Latvijas kasei iet garām desmitiem miljonu reklāmas naudas no Facebook un Google

 
©REUTERS/SCANPIX/LETA

Daudzviet Eiropā domā, ka ASV interneta milži Facebook, Google, Linkedin, Spotify un daudzi citi strādā negodīgi, tāpēc tiem jāievieš digitālais nodoklis. Par to sākušās runas arī Latvijā. Pie mums ir doma šo nodokli izmantot vietējo mediju darba stiprināšanai. Jo daudzmiljardu kompānijas, lai piesaistītu pēc iespējas vairāk lietotāju, izmanto arī mediju radīto saturu. Par ko tās nemaksā. Gan Eiropā, gan arī Latvijas valdībā vienota viedokļa par nodokli nav. Premjers iesaka to ieviest tikai visām Eiropas valstīm kopā. Ekonomikas ministrija ir pret to, jo nodoklis varot atbaidīt e-komercijas uzņēmējus, vēsta TV 3 raidījums "Nekā Personīga".

Uzņēmumu apgrozījumu, peļņu un nomaksātos nodokļus par, piemēram, apģērbu, ēdienu, ko pērkam veikalā, var vienkārši uzskaitīt. Jo veikals strādā konkrētā valstī un ievēro tās likumus un nodokļu sistēmu. Bet pēdējos gadus liela daļa darījumu notiek internetā, kur valstu robežu un regulācijas nav.

ASV digitālie milži konkurē ar tradicionālajiem uzņēmējiem, kuriem noteikumi ir pavisam citi un viņi šajā negodīgajā konkurencē zaudē. "Apple", "Facebook", "Microsoft", "Dell", "Google" un "Oracle" izvēlējušies biznesu reģistrēt Īrijā, jo tur ir viszemākie nodokļi. Netflix - Nīderlandē, "Spotify" - Zviedrijā. Amazon - Luksemburgā. Savus pakalpojumus piedāvā visā Eiropā. Nodokļus tās maksā vienā valstī, lai gan bizness darbojas visās.

Tāpēc Starptautiskais valūtas fonds, Eiropas komisija un OECD prasa meklēt risinājumus kā šādu kompāniju peļņu aplikt ar nodokļiem.

"Google savāc naudu no visām reklāmām, kas tur stāv. Reklāmas izvieto jebkurās valstīs Eiropas Savienībā. Bet to naudu viņi savāc un konsolidē Īrijā un Īrijas nodokļu likumdošana ir tāda, ka viņi neko neprasa, no viņiem. Viņi samaksā peļņas nodoklī neko. Un tāpēc Eiropas Komisija saka, ka tā nedrīkst. Īri atbild, mums tas ir interesanti, mums šeit ir Google centrs, mums šeit ir daudzas darba vietas, mēs netaisāmies prasīt... Un tagad ir tāda interesanta lieta, ka Eiropas Komisija prasa, lai Īrijas valdība prasa no Google naudu. Un Īrijas valdība ne sevišķi grib," raidījumam norāda Bijušais ministru prezidents, RISEBA docents Ivars Godmanis.

Par digitālo nodokli spriež Lielbritānijā, Austrijā, Itālijā, Čehijā, Slovēnijā. Igaunijas Mediju uzņēmumu asociācija jau vērsusies Finanšu ministrijā ar ierosinājumu ieviest digitālo nodokli 3-5% apmērā jau pirms 2021. gada budžeta pieņemšanas.

Nodoklis jau ir ieviests Francijā. Prezidenta Emanuela Makrona pieteiktajai cīņai, lai aizsargātu vietējo tirgu un ražotājus atbildēja ASV, draudot ieviest 100% nodokli Francijas sieriem, kosmētikai, rokassomiņām un šampanietim.

"Es neesmu priecīgs par digitālo nodokli, kad Francija un Eiropas savienība apliek ar nodokliem mūsu kompānijas. Un kā jau jūs zināt, tāpēc mēs uzlikām lielu nodokli franču vīnam. Ja kādam jāiekasē nodokļi no šīm kompānijām - tām jābūt ASV. Tai nav jābūt Francijai vai Eiropas savienībai," izteicies ASV prezidents Donalds Tramps.

"Kā var piespiest. Ļoti elementāri. Tā jau nav piespiešana. Tas ir vienkārši publiskot datus, kas jau ir vai nav katras valsts ieņēmumu dienestam. Latvijas VID zina, cik Google, Apple vai Facebook maksā nodokļus. Es minu, ka viņi šeit nemaksā nodokļus. Vācija, Nīderlande, Francija - ja visi atklāj, tad jau mēs redzēsim vispār vai viņi Eiropā maksā nodokļus. Un ja viņi nemaksā - kā mēs kā tirdzniecības bloks atbildam. Un ja mēs atbildam visi kopā, tad mēs varētu panākt lielāku taisnīgumu un konkurētspējas izlīdzināšanos. Ja katrs mēģina atsevišķi, es domāju, ka tad nekādas izredzes nebūs," uzsver premjers K.Kariņš.

Tikmēr VID vadītāja Ieva Jaunzeme norāda, ka nedomā, ka kāds pašmāju uzņēmums slēgtu miljoniem lielus kontraktus ar Facebook. "Diez vai. Vai jūs paši tam ticētu? Es domāju, ka tā nav. Tāpat kā mēs ar jums slēgtu līgumu šis ir tik pat caurskatāms kā jebkuruš cits. Pie tam, ka viņam ir vieglāk monitoriem, jo jūs redziet - jūs ieejiet Facebook un tur viss ir priekšā. Ja cilvēki noslēdz uz viena papīra līgumu, tad tas pat ir mazāk redzams."

"Vai šī summa arī, jūsuprāt, būtu apliekami ar kaut kādu papildus nodokli? Tāpēc, ka tā ir astronomiski liela. Nu, pēc dažādām aplēsēm, tā summa varētu būt arī pat nedaudz lielāka. Bet, redziet, ja mēs skatāmies par aplikšanu ar nodokļiem - no Ekonomikas ministrijas puses tas nav tas virziens, uz kuru mēs gribam virzīties. Tāpēc, ka mēs gribam, lai attīstās digitalizācija Latvijā," uzsver Ekonomikas ministrs Ralfs Nemiro.

Latvijas mediji naudu pelna no vietējiem reklāmdevējiem. Tas ļauj algot žurnālistus un veidot saturu latviešu valodā. Bet šobrīd mediju vide transformējas - liela daļa reklāmas un ar to pirkšanu saistītā nauda pa tiešo aiziet Facebook un Google. Šīs platformas, lai piesaistītu pēc iespējas vairāk lietotāju reklāmām, izmanto arī mediju radīto saturu. Par ko šīs kompānijas nemaksā. Tas rosinājis diskusijas par digitālo nodokli, ko varētu novirzīt Latvijas žurnālistu darba uzlabošanai.

Nekā Personīga lūdza Valsts ieņēmumu dienestam datus par to, cik PVN deklarēts par Latvijā reģistrētu firmu darījumiem ar Google un Facebook. "VID mums atbildēja, ka "minētie uzņēmumi nav Latvijas Republikas nodokļu maksātāji un Valsts ieņēmumu dienestā nesniedz nodokļu pārskatus", vēsta raidījums.