Par dzelzceļa projekta "Rail Baltica" īstenošanu Latvijā atbildīgās SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" (EDzL) integrēšana VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) koncernā kā meitassabiedrībai varētu ilgt aptuveni vienu gadu, aģentūrai LETA norādīja Satiksmes ministrijā (SM).
SM skaidroja, ka patlaban informatīvais ziņojums par dzelzceļa nozares kapitālsabiedrību apvienošanu, tostarp EDzL integrēšanu LDz koncernā, ir saskaņošanas procesā.
Paredzēts, ka nozares reforma tiks ieviesta pakāpeniski, sākotnēji EDzL integrējot LDz koncernā kā meitassabiedrību, bet pēc tam veicot pilnīgu EDzL integrāciju LDz koncernā.
Vienlaikus ministrijā skaidroja, ka divu EDzL valdes locekļu konkursi tika izsludināti, jo sākotnēji EDzL integrēs LDz koncernā kā meitassabiedrību, tādēļ EDzL valde turpinās darbu.
Tāpat normatīvi paredz, ka pagaidu valdes locekļi pienākumus pilda līdz brīdim, kad nominēšanas kārtībā kapitāla daļu turētājs ieceļ šo personu vai citu kandidātu. Pagaidu valdes locekļa pilnvaru termiņš nevar būt ilgāks par vienu gadu.
Lai ievērotu likumā noteikto kārtību, tika pieņemts lēmums izsludināt konkursu uz vakanto EDzL valdes priekšsēdētāja un valdes locekļa amatu, uzsvēra ministrijā.
LETA jau ziņoja, ka SM saskaņošanai virzītais informatīvais ziņojums par dzelzceļa nozares reformu paredz EDzL integrēt LDz koncernā, kā ar reforma paredz LDz koncerna meitas uzņēmumu konsolidāciju. Plānots, ka SIA "LDz ritošā sastāva serviss" un SIA "LDz loģistika" pievienotu SIA "LDz Cargo", lai stiprinātu uzņēmuma konkurētspēju un mazinātu administratīvās izmaksas.
Tāpat tiks vērtēta arī nepieciešamība izdalīt apvienoto SIA "LDz Cargo" no LDz koncerna kā atsevišķu valsts kapitālsabiedrību, lai nodrošinātu pilnīgu dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja un pārvadātāju funkciju atdalīšanu.
SM norāda, ka dzelzceļa nozares reforma paredz būtiskas pārmaiņas nozares pārvaldībā, kas ļaus efektīvāk izmantot resursus un samazināt administratīvās izmaksas, vienlaikus sakārtojot nozares pārvaldības un finansējuma modeli, kā arī atrisinātu jautājumu par "Rail Baltica" infrastruktūras pārvaldītāju.
Patlaban dzelzceļa infrastruktūras pārvaldību veic LDz, savukārt EDzL atbildībā ir jaunas "Rail Baltica" dzelzceļa infrastruktūras izveide.
SM ieskatā, lai Eiropas standarta infrastruktūru sekmīgi integrētu esošajā dzelzceļa sistēmā, optimāls risinājums ir pakāpeniska uzņēmumu konsolidācija, kuras rezultātā tiktu veikta pilnīga EDzL integrācija LDz koncernā.