Atvieglojumi Ukrainas valstspiederīgajiem veicina pelēko taksometru tirgu (papildināts)

© Iryna Varanovich/Pexels.com

Latvijā pasažieru komercpārvadājumos noteikumu atvieglojumi Ukrainas pilsoņiem ir veicinājuši pelēkā sektora attīstību un krāpšanu, aģentūru LETA informēja Licencēto pasažieru komercpārvadātāju attīstības asociācijā (LPKAA).

Asociācija norāda, ka iespēja iegādāties Ukrainas autovadītāja apliecību sociālajos tīklos, valsts valodas nezināšana, kā arī identitātes viltošana ir daži no krāpšanas veidiem pasažieru komercpārvadājumu jomā, tostarp mobilajā lietotnē "Bolt".

Asociācijā uzsver, ka nosacījumu atvieglojumi Ukrainas pilsoņiem trīs gadu laikā ir veicinājuši pelēkā sektora attīstību pasažieru komercpārvadājumos, tādēļ LPKAA par šo situāciju ir nosūtījusi vēstuli atbildīgajām institūcijām, tostarp Valsts policijai, Valsts ieņēmumu dienestam (VID), Autotransporta direkcijai, Valsts valodas centram, atbildīgajām ministrijām un Ministru prezidentes birojam.

LPKAA norāda, ka, sniedzot atbalstu Ukrainas valstspiederīgajiem, ir palaists garām brīdis, kad citu valstu pilsoņi, tostarp Latvijas iedzīvotāji, ir sākuši ļaunprātīgi izmantot situāciju, tādējādi iegūstot priekšrocības. Piemēram, Ukrainas pilsoņiem netiek izvirzītas prasības par valsts valodas zināšanām, kā arī netiek prasīts apliecinājums par vadīšanas tiesību aizlieguma neesamību, kas tiek prasīts visos citos gadījumos, ja autovadītāja apliecība izsniegta ārvalstīs.

Asociācijā, balstoties uz Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) datiem, norāda, ka Ukrainas valstspiederīgie tiek iedalīti divās grupās - ar bēgļa statusu un ar uzturēšanās atļauju. Ukraiņi ar bēgļa statusu var strādāt par taksometru vadītājiem ar Ukrainā izsniegto autovadītāja atļauju, bet otrai grupai, tāpat kā citiem, gada laikā ir jāveic autovadītāja apliecības nomaiņa.

Vienlaikus grozījumi Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā paredz iespēju iegūt atvieglojumus reģistrācijai Taksometru vadītāju reģistrā ne tikai tiem, kas bēguši no kara, bet arī tiem Ukrainas pilsoņiem, kas dzīvo Latvijā ar uzturēšanās atļauju, kā arī citu valstu pilsoņiem, kuri Ukrainā saņēmuši uzturēšanās atļauju, bezvalstnieka statusu vai starptautiskās aizsardzības statusu un šo personu ģimenes locekļiem.

Tādējādi, pēc asociācijas teiktā, ja Ukrainas pilsonis Latvijā dzīvo desmit gadus un līdz šim nav varējis strādāt par taksometra vadītāju latviešu valodas nezināšanas dēļ, tagad var "pārkvalificēties" par bēgli un legāli strādāt nozarē.

Vienlaikus asociācija vērš uzmanību, ka, piemēram, platformā "Telegram" Ukrainas autovadītāja apliecību un Ukrainas pilsoņa ID var iegādāties par cenu no 800 līdz 1500 eiro, tādēļ šādu iespēju izmanto arī Latvijas iedzīvotāji, kuriem Latvijā autovadītāja apliecība ir atņemta.

Tāpat no 2023.gada marta taksometru kartītēs vairs nav nepieciešams autovadītāja fotoattēls, kā arī kartītes vairs neizsniedz fiziskā formātā, piebilst asociācijā.

Tādējādi asociācija aicina atbildīgās iestādes atjaunot prasību par fizisku vadītāja reģistrācijas apliecību ar fotogrāfiju izmantošanu, lai novērstu iespējamos identitātes viltojumus, kā arī noteikt vienādas valsts valodas prasības visiem nozarē strādājošajiem un ieviest pastiprinātu dokumentu autentiskuma pārbaudi, reģistrējot taksometru vadītājus.

"Bolt" vadītāja Latvijā Kristīne Bezerra-Kjerulfa aģentūrai LETA norādīja, ka kopbraukšanas pakalpojumi Latvijā tiek reglamentēti vairāk nekā sešus gadus, un "Bolt" darbojas atbilstoši visiem spēkā esošajiem normatīviem. Vienlaikus viņa piebilda, ka "Bolt" platformā ir ieviesti vairāki drošības mehānismi, kas palīdz identificēt un novērst krāpnieciskus gadījumus, tostarp notiek arī aktīva sadarbība ar atbildīgajām valsts institūcijām.

Bezerra-Kjerulfa uzsvēra, ka platformas partneršoferi nav "Bolt" darbinieki, bet gan neatkarīgi pakalpojumu sniedzēji. Taču, lai sāktu pārvadāšanas pakalpojuma sniegšanu "Bolt" platformā, vadītājam ir jāatbilst vairākiem kritērijiem, tostarp jābūt derīgai autovadītāja apliecībai.

"Ikvienam autovadītājam jānorāda arī pārvadātājs jeb uzņēmums, kura darbības laikā viņš veiks pasažieru pārvadājumus, izmantojot "Bolt" platformu. Vadītājam tāpat ir jāreģistrējas ATD un jāiegūst licence, lai veiktu pasažieru pārvadājumus ar taksometru/vieglo automobili," skaidroja "Bolt" pārstāve.

Vienlaikus viņa informēja, ka papildu šiem nosacījumiem "Bolt" īsteno daudzpakāpju vadītāju pārbaudes procesu, kurā iekļauta vadītāja dokumentu pārbaude un personas identifikācija, kas tiek salīdzināta ar datiem no ATD, nodrošinot stingru kontroli pār pakalpojumu sniedzējiem "Bolt" platformā.

"Tāpat platformā darbojas foto verifikācijas mehānisms, kas tiek veikts regulāri, lai pārliecinātos, ka pakalpojumu sniedz reģistrētais vadītājs. "Bolt" ir nulles tolerance pret profilu koplietošanu, un gadījumos, kad tiek fiksēts šāds pārkāpums, vadītājam tiek liegta piekļuve platformai," viņa uzsvēra.

"Bolt" ieskatā visiem nozares spēlētājiem ir jābūt vienlīdzīgiem noteikumiem, tādēļ uzņēmums atbalsta godīgu konkurenci un ir atvērts sadarbībai ar visām atbildīgajām institūcijām, lai vēl vairāk stiprinātu kontroles mehānismus nozarē. Vienlaikus "Bolt" uzskata, ir svarīgi sniegt iespēju Ukrainas kara bēgļiem veikt saimniecisko darbību, tostarp arī pasažieru pārvadājumu jomā, un nodrošināt iztiku, izmantojot digitālas platformas.

LPKAA iepriekš aģentūrai LETA minēja, ka Igaunijas uzņēmums "Bolt" īsteno negodīgu komercpraksi - kompānija pārkāpj Latvijas Komerclikumu, Autopārvadātāju likumu un Grāmatvedības likumu, izrakstot rēķinus citu personu vārdā, kā arī piemēro "dinamiskus" tarifus pēc saviem ieskatiem.

LPKAA 11.jūlijā ir nosūtījusi vēstuli Ģenerālprokuratūrai, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam (KNAB), VID, Patērētāju tiesību aizsardzības centram (PTAC), atbildīgajām ministrijām un vairākām citām iestādēm ar lūgumu pievērst uzmanību situācijai ar "Bolt" lietotni.

Vienlaikus Konkurences padome (KP) vērtēs konkurenci Latvijas taksometru nozarē, iepriekš intervijā TV3 raidījumam "900 sekundes" sacīja KP priekšsēdētājas pienākumu izpildītāja Ieva Šmite.

"To mēs noteikti vērtēsim padziļināti," teica Šmite, piebilstot, ka šogad 11.jūlijā KP ir saņemts attiecīgs iesniegums un tiks sākta izpēte.

Viņa arī pauda, ka pirmās indikācijas liecina, ka šobrīd Latvijas taksometru nozarē Igaunijas "Bolt" varētu būt monopolstāvoklis.