Zaļo un zemnieku savienība (ZZS) šodien sasaukusi valdes ārkārtas sēdi par politisko situāciju, aģentūrai LETA pavēstīja politiskajā spēkā.
Sēde sāksies plkst. 13, pēc kuras gaidāmi arī plašāki komentāri.
Zaļo un Zemnieku savienības valdes priekšsēdētāja vietnieks, Saeimas deputāts Uldis Augulis uzskata, ka reģionālās pasažieru pārvadājumu sistēmas sabrukums skaidri apliecina satiksmes ministra Ata Švinkas nespēju nodrošināt nozares pārvaldību. Pašreizējā situācija būtiski apdraud iedzīvotāju mobilitāti, sociālo drošību un reģionu attīstību. Tā vairs nav tikai atsevišķu pašvaldību problēma, bet satiksmes ministra neizdarības dēļ ielaista valsts līmeņa krīze.
Problēmas nav tikai attiecībā uz sabiedrisko transportu, tās raksturo visu satiksmes nozari. “Rail Baltica” projekts, kuram vajadzēja būt modernizācijas balstam, ir pārvērsts par haotisku, nepārvaldāmu un neskaidru procesu. Nav šaubu, ka jau pavisam drīz atkal dzirdēsim par to, ka “airBaltic” nepieciešami vēl desmitiem vai pat simtiem miljonu valsts atbalsta, bet joprojām bez garantijas par rezultātu. Tas apliecina nespēju vadīt stratēģiski nozīmīgus projektus un liecina par sistēmisku pārvaldības krīzi.
Krīzi reģionālo pasažieru pārvadājumu jomā raksturo tas, ka sabiedriskā transporta samazinājums reģionos no 2026. gada būs ievērojami lielāks nekā publiski minētie 16%. Vidzemē tas sasniegs 23,6%, Madonas novadā ap 30%, bet Ogres un Aizkraukles maršrutos no 530 reisiem paliks tikai 281, kas ir samazinājums par 53%. Šāda situācija nav pieļaujama un būtiski ierobežos iedzīvotāju iespējas nokļūt pie ārsta, skolā, darbā un citās institūcijās, īpaši attālākajos reģionos.
Arī tiekoties ar ZZS Saeimas frakciju un uzstājoties Saeimā, A.Švinka nespēja piedāvāt pārliecinošu risinājumu nākamajam gadam, bija dzirdamas tikai atrunas, vispārīgi solījumi un paļāvība uz Finanšu ministrijas iespējamu palīdzību. Netiek piedāvātas konkrētas darbības, nav rīcības plāna, un sarunas ar pašvaldībām nav notikušas. Pašvaldību vadītāji jau gatavo vēstuli Saeimai, Ministru prezidentei un atbildīgajām komisijām, uzsverot, ka tik straujš reisu samazinājums nav pieļaujams un apdraud reģionu dzīvotspēju.
Bezjēdzīga ir arī A.Švinkas doma par jauna uzņēmuma izveidi Autotransporta direkcijas paspārnē un tā saucamo “transportu pēc pieprasījuma”, jo šiem risinājumiem nav ne finanšu seguma, ne praktiska pamatojuma. Tā ir kārtējā improvizācija bez stratēģijas un prognozējamiem rezultātiem, kas tikai apliecina haotisku nozares pārvaldību un nespēju piedāvāt reālus risinājumus.
Šī ir situācija, kurā nozares ministram ir jāuzņemas atbildība. Visa satiksmes nozare cieš neprasmīgas vadības dēļ, tāpēc vīrišķīga rīcība no A.Švinkas puses būtu atkāpties no amata, jo Latvijai ir nepieciešama atbildīga, kompetenta un rīcībspējīga, nevis izvairīga un neprasmīga satiksmes nozares pārvaldība.
Jau vēstījām, ka ceturtdienas Saeimas sēdē notika uzticības balsojums satiksmes ministram Atim Švinkam (P), divi no ZZS deputātiem - Uldis Augulis un Jānis Vucāns ministra demisiju atbalstīja.
Koalīcijas līgumā gan ir teikts, ka sadarbības partneru frakcijas un pie frakcijām piederošie deputāti neierosina un neatbalsta Saeimas lēmumprojektu par neuzticības izteikšanu Ministru kabinetam, Ministru prezidentam vai kādam no ministriem.
ZZS valdes priekšsēdētājs Armands Krauze aģentūrai LETA teica, ka valdes sēdē netiks runāts par deputātu ceturtdienas balsojumu. Pēc viņa pasustā, pašlaik tiekot saskatīti mēģinājumi no "Progresīvo" puses gāzt valdību, tāpēc ZZS valdes sēdē tikšot runāts par to, kā nodrošināt nākamā gada budžeta pieņemšanu.
Augulis, aģentūrai LETA skaidrojot savu balsojumu Saeimā, norādīja, ka ministrs, tiekoties ar frakciju un uzstājoties Saeimā, nav piedāvājis pārliecinošu risinājumu nākamajam gadam, tikai cerību uz Finanšu ministrijas palīdzību. Sarunas ar pašvaldībām nav notikušas, un pašvaldību vadītāji gatavo vēstuli Saeimai, Ministru prezidentei un komisijām, uzsverot, ka tik straujš reisu samazinājums nav pieļaujams.
Augulis arī kritizēja idejas par jaunu uzņēmumu izveidi Autotransporta direkcijas paspārnē un par "transportu pēc pieprasījuma", jo šiem plāniem trūkstot seguma un pamatojuma.
Viņš pauda uzskatu, ka ministrs nepārvalda nozari, un tuvākajā laikā paredzētas tikšanās ar pārvadātājiem un arodbiedrību, lai situāciju izvērtētu precīzāk.
Tikmēr "Progresīvo" Saeimas frakcijas vadītājs Andris Šuvajevs pauda viedokli, ka tas ir saistīts "tikai un vienīgi ar jautājumu par Ventspils ostas parādiem". "Tas apliecina, ka mūsu partijas un ministra principiālā nostāja pret šauru interešu lobēšanu ir neērta," pauda deputāts.
"Fakts, ka divi koalīcijas deputāti atbalstīja ministra demisiju, norāda uz to, cik neprognozējama ir kļuvusi koalīcija. Šajā kontekstā jāpiezīmē, ka, ja Saeimā būtu balsojums par zemkopības ministra Armanda Krauzes (ZZS) demisiju, tad "Progresīvo" frakcijas balsojumu es šobrīd vairs nevaru prognozēt," teica Šuvajevs.
Ministru prezidente Evika Siliņa (JV), atbildot uz jautājumu, vai šāds balsojums nav koalīcijas līguma pārkāpums, ceturtdien norādīja, ka ZZS deputātu lēmums atbalstīt Švinkas demisijas pieprasījumu ir "koalīcijas partneru savstarpējās sadarbības jautājums".
Uzrunājot deputātus, Švinka norādīja, ka sabiedriskā transporta jautājums ir saņemts mantojumā no iepriekšējiem ministriem - Tāļa Linkaita un Jāņa Vitenberga (NA).
Viņš aicina pārvadātājus, kuri nespēj pildīt līgumus, vienoties par to pārtraukšanu, lai Autotransporta direkcija (ATD) varētu izsludināt jaunus iepirkumus ar labākiem nosacījumiem un šoferu atalgojumu. Sabiedrībai nepieciešami pārvadātāji, kas nodrošina drošu un kvalitatīvu pakalpojumu, uzsvēra ministrs.
Švinka uzsvēra, ka kilometra cena ir noteikta brīvas konkurences apstākļos, nevis valsts regulēta, tāpēc ministrs nevar to mainīt. Viņš plāno izsludināt jaunus iepirkumus, kas atbilst šodienas tirgus situācijai, meklēt tiesisku regulējumu zaudējumu kompensēšanai, sākt digitalizāciju, izstrādāt komercmaršrutu un reģionālā transporta stratēģijas, kā arī ieviest "transportu pēc pieprasījuma" Sociālā klimata fonda ietvaros.