Igaunijas amatpersona nosauc galveno "Ral Baltica" problēmu Latvijā

© Dmitrijs Suļžics/MN

Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" projekta Latvijas posmā lielu problēmu rada Latvijas vēlme izbūvēt atzaru no pamattrases uz Rīgas centru, paziņojis Igaunijas infrastruktūras ministrs Vladimirs Svets.

Ministrs Igaunijas sabiedriskajai raidorganizācijai ERR uzsvēra, ka "Rail Baltica" tiks pabeigta visās trijās Baltijas valstīs.

"Viena ļoti liela problēma un ļoti liels izaicinājums mūsu kolēģiem Latvijā ir tas, ka pirms laika, apmēram pirms gada, viņiem bija ļoti liela vēlme uzbūvēt atzaru no pamattrases uz Rīgas centru, lai tur uzbūvētu lielu staciju," klāstīja Igaunijas infrastruktūras ministrs.

Pašreizējais Eiropas Savienības (ES) budžeta periods beidzas 2027.gadā, bet 2028.gadā vismaz Igaunijā plānoti visintensīvākie būvdarbi. ES finansējums projektam sasniedz 85%, tādēļ Igaunijas mērķis ir saglabāt to kā bloka prioritāti arī nākamajā budžeta periodā.

Kā teica Svets, Igaunija ir apņēmusies pārliecināt gan Eiropas Komisiju, gan kolēģus Latvijā censties, lai Latvijas posms arī tiek pabeigts.

Šonedēļ Igaunijas valdības vadītājam Kristenam Mihalam un Latvijas Ministru prezidentei Evikai Siliņai (JV) tiekoties Rīgā, plānots cita starpā runāt arī par "Rail Baltica".

Latvijas valdība plāno novembrī skatīt Satiksmes ministrijas ierosinājumu, kas paredz, ka "Rail Baltica" pamattrases, kas saskaņā ar saistībām pret Eiropas Komisiju jāpabeidz līdz 2030.gadam, izbūve notiks posmos.

Projekta īstenošanai izveidotās Baltijas valstu kompānijas "RB Rail" vadītājs Marko Kivila ERR teica, ka pašlaik Latvijā finansējums ir posmam uz dienvidiem no Rīgas Lietuvas virzienā, bet līdz nākamā gada beigām jāpabeidz projektēšana arī posmam dienvidu virzienā. Tādējādi Latvija posmu līdz Igaunijas robežai būvēs pēdējo.

Par projekta īstenošanu Igaunijā atbildīgajā uzņēmumā "Rail Baltic Estonia" informēja, ka Igaunijā dzelzceļa līnija līdz Pērnavai tiks pabeigta pirms plānotā termiņa.

Svarīgākais