Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC), pamatojoties uz negodīgas komercprakses aizlieguma likumu (NKAL) un ņemot vērā saņemtās patērētāju sūdzības, kā arī sniegtās konsultācijas, uzsāktās patērētāju kolektīvo interešu uzraudzības lietas ietvaros izvērtējis SIA "CDR" un pēc šī komersanta reorganizācijas SIA "SMS Solutions" īstenotās komercprakses atbilstību normatīvo aktu prasībām, vēsta PTAC pārstāvji.
Kompānijas komercprakse tiek īstenota, reklamējot, piedāvājot un pārdodot paaugstinātas maksas satura un maksas abonēšanas pakalpojumus, kas ir pieejami tādās vietnēs kā, piemēram, "https://lv.appliplay.com", "http://www.lv.playbox.fun/", "https://flirtavieta.com", "https://lv.gamistream.com/", "http://mobiefun.com/lv/wclive", "totomobi.com". Pakalpojumu sniegšanu nodrošina uzņēmuma sadarbības partneri, bet uzņēmums uztur un nodrošina tehnisko risinājumu, kurš tiek izmantots pakalpojumu pasūtīšanai un to abonēšanas maksas saņemšanai no patērētājiem.
Kopumā no 2022.gada 1.janvāra līdz 2023.gada 27.janvārim PTAC ir saņēmis 30 patērētāju sūdzības, kā arī saistībā ar nepasūtītu pakalpojumu abonēšanu sniedzis 108 konsultācijas. Apkopojot Latvijas mobilo sakaru pakalpojumu sniedzēju iesniegto informāciju, secināts, ka laika posmā no 2022.gada 1.janvāra līdz 15.septembrim mobilo sakaru operatori ir reģistrējuši kopumā vairāk nekā 2000 sūdzību, kas varētu būt saistītas ar SIA "CDR" piegādātājiem satura pakalpojumiem.
Izvērtējot saņemtās sūdzības, konstatēts, ka vairumā gadījumu patērētāji abonēšanas līguma noslēgšanas faktu nav apzinājušies, un to, ka maksas abonēšanas pakalpojums ir pieslēgts, uzzinājuši, tikai saņemot rēķinu no mobilo sakaru operatora. Dažos gadījumos patērētāji pat ilgstoši nav apzinājušies, ka tiem ir pieslēgts šāds pakalpojums, kuru tie nav vēlējušies un nekad nav izmantojuši.
Daļā gadījumu patērētāji norāda, ka uzņēmumam vai tā sadarbības partneriem nav devuši savu tālruņa numuru, kā arī to, ka nav sūtījuši PIN kodus, kas nepieciešami līguma noslēgšanai, un nav saņēmuši pakalpojuma pieslēgšanai paredzētās īsziņas. Tāpat no patērētāju sūdzībām izriet, ka individuālo strīdu risināšanā situācijās, kad patērētājs vēršas pie "SMS Solutions" ar iebildumiem par nepasūtītu pakalpojumu sniegšanu, iebildumi netiek ņemti vērā un maksa netiek atcelta.
Veids, kādā uzņēmums panāk ar patērētājiem līgumu noslēgšanu un abonēšanas maksas saņemšanu, norāda uz tā saukto "maldinošo modeļu" izmantošanu. Tā kā maldinošie modeļi ir slēpti un pēc būtības manipulatīva rakstura, tos ir grūti pamanīt, norāda PTAC.
Ņemot vērā administratīvajā lietā konstatēto, PTAC secina, ka uzņēmuma īstenotā komercprakse saskaņā ar NKAL tiesību normām ir uzskatāma par negodīgu, profesionālajai rūpībai neatbilstošu, maldinošu un agresīvu komercpraksi.
Konstatējot pazīmes, kuras saistībā ar kompānijas īstenoto komercpraksi liecina par tūlītēja un būtiska kaitējuma risku patērētāju ekonomiskajām interesēm, PTAC ir pieņēmis lēmumu par pagaidu noregulējumu, uzliekot "SMS Solutions" tiesisku pienākumu nekavējoties izbeigt negodīgu komercpraksi, kuras ietvaros patērētājiem tiek pieprasīta maksa par nepasūtītiem abonēšanas pakalpojumiem, maksas abonēšanas pakalpojumu reklamēšanai, līguma noslēgšanai un apmaksai tiek izmantoti negodīgi komerciālie un tehnoloģiskie risinājumi, vienlaikus patērētājiem tiek noklusēta pirmslīguma informācija un distances līguma noteikumi, kā arī netiek nodrošināta patērētāju tiesībām un interesēm atbilstoša un efektīva sūdzību risināšana.
Lēmumu tā adresāts var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā darbību.
Informācija "Firmas.lv" liecina, ka "SMS Solutions" 2021.gadā strādāja ar 4,051 miljona eiro apgrozījumu, kas ir par 66,7% vairāk nekā gadu iepriekš, savukārt uzņēmuma peļņa 2021.gadā saruka par 14,2% un bija 102 232 eiro.
"SMS Solutions" reģistrēts 2016.gadā, un kompānijas pamatkapitāls ir 250 000 eiro. Uzņēmums vienādās daļās pieder Konstantīnam Ozerovam un Jevgeņijam Kulakovam.