Gada inflācija maijā Latvijā samazinājusies līdz 0,1%

© Ģirts Ozoliņš/MN

Patēriņa cenas šogad maijā salīdzinājumā ar aprīli Latvijā pieauga par 0,3%, bet gada laikā - šogad maijā salīdzinājumā ar 2023.gada maiju - palielinājās par 0,1%, kamēr mēnesi iepriekš gada inflācija bija 1,1%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Vienlaikus 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, maijā pieaudzis par 2,5%.

Būtiskākā ietekme uz cenu līmeņa izmaiņām 2024.gada maijā, salīdzinot ar aprīli, bija dažādu preču un pakalpojumu grupai (+0,2 procentpunkti), alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem (+0,1 procentpunkts), mājokļa iekārtai (+0,1 procentpunkts), restorānu un viesnīcu pakalpojumiem (+0,1 procentpunkts), kā arī ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (-0,2 procentpunkti).

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 0,1%.

Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa kāpumu sezonālo faktoru ietekmē bija kartupeļiem (+8,9%). Galvenokārt noslēdzoties akcijām, dārgāks bija sviests (+3,3%). Cena kāpa arī svaigām vai atdzesētām zivīm (+5,3%), konservētām vai pārstrādātām zivīm un jūras velšu izstrādājumiem (+3,3%), kā arī olīveļļai (+4,5%). Akciju noslēgumu rezultātā cena pieauga kafijai (+0,9%), konditorejas izstrādājumiem (+0,8%), miltiem un citiem graudaugiem (+1,5%), kā arī makaronu izstrādājumiem (+2,4%). Savukārt lētāki bija svaigi dārzeņi (-3,6%) un svaigi augļi (-0,9%). Akciju ietekmē lētāka bija mājputnu gaļa (-1,8%) un maize (-0,7%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis mēneša laikā palielinājās par 1,3%. Alkoholiskie dzērieni sadārdzinājās par 0,7%, ko galvenokārt ietekmēja cenu pieaugums stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem. Tabakas izstrādājumi bija vidēji par 2,4% dārgāki.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis mēneša laikā samazinājās par 1,4%. Būtiskākais cenu kritums grupā mēneša laikā bija dabasgāzei (-16,2%). Lētāka bija siltumenerģija (-2,1%), cietais kurināmais (-1,8%). Savukārt cenas pieauga mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumiem (+1,5%) un elektroenerģijai (+0,3%).

Mājokļa iekārtas grupā cenas mēneša laikā pieauga vidēji par 2,3%. Noslēdzoties akcijām, dārgāki bija mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļi. Cenas kāpa arī mājokļa mēbelēm.

Restorānu un viesnīcu pakalpojumiem vidējais cenu līmenis mēneša laikā pieauga par 1,8%. Mēneša laikā cenas pieauga viesnīcu pakalpojumiem (+13,6%) un ēdināšanas pakalpojumiem (+0,4%).

Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas mēneša laikā palielinājās par 4,1%. Galvenokārt noslēdzoties akcijām, dārgākas bija personīgās higiēnas preces un skaistumkopšanas līdzekļi, neelektriskas ierīces personīgai aprūpei.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums mēneša laikā bija apģērbiem, pasažieru aviopārvadājumiem, personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, ziediem, farmaceitiskajiem produktiem. Savukārt cenas samazinājās degvielai (-1,1%), kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem.

Savukārt lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2024.gada maijā, salīdzinot ar 2023.gada maiju, bija ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,7 procentpunkti), alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem (+0,5 procentpunkti), veselības aprūpei (+0,4 procentpunkti), kā arī ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (-2,5 procentpunkti).

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 0,8%. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija kartupeļiem (+23,5%), olīveļļai (+34,2%), konditorejas izstrādājumiem (+5,5%) un saldumiem (+21,1%). Dārgākas bija augļu un dārzeņu sulas (+11,3%), kā arī šokolāde (+5,9%). Cena pieauga konservētām vai pārstrādātām zivīm un jūras velšu izstrādājumiem (+6,2%), atspirdzinošajiem dzērieniem (+7,9%), žāvētiem, citādi konservētiem vai apstrādātiem dārzeņiem (+9%), gaļas izstrādājumiem (+3,4%), svaigiem augļiem (+1,2%) un svaigām vai atdzesētām zivīm (+7,1%).

Savukārt lētāki bija svaigi dārzeņi (-5,6%), milti un citi graudaugi (-9,6%), olas (-7,3%), siers un biezpiens

(-2,7%), cukurs (-11,2%), augu eļļa (-10,1%), kā arī maize (-1,1%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis gada laikā pieauga par 6,7%. Alkoholisko dzērienu cenas kāpa par 4,8%, sadārdzinoties stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, alum un vīnam, savukārt tabakas izstrādājumiem gada laikā cenas palielinājās vidēji par 10,2%.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis gada laikā samazinājās par 13%. Gada laikā būtiskākais cenu kritums bija siltumenerģijai (-25,6%) un elektroenerģijai (-24,8%). Cenas samazinājās cietajam kurināmajam (-11,3%), dabasgāzei (-7,8%), kanalizācijas pakalpojumiem (-6,6%). Savukārt sadārdzinājās mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi (+9%), atkritumu savākšana (+16,2%), kā arī mājokļa īres maksa (+7,5%). Dārgāki bija arī mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi, ūdensapgāde.

Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis gada laikā kāpa par 5,9%. Gada laikā dārgāki kļuva farmaceitiskie produkti, zobārstniecības pakalpojumi, ārstu speciālistu pakalpojumi un medicīnas analīžu laboratoriju un rentgenoloģijas centru pakalpojumi.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas gada laikā palielinājās par 5,6%, ko noteica degvielas cenu kāpums par 8,9%. Dīzeļdegviela palika dārgāka par 13,4%, benzīns - par 6,2%, savukārt auto gāze palika lētāka par 6,9%.

Gada laikā cenu kāpums bija arī personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, pasažieru pārvadājumiem pa autoceļiem un ar vilcienu, bet cenas samazinājās pasažieru aviopārvadājumiem un lietotām automašīnām.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums gada laikā bija apģērbiem, telekomunikāciju pakalpojumiem, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem. Savukārt lētāki bija personālie datori un viesnīcu pakalpojumi.

Latvijā

Tuvojoties Ziemassvētkiem un gada nogalei, “If Apdrošināšana” tehnoloģiju eksperti aicina iedzīvotājus pievērst uzmanību saviem paradumiem tiešsaistē. Svētku laikā, kad aktīvi iepērkamies internetā, saņemam daudz e-pasta vēstuļu ar it kā neticamiem piedāvājumiem. Pavadot vairāk laika virtuālajā vidē, ir būtiski parūpēties par savu digitālo higiēnu. Šogad ieteicams līdzās tradicionālajiem svētku pārsteigumiem padomāt par dāvanu sev un tuviniekiem – apzinātāku rīcību interneta vidē.

Svarīgākais