VDD aicinājis "Rail Baltica" ieviesējiem kritiski izvērtēt iespējamo sadarbību ar četriem uzņēmumiem

© Dmitrijs Suļžics/MN

Konstatējot riska faktorus, Valsts drošības dienests (VDD) pērn dzelzceļa projekta "Rail Baltica" ieviesējiem rekomendējis kritiski vērtēt iespējamo sadarbību ar četriem uzņēmumiem, liecina dienesta pagājušā gada darbības pārskats.

VDD pagājušajā gadā turpinājis informēt valsts augstākās amatpersonas par konstatētajiem riskiem "Rail Baltica" projekta virzībā. Vienlaikus dienests pēc projekta ieviesēju pieprasījuma atbilstoši savai kompetencei izvērtēja 15 uzņēmumus, kuri pretendēja uz iesaistīšanos "Rail Baltica" projekta īstenošanā.

Saistībā ar riska faktoriem VDD projekta ieviesējiem rekomendēja kritiski vērtēt iespējamo sadarbību ar četriem uzņēmumiem. Šie riska faktori bija filiāles Krievijā vai Ķīnā, kā arī vēsturiska sadarbība ar Krieviju.

Tāpat dienests turpināja personu pārbaudes, kurām saistībā ar iesaisti projekta īstenošanā bija nepieciešama piekļuve ar dzelzceļa līnijas izbūvi saistītai aizsargājamai informācijai vai kritiskās infrastruktūras objektiem.

Gada laikā VDD kopumā pārbaudīja 252 šādus cilvēkus, nekonstatējot izlūkošanas vai citus riskus radošas personas.

VDD vērtējumā "Rail Baltica" projektu ir tuvredzīgi uzlūkot tikai kā Latvijas iedzīvotāju mobilitātes iespēju Eiropas mērogā. No Latvijas ekonomisko interešu un transporta nozares attīstības perspektīvas jau šobrīd ir jāparedz arī kravu apstrādes iespējas, lai varētu uzsākt pilnvērtīgu pamattrases ekspluatāciju pat gadījumā, ja Salaspils intermodālais kravu terminālis vēl nebūs uzbūvēts.

Efektīvas kravu apgrozības iespējas ir sevišķi būtiskas, ņemot vērā dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" nozīmi militārās mobilitātes uzlabošanā, kas ir tieši saistīta ar Latvijas nacionālās drošības interesēm, norāda VDD.

Jau ziņots, ka "Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 mm) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.

Atbilstoši jaunākajai AS "RB Rail" informācijai "Rail Baltica" pirmās kārtas izmaksas Baltijā varētu sasniegt 14,3 miljardus eiro, no tiem Latvijā - 5,5 miljardus eiro, tomēr ir iespējams potenciāls ietaupījums līdz 400 miljoniem eiro no tehnisko risinājumu optimizācijas, kā arī ir iespējami citi ietaupījumi.

Kopējās projekta izmaksas atbilstoši izmaksu un ieguvumu analīzei Baltijā var sasniegt 23,8 miljardus eiro. Iepriekšējā izmaksu un ieguvumu analīzē 2017.gadā tika lēsts, ka projekts kopumā izmaksās 5,8 miljardus eiro.

Svarīgākais