sola cīnīties, kamēr attiecīgie grozījumi Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā vēl nav pieņemti galīgajā lasījumā.

Kā zināms, Rīgas dome ir apņēmusies galvaspilsētā deklarētajiem rīdziniekiem piešķirt divreiz lētākus braucienus sabiedriskajā transportā nekā citu reģionu iedzīvotājiem. Savukārt valdība kategoriski iebilst pret šo ieceri, neslēpjot jautājuma daudzos zemtekstus.

Politisko domstarpību pamatā ir Rīgas domes un valdošās varas ieilgušais konflikts. Koalīcijai kremt SC pārliecinošie reitingi, kur viena no panākumu atslēgām ir galvaspilsētas mēra Nila Ušakova popularitāte. Savukārt lētāks brauciens sabiedriskajā transportā var kļūt par kārtējo SC reitinga turbodzinēju, kas jo īpaši bīstams pirms nākamā gada Saeimas vēlēšanām. Tāpat valdībai nav simpātiska N. Ušakova vēlme pozicionēt Rīgu kā «valsti valstī», īstenojot saimniekošanu ar klaji kreisu ievirzi. Rīgas domes priekšsēdētājam tiek pārmesta arī lecīga pretnostāšanās valsts oficiālajai politikai, gan piedaloties divvalodības referendumā, gan uzstājoties 9. maija mītiņos, gan demonstrējot atklāti prokrievisku noskaņu.

Tomēr vissvarīgākais jautājuma aspekts ir finanses. Kā zināms, 90% no pašvaldību budžetiem veido to teritorijā deklarēto cilvēku nomaksātie nodokļi. Arī ceturtdien no Saeimas tribīnes vairāki koalīcijas politiķi akcentēja, ka lētāki braucieni patiesībā ir veids, kā lāpīt cauro galvaspilsētas budžetu. Finanšu ministrijas parlamentārā sekretāre Lolita Čigāne atgādināja, ka valsts budžetam nākamgad paredzēts par 1% mazāks deficīts, kamēr Rīgas pilsētas naudas maka iztrūkums mērāms ap 10%. Saeimas Juridiskās komisijas vadītāja Ilma Čepāne uzskata, ka Rīgas vadība atgriežas pie boļševisma principiem, nosakot pilsoņu pierakstu pilsētās. Frakcijas Vienotība priekšsēdētāja vietnieks Edvards Smiltēns akcentēja naudas nezūdamības likumu, kas nosaka – ja, deklarējoties galvaspilsētā, iedzīvotāju nauda aizplūdīs pie Rīgas, tad daudzas mazās un nomaļās pašvaldības izputēs.

Tikmēr Vienotības oponenti steidz pierādīt koalīcijas liekulību. SC Saeimas frakcijas deputāts Andrejs Elksniņš vakar parlamenta debatēm bija sagatavojis citātus no labējo partiju Rīgas domes mēra amata kandidātu priekšvēlēšanu solījumiem. Nolasot Ingas Antānes, Armanda Krauzes, kā arī RD deputāta Jura Vinķeļa savulaik teikto, A. Elksniņš apliecināja – bezmaksas vai lētākus braucienus sabiedriskajā transportā rīdziniekiem ir solījuši visi politiskie spēki, kuri šobrīd liekulīgi mēģina noairēt analogu Rīgas domes ierosmi.

Nolūkoties Saeimas debatēs vakar bija ieradies arī N. Ušakovs, kurš nav biežs viesis parlamentā. «Tā vietā, lai meklētu finansējumu, kā atlaides piemērot arī citiem Latvijas iedzīvotājiem, kas apmeklē galvaspilsētu un lieto Rīgas sabiedrisko transportu, valdošā koalīcija karo pret rīdzinieku interesēm. Taču Rīgas dome tik un tā atradīs tiesiskus risinājumus, lai rīdzinieki saņemtu sabiedriskā transporta biļešu atlaides, kā esam solījuši,» neņemot vērā Vienotības nostāju, pauž N. Ušakovs.

Latvijā

Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca (DLRR) pagājušajā gadā reģistrēja kārtējo meitasuzņēmumu – šoreiz Ungārijā. Tagad uzņēmums strauji paplašina savu klientu loku Baltijas valstīs, Ukrainā, Polijā, Ungārijā, Vācijā, Rumānijā, Bulgārijā, Azerbaidžānā, Gruzijā un pat Āfrikā.

Svarīgākais