Latvija pievienojas Igaunijas aicinājumam un ir parakstījusi visām dalībvalstīm adresētu aicinājumu atturēties no Krievijas Federācijas atbalstīšanas Starptautiskās Civilās aviācijas organizācijas (ICAO) Padomes vēlēšanās. Krievijas Federācijas darbības ir klaji un pastāvīgi ICAO noteikumu pārkāpumi un rada tiešus draudus globālajai civilās aviācijas drošībai, informē Satiksmes ministrija.
"Latvija pievienojas Igaunijas paustajam, ka valsts, kas ir iesaistīta tik nopietnos starptautisko tiesību pārkāpumos, nedrīkstētu ieņemt vietu ICAO augstākajā izpildinstitūcijā. Tāpēc Latvija aicina visas valstis atturēties no Krievijas kandidatūras atbalstīšanas ICAO Padomē", uzsver satiksmes ministrs Atis Švinka.
ICAO Asamblejas 42. sesijas laikā, kas notiks no 2025.gada septembra līdz oktobrim Monreālā, Kanādā, plānotas ICAO pārvaldes institūcijas vēlēšanas. ICAO Padome ir ne tikai tehniska lēmumu pieņemšanas institūcija, bet arī starptautiskās civilās aviācijas sistēmas veidotāja, kas balstās uz uzticības, likumīgas sadarbības un ICAO noteikumu un standartu ievērošanas principiem.
Krievijas pilna mēroga agresija pret Ukrainu ir saistīta ar civilās aviācijas infrastruktūras un gaisa telpas nelikumīgu okupāciju un militarizāciju, tostarp kontroli pār lidojumu informācijas reģioniem un lidostām, pārkāpjot gan Čikāgas konvenciju, gan vairākas ICAO rezolūcijas. Šīs darbības neievēro suverenitātes, drošības un neiejaukšanās pamatnormas.
Turklāt Krievija ir sistemātiski iesaistījusies GNSS signālu traucēšanā, izmantojot traucēšanas un viltošanas metodes. Šīs apzinātās darbības apdraud civilās lidmašīnas, bezpilotu lidaparātu lidojumus, apdraud navigācijas uzticamību un pārkāpj ICAO saistības nodrošināt starptautisko gaisa satiksmes drošību un aizsardzību. Šādai rīcībai ir bijušas tālejošas sekas, traucējot gaisa satiksmes kontroli un apgrūtinot lidojumus skartajos reģionos.
Viens no uzskatāmākajiem Krievijas civilās aviācijas drošības ignorēšanas piemēriem joprojām ir Malaysia Airlines reisa MH17 notriekšana 2014.gada 17.jūlijā virs Ukrainas austrumiem, kurā gāja bojā 298 cilvēki. 2025.gada 9.jūlijā Eiropas Cilvēktiesību tiesa pasludināja vēsturisku spriedumu, apstiprinot, ka Krievija ir atbildīga par MH17 iznīcināšanu un tās pasažieru un apkalpes locekļu nāvi. Šis nepārprotamais Eiropas augstākās cilvēktiesību tiesas atzinums uzsver briesmas, ko rada Krievijas nepārtrauktā iesaistīšanās starptautiskajā civilās aviācijas pārvaldībā.
2025.gada 13.jūnijā ICAO padome pievērsās atkārtotiem GNSS signālu traucējumiem, kas piedēvēti Krievijas Federācijai un ietekmē starptautisko aeronavigāciju Varšavas, Viļņas, Rīgas, Tallinas, Helsinku un Stokholmas lidojumu informācijas reģionos. Padome ir paudusi nopietnas bažas un mudinājusi Krievijas Federāciju pilnībā ievērot Čikāgas konvenciju un tās pielikumus, kā arī novērst pārkāpumu atkārtošanos.
Civilās aviācijas drošības principu ignorēšana ne tikai attaisnotu nelikumīgas darbības pret suverēnu valsti, bet arī starptautisko tiesību, tostarp ANO Hartas un Čikāgas konvencijas, pārkāpumu. Krievijai nekavējoties jāpārtrauc nelikumīgais karš un jāizved visi spēki un militārais aprīkojums no Ukrainas tās starptautiski atzītajās robežās, savukārt tie, kas ir atbildīgi par briesmīgiem noziegumiem Ukrainā, ir jāsauc pie atbildības. Kamēr Krievija nepierādīs apņemšanos ievērot mieru un neizpildīs savas starptautiskās saistības saskaņā ar ANO Hartu, tai būs jāsaskaras ar diplomātisko izolāciju bez iespējām piedalīties pasaules mēroga organizāciju vadībā.