Satiksmes ministrija izsludinājusi iepirkumu par audita veikšanu "Rail Baltica" staciju būvniecības līgumos

© Ģirts Ozoliņš/MN

Satiksmes ministrija (SM) izsludinājusi iepirkumu par audita veikšanu par "Rail Baltica" izbūvi Latvijas teritorijā atbildīgās SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" (EDzL) noslēgtajiem Rīgas Centrālās stacijas un Rīgas lidostas būvniecības līgumiem, liecina informācija Elektronisko iepirkumu sistēmā (EIS).

Iepirkums ir sadalīts divās daļās. Pirmajā daļā paredzēts audits par EDzL noslēgto būvdarbu līgumu izmaksu pieauguma pamatotību un līgumu vadības procesa norisi. Paredzamā līgumcena ir līdz 30 000 eiro.

Auditā būs jāvērtē 2019.gada līgums ar ar pilnsabiedrību "BeReRix" par "Rail Baltica" Rīgas dzelzceļa tilta, uzbēruma un Rīgas Centrālās pasažieru stacijas kompleksās apbūves būvprojekta izstrādi un būvdarbiem, kā arī 2021.gada noslēgtais līgums ar pilnsabiedrību "B.S.L Infra" par "Rail Baltica" Rīgas lidostas dzelzceļa stacijas, saistītās infrastruktūras un estakāžu būvdarbiem.

Konkursa uzvarētājam būs jāsniedz atzinumi un secinājumi, kā arī rekomendācijas līgumu vadības un finanšu procesu uzlabošanai, tostarp par turpmāku izmaksu pieauguma mazināšanas pasākumiem.

Savukārt otrajā iepirkuma daļā paredzēta Baltijas valstu kopuzņēmuma AS "RB Rail" noslēgto projektēšanas līgumu vadības procesu un kontroles procesu efektivitātes izvērtējums, paredzot līgumcenu līdz 10 000 eiro.

Piegādātājs varēs iesniegt piedāvājumu uz vienu vai abām iepirkuma daļām. Līguma izpildes laiks abās konkursa daļās būs divi mēneši.

Pretendenti piedāvājumus var iesniegt līdz 13.augustam.

LETA jau ziņoja, ka valsts apmaksās "Rail Baltica" starptautisko staciju būvnieku iesniegtos rēķinus 9,636 miljonu eiro apmērā par paveiktajiem darbiem.

Valdība iepriekš pieņēma zināšanai, ka, balstoties uz spēkā esošiem līgumu nosacījumiem Rīgas Centrālā dzelzceļa mezgla un Rīgas lidostas sekcijās, tiek prognozēts, ka līdz šī gada beigām vēl tiks iesniegti rēķini 41,693 miljonu eiro apmērā ar pievienotās vērtības nodokli (PVN) par jau pasūtītiem un 2024.gadā pabeidzamiem darbiem, kuriem trūkst finansējuma, iepriekš informēja SM.

Tāpat nolemts, ka EDzL jāvienojas ar "BeReRix" un "B.S.L Infra" par būvdarbu līguma grozījumiem, paredzot līgumu nosacījumu, tostarp pārskatot izmaksu indeksācijas mehānisma un līgumsoda piemērošanu iesniegtajiem, bet līdz šim neapmaksātajiem rēķiniem. SM līdz 30.augustam jāinformē Ministru kabinetu par panākto vienošanos.

Jau ziņots, ka atbilstoši Baltijas valstu augstāko revīzijas iestāžu īstenotajam "Rail Baltica" projekta situācijas izpētes ziņojumam patlaban nav skaidrības par "Rail Baltica" dzelzceļa līnijas ekspluatācijas un pārvaldīšanas modeli,

Atbilstoši "Rail Baltica" izmaksu un ieguvumu jaunākās analīzes datiem dzelzceļa līnijas kopējās izmaksas Baltijā var sasniegt 23,8 miljardus eiro, tostarp projekta pirmās kārtas izmaksas Baltijā varētu veidot 15,3 miljardus eiro, no tiem Latvijā - 6,4 miljardus eiro. Iepriekšējā izmaksu un ieguvumu analīzē 2017.gadā tika lēsts, ka projekts kopumā izmaksās 5,8 miljardus eiro.

Latvijā "Rail Baltica" pamatlīnijas būvniecību plānots sākt 2024.gadā.

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.

Svarīgākais