Rosina noteikt iespēju arī Ministru kabineta locekļus saukt pie atbildības par ētikas pārkāpumiem

© Dmitrijs Suļžics/MN

Saeimas opozīcijā esošā "Apvienotā saraksta" (AS) deputāti rosina Saeimas Kārtības rullī noteikt, ka ne mazāk kā desmit deputāti var rakstveidā iesniegt pieprasījumus Ministru kabineta locekļiem, tostarp arī par rupjiem ētikas pārkāpumiem.

Politiskais spēks skaidro, ka saskaņā ar Saeimas Kārtības rulli Saeimas deputātam ir saistošs Saeimas deputātu ētikas kodekss, kura mērķis ir iedibināt augstus uzvedības standartus un tādējādi vairot sabiedrības uzticēšanos Saeimai.

Kodekss ietver deputāta profesionālās ētikas principus, normas un ieteikumus, kas jāievēro attieksmē pret darbu, savstarpējā saskarsmē, kā arī attiecībās ar citām institūcijām un sabiedrību.

Tāpat no Saeimas kārtības ruļļa izriet tiesiskais regulējums Saeimas deputātu sodīšanai, kas pārkāpj šādus uzvedības standartus, piemēram, par klaji aizvainojošiem izteikumiem pret citiem kolēģiem, kas izskan arī no Saeimas sēžu zāles un nav savienojami ar Latvijas kā tiesiskas valsts politisko kultūru un tradīcijām, deputātam var tikt paredzēts sods.

Savukārt par Ministru kabineta locekļu neētisku rīcību, viņiem pārkāpjot labas uzvedības noteikumus, šāda atbildība nav paredzēta, kā arī nav paredzēts jebkāds šādas rīcības izvērtējums.

Tāpēc, paplašinot Saeimas īstenotās izpildvaras kontroles efektivitāti, ir sagatavots grozījums Saeimas Kārtības rullī, kas paredz tiesības ne mazāk kā desmit deputātiem, kas ir pietiekami augsts pirmšķietami neētiskas rīcības novērtējuma standarts, rakstveidā iesniegt pieprasījumus Ministru kabineta locekļiem arī par viņu pieļautajiem rupjiem ētikas pārkāpumiem, skaidrots priekšlikumā.

AS uzskata, ka šādai normai ir ne tikai attiecīgu situāciju juridiskais noregulējums, bet arī preventīvs raksturs, jo tā ietekmēs turpmāku Ministru kabineta locekļu cienījamu izturēšanos pret sabiedrības locekļiem, viņiem apzinoties, ka pieļauto pārkāpumu gadījumā viņiem būs pienākums Saeimas priekšā atbildēt par savu neētisko rīcību.

Latvijā

Jau vairākus gadus esam stāstījuši par Krievijā un Baltkrievijā ražotām sakaru sistēmām, ko joprojām izmanto Latvijas dzelzceļš. Šobrīd mums ir pieejama pilna aina, cik un kādas agresorvalstu uzņēmumos radītas programmas nodrošina informācijas vākšanu, apkopošanu un sūtīšanu uz Krieviju. Sistēmas vienā dienā atslēgt nevar, jo tad satiksme uz austrumiem apstāsies. Bet pastāv iespējas to visu aizstāt ar rietumos ražotiem produktiem. Kas joprojām nav izdarīts. TIkmēr Satiksmes ministrija plāno par "Rail Baltica" atbildīgo uzņēmumu "Eiropas dzelzceļa līnijas" integrēt "Latvijas dzelzceļa" koncernā. Sanāk, ka par mūsu drošības un pat militāro garantu saukto ātrgaitas vilciena projektu savienos ar uzņēmumu, kurš tiešā veidā joprojām ir sasaistīts ar Krieviju, vēsta TV3 raidījums "Nekā personīga".