Rīgas Centrālajā dzelzceļa stacijā tomēr būs četri "Rail Baltica" sliežu ceļi

© Dmitrijs Suļžics/ F64 Photo Agency

Rīgas Centrālajā dzelzceļa stacijā rasts risinājums četru "Rail Baltica" sliežu ceļu integrēšanai iepriekš plānoto divu vietā, informēja "Rail Baltica" Centrālās dzelzceļa stacijas pārbūvētāju pilnsabiedrības "Bererix" pārstāvji.

Četru Eiropas platuma sliežu ceļu integrēšana Rīgas Centrālajā dzelzceļa stacijā nodrošinās ne tikai "Rail Baltica" vilcienu starptautiskos un lidostas "Rīga" savienojumus, bet arī starppilsētu un piepilsētas vilcienu apkalpošanu. Atbilstoši ir pielāgots arī būvniecības darbu plāns, lai nenovirzītos no sākotnēji paredzētā laika grafika.

Nepieciešamību iekļaut papildu divus sliežu ceļus, lai nodrošinātu arī reģionālo satiksmi uz 1435 milimetru jeb Eiropas sliežu platuma ceļiem konstatēta Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas darbības funkcionalitātes izpētē, ko veica Baltijas valstu kopuzņēmums "RB Rail", kas izveidots "Rail Baltica" īstenošanai. Izpētē secināts, ka četru sliežu ceļu risinājums būtiski uzlabos stacijas funkcionalitāti, kā arī iespējas apkalpot gan reģionālos vilcienus, gan starptautiskos maršrutus.

Satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) norādīja, ka šobrīd ir ļoti svarīgi veikt precīzus plānošanas darbus un "Rail Baltica" projektā pieņemt tādus lēmumus, kas ļauj izmantot pilnu Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas kapacitāti nākotnē. "Stacijai ir jākļūst par modernu pilsētas satiksmes mezglu, un mūsu uzdevums ir atbalstīt tādus risinājumus, kas to nodrošina," pauda ministrs.

Pēc uzdevuma saņemšanas no Satiksmes ministrijas 2019.gada nogalē un konstruktīva darba ar projekta ieviesējiem - VAS "Latvijas dzelzceļš", SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" un "RB Rail" - "Bererix" starptautiskā inženieru komanda ir izveidojusi efektīvu risinājumu sliežu ceļu izkārtojumam, projektējot to kā četru Eiropas platuma sliežu ceļu versiju, nesamazinot plānotos 10 "Latvijas dzelzceļa" sliežu ceļus. Atbilstoši ir pielāgots arī tālākais būvniecības plāns. Šobrīd arhitekti risina tālāko stacijas ēkas projekta pielāgošanu rastajam sliežu ceļu risinājumam, klāstīja "Bererix" pārstāvji.

"Bererix" padomes loceklis Niks de Rūks norādīja, ka ir sasniegts būtiskākais projekta starpmērķis. Līguma noslēgšanas laikā darba uzdevums paredzēja integrēt Rīgas Centrālajā stacijā divus papildu sliežu ceļus.

""Bererix" jau bija gandrīz pabeidzis šā projekta pamatrisinājumu izstrādi, kad mēs saņēmām uzdevumu tos pārstrādāt. Kad saņēmām prasību pievienot vēl divus papildu sliežu ceļus, mēs pieņēmām šo izaicinājumu un sākām savu sākotnējo risinājumu pārprojektēšanu," pauda de Rūks, piebilstot, ka pēc intensīva visu projektā iesaistīto pušu darba ir redzams šo izmaiņu pozitīvais pienesums gan projektam, gan sabiedrībai, jo jaunais sliežu ceļu risinājums gandrīz dubulto Rīgas Centrālās stacijas "Rail Baltica" daļas veiktspēju.

De Rūks uzsvēra, ka projektēšanas un būvniecības plāns pielāgots tā, ka uzņēmums spēs iekļauties sākotnējā projekta grafikā.

"Bererix" pārstāvji norādīja, ka pēdējo mēnešu laikā uzņēmuma inženieru komanda ir intensīvi strādājusi, lai nodrošinātu dažādus risinājumus un alternatīvas nozīmīgiem pilsētvides jautājumiem, kurus skar "Rail Baltica" projekts, piemēram, gājēju plūsmas organizēšanai, velosatiksmes plānošanai, multimodāla satiksmes mezgla izveidei u.c.

"Bererix" projektēšanas un projekta saskaņošanas darbus turpinās līdz 2021.gada pavasarim, kad sāksies būvniecības darbi. Pirmie sagatavošanas un demontāžas darbi, kā arī atsevišķi būvniecības darbi sākies 2020.gada nogalē.

Jau ziņots, ka "Rail Baltica" dzelzceļa tiltu, uzbērumu un Centrālās stacijas kompleksu Rīgā par 430,5 miljoniem eiro būvēs personu apvienība "Besix ReRe Group", kuru veido Beļģijas "Besix" un Latvijas SIA "ReRe būve". Arhitektu biroja "PLH Arkitekter" sadarbībā ar "Cowi" (Dānija) izstrādātais stacijas un tā apkārtnes attīstības projekta mets ietver arī 2,6 kilometrus garu Eiropas sliežu platuma dzelzceļa posmu Rīgā no Lāčplēša ielas līdz Jelgavas ielai, sešus jaunus dzelzceļa pārvadus pār Lāčplēša, Dzirnavu, Prāgas, Maskavas, Mūkusalas un Jelgavas ielu, kā arī jaunu vienu kilometru garu tiltu pār Daugavu un mazo Daugavu.

Izstrādātais projekts paredz esošā uzbēruma vietā posmā no autoostas līdz "Stockmann" universālveikalam un no Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas līdz Elizabetes ielai izveidot estakādi, pa kuru turpmāk organizēt dzelzceļa satiksmi. Gājēju ērtībām tiks izbūvēti gājēju ceļi zem platformām. Rīga tiks arī pie jaunas ielas - tiks savienota Elizabetes iela ar Timoteja ielu.

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.

Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Plānots, ka "Rail Baltica" dzelzceļa līnija būs gatava satiksmei 2026.gadā.

Latvijā

Pieci no astoņiem lielākajiem vēja parku attīstītājiem Latvijā – AS "European Energy", SIA "Eolus", SIA "EWE Neue Energien", SIA "Enery" un AS "Latvenergo" – ir nolēmuši izstāties no Latvijas Vēja enerģijas asociācijas (VEA), lai veidotu jaunu un efektīvu nozares pārstāvniecību.

Svarīgākais