Raidījums: “Rail Baltica” trūkst naudas un izlēmības

© Dmitrijs Suļžics / F64

Kamēr satiksmes ministrs Kaspars Briškens uzstāj, ka “Rail Baltica” sliedēm jau pirmajā posmā jāved līdz Rīgas Centrālajai stacijai, Eiropas Komisijas atbildīgā amatpersona Katrīna Trautmane norāda - svarīgākais ir uzbūvēt valstis savienojošo dzelzceļa līniju, un, ja Rīgas loku Latvijas valdība vēlas būvēt tagad, nauda tam jāatrod pašiem.

Par to, kā dalīt “Rail Baltica” posmos un kā finansēt, aizvien nav skaidrs, jo informatīvo ziņojumu satiksmes ministrija bez finanšu ministrijas saskaņojuma uz priekšu nevēlas virzīt.

LTV raidījums “de facto” ziņo, ka Rīgas lidostas un Rīgas centrālās staciju būvniekiem kavēto maksājumu dēļ Satiksmes ministrijas (SM) uzņēmumam “Eiropas Dzelzceļa līnijas” nākamnedēļ var nākties pieteikt maksātnespēju. Darbiem kopumā iztērēti ap 260 miljoniem eiro.

Taču izdevumi aug - gan daudzo projekta izmaiņu dēļ, gan inflācijas dēļ. Līgumi ar būvniekiem paredzēja arī inflācijas koeficientus, taču šie maksājumi kavējas, jo inflācijas procentu segšanai nepieciešamo 39 miljonu eiro budžetā vienkārši nav.

Pilnsabiedrības “BERERIX” izpilddirektors Guntis Āboltiņš-Āboliņš raidījumam norāda: “Situācija ne tuvu nav optimāla, bet tajā pašā laikā notiek aktīvs dialogs ar projekta ieviesējiem, lai pēc iespējas ātrāk atrisinātu apmaksas jautājumus. Tādi juridiski konstrukti kā maksātnespējas pieteikumi šobrīd netiek izskatīti.”

Tomēr, pat ja būvnieki maksātnespēju neprasīs, laikus nenomaksāto rēķinu dēļ “Eiropas Dzelzceļa līnijām” jau 5. jūnijā pēc likuma būtu pienākums iesniegt savu maksātnespējas pieteikumu.

Rīgas Centrālajā stacijā darbi ir apstājušies. Lai turpinātu, jāatrod vairāk nekā 100 miljoni eiro ēkas pabeigšanai. Tam nav pieejama nauda no Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI), kas ir lielākais “Rail Baltica” finansētājs. Šobrīd SM cer naudu atrast Atveseļošanās fondā, pārdalot no citiem projektiem.

“Mēs nevaram atstāt šo būvi kā tādu puspabeigtu spoku, un nenovirzīt papildu finansējumu, neskatoties uz to, ka, protams, izmaksas ir pieaugušas. (..) Ja mēs salīdzinām dažāda veida projektus, tai skaitā pagātnē uzsāktus projektus un “Rail Baltica” projektu - mūsuprāt, “Rail Baltica” projektiem ir augstāka prioritāte,” apgalvo satiksmes Ministrs Briškens.

Laika gan vairs nav daudz, jo jūnijā Baltijas valstu premjeriem plānots parakstīt vienošanos par “Rail Baltica” īstenošanas posmiem. Bet vēl līdz tam gaidāms arī Valsts kontroles ziņojums par projekta pārvaldību.