Raidījums "Bez tabu" brīdina bankas karšu īpašniekus.
Parasti krāpnieki darbojoties izkrāpj lielas summas, taču ik pa laikam nākas dzirdēt arī par tādiem, kas operē arī ar mazām summām. Piekritīsiet, ka kāds patiešām var nepamanīt, ka starp ikdienas maksājumiem ik pa laikam pazūd 5, 10 vai 15 eiro?
Pasākumu organizatore Tatjana ērtības labad mēdz iepirkties interneta veikalos, taču nu jau vairās no pirkumiem tīmeklī tieši mistisko maksājumu dēļ. Līdz šim nenoskaidrots tirgotājs ik pa laikam mēdz iekasēt no sievietes bankas konta naudu. Sieviete pieļauj iespēju, ka naudu atvelk kāds no “Shein” vai “Temu” tirgoņiem.
Tatjana: “Visticamāk, tas arī ir no turienes. Pamanīju, ka periodiski no mana bankas konta tiek atvilkta nauda. Tas nebija tā, ka katru mēnesi atvelk, bet divu līdz trīs mēnešu amplitūdā. No šā gada februāra naudas zudumi palika regulārāki.”
Gada laikā mainītas jau vairākas “Swedbank” maksājumu kartes, taču tas nav līdzējis, un Ķīnas tirgonis iemanījies iekasēt teju 120 eiro! Nauda pazūd ar galiem. Sieviete sazinās ar savu banku, taču tur īstu skaidrību neizdodas iegūt.
Sieviete stāsta, ka banka viņu aicinājusi pašu sazināties ar tirgotāju, kas novelk naudu, jo šajā situācijā banka neko nevarot iesākt un pircējam pašam jāmēģina komunicēt, lai apturētu tādus maksājumus.
Problēma slēpjas tajā, ka Tatjanai pat īsti nav skaidrs, ar ko tieši viņai būtu jāsazinās. Kas ir mistiskais naudas atvilcējs? Bankā šādu informāciju neiegūst. Meklējot interneta dzīlēs, atrod informāciju, ka tas ir Honkongas uzņēmums. Nav arī skaidrs, kā pēc vairāku karšu nomaiņas naudu vēl aizvien kāds atvelk.
Šajā jautājumā raidījums vērsās pie “Swedbank”, kas, skaidrojot konkrēto situāciju, izteic versiju, ka tie nevarētu būt automātiskie maksājumi pēc būtības. Par to liecina bankā pieejamā informācija, ka veiktajiem pirkumiem tikusi ievadīta piegādes adrese, pasta indekss un pārējie nepieciešamie dati, tādējādi izskatās, ka kāds to ir veicis kā pirkumu.
Šādās situācijās rodas jautājums, cik lielā mērā katrs no mums zina, kas notiek ar mūsu maksājumu kartēm. Vai tiešām nevienam no ģimenes nav pieeja kartēm, arī tām, kas ir pievienotas mobilajos tālruņos?
"Swedbank" pārstāvis Jānis Krops: "Ja šādi pirkumi patiešām nav veikti un cilvēks dzīvo, piemēram, viens pats, un ir pilnībā pārliecināts, ka mājās neviens netiek klāt maksājumu kartei, tad, konstatējot šādas darbības, aicinu nekavējoties vērsties bankā un bloķēt konkrēto karti, pasūtām jaunu. Neaizmirstam arī atslēgt funkciju - pirkumi internetā.”