Pabeigta būvprojektēšana diviem "Rail Baltica" pamattrases objektiem

© Dmitrijs Suļžics/MN

Pabeigta būvprojektēšana diviem "Rail Baltica" pamattrases objektiem - otrajam infrastruktūras apkopes punktam pie Skultes un Salaspils intermodālajam loģistikas centram, liecina SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" (EDzL) publiskotā informācija.

EDzL informē, ka Latvijas teritorijā paredzēts izveidot divus infrastruktūras apkopes punktus - pie Skultes un Iecavas pusē. Lai gan apkopes punktu pamatfunkcija pēc pilna apjoma būvdarbu pabeigšanas būs "Rail Baltica" dzelzceļa tīkla uzturēšana un apkopes tehnikas uzglabāšana, tomēr tie sniegs pievienoto vērtību pirms tiešās darbības, skaidro uzņēmumā.

"Rail Baltica" pamattrases izbūves laikā apkopes punkts Iecavas pusē patlaban tiek iekārtots kā loģistikas bāze, nodrošinot būvmateriālu un būvtehnikas uzglabāšanu. Līdzīgi tiks izmantots Skultes apkopes punkts, būvējot "Rail Baltica" pamattrasi ziemeļu - Igaunijas virzienā.

EDzL atzīmē, ka Skultes infrastruktūras apkopes punktā paredzēts izbūvēt 1435 milimetru (mm) platuma sliežu ceļus aptuveni 14 kilometru garumā, kā arī izbūvēt pieslēgumus tuvumā esošajiem 1520 mm platuma sliežu ceļiem.

Tāpat noslēgusies topošā Salaspils intermodālā loģistikas centra risinājumu optimizācija un kravu termināla projektēšana. Centra teritorijā paredzēta konteinerizēto kravu apstrāde, to īstermiņa uzglabāšana, pārkraušana gan starp 1435 mm un 1520 mm platuma sliežu ceļu sastāviem, gan no dzelzceļa uz autotransportu un otrādi, kā arī kravas auto puspiekabju apstrāde un turpmāki pārvadājumi specializētajos vilcienu vagonos.

EDzL uzsver, ka, projektējot "Rail Baltica" Salaspils intermodālo loģistikas centru, tika rastas būtiskas optimizācijas iespējas, piemēram, uz pusi ir samazināts nepieciešamā uzbēruma apjoms, kas nodrošinās līdzekļu ietaupījumam nākotnē, kad tiks sākta centra būvniecība.

Salaspils centra atrašanās vieta 200 hektāru (ha) platībā izvēlēta Salaspils novadā, jo šajā vietā tiek nodrošināta divu dzelzceļa sistēmu savienojamība, savienojums ar galvenajām auto ceļu maģistrālēm, plašām apkārtējām attīstības teritorijām, kā arī tas ir viegli sasniedzams no apkārtējām ražotnēm un potenciālajiem loģistikas parkiem, norāda uzņēmumā.

Infrastruktūras apkopes punktu un Salaspils intermodālā loģistikas centra būvprojektēšanu EDzL uzdevumā veic Latvijas un Itālijas uzņēmumu apvienība - Itālijā dibināts inženieru uzņēmums "Sintagma Srl" un Latvijas uzņēmums SIA "BRD projekts".

Jau ziņots, ka atbilstoši jaunākajai "RB Rail" informācijai "Rail Baltica" pirmās kārtas izmaksas Baltijā varētu sasniegt 14,3 miljardus eiro, no tiem Latvijā - 5,5 miljardus eiro, tomēr ir iespējams potenciāls ietaupījums līdz 400 miljoniem eiro no tehnisko risinājumu optimizācijas, kā arī ir iespējami citi ietaupījumi.

Kopējās projekta izmaksas atbilstoši izmaksu un ieguvumu analīzei Baltijā var sasniegt 23,8 miljardus eiro. Iepriekšējā izmaksu un ieguvumu analīzē 2017.gadā tika lēsts, ka projekts kopumā izmaksās 5,8 miljardus eiro.

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 mm) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.

Svarīgākais