Piektdiena, 29.marts

redeem Agija, Aldonis

arrow_right_alt Kultūra

Karinē Paronjancas gleznu izstāde Latvijas Zinātņu akadēmijā

© Karinē Paronjanca

17. janvārī Latvijas Zinātņu akadēmijā (Rīgā, Akadēmijas ielā 1) tiks atklāta latviešu mākslinieces Karinē Paronjancas (Karine Paronyanc) izstāde "Urbānā filozofija". Ekspozīcija 2. un 3. stāvā būs apskatāma līdz 28. februārim.

Izstādes galvenā tēma ir cilvēka eksistence vienotībā ar dabu un dzīves vides pārvērtības progresa un tehnoloģiju ietekmē. Šīs kolekcijas gleznas lielā mērā ir ietekmējis pandēmijas un lokdauna laiks: tajās aktualizēti jautājumi par straujo digitalizāciju, cilvēku izolētību, pārvietošanās brīvības ierobežošanu.
Šajā kolekcijā stilizācija un formas lakonisms ir sasniedzis savu apoteozi. "Urbānā filozofija" - tās ir ietilpīgas, bieži vien ironiskas domas, paustas skatītājam caur vienkāršotām, ģeometriskām formām, kuras tā saskan ar mūsu ikdienišķās rutīnas estētiku.


Daudzas no izstādē aplūkojamajām gleznām tapušas kā daļa no gleznošanas performancēm zīmīgās pilsētvides vietās - pamestā lidostā, izpostītā siltumnīcā, Rīgas Botāniskajā dārzā un uz radiostacijas jumta. Zinātņu akadēmija, kur notiks izstāde, turpina šo vektoru, pati kļūstot par izstādes scenogrāfiskā risinājuma neatņemamu daļu. Majestātiskie staļinisma laika augstceltnes interjeri, dažādu laikmetu kontrasti un pašas Akadēmijas gars sakārto gleznās noslēgtā stāstā un palīdz uztvert tajās izteiktās pārdomas.


Izstādes dizainu veidojusi māksliniece Lāsma Bringina. Gleznu ekspozīcija ir tematiski sadalīta divos stāvos, radot divas pretējas noskaņas - otrajā stāvā eksponēto darbu dinamisms, industriālisms un burzma kontrastē ar Absolūta meklējumiem, garīgās vertikāles klātbūtni un dabas ritmiem trešajā stāvā.
Izstādes noskaņu paspilgtinās arī muzikālais pavadījums. Šis projekts turpina mākslinieces Karinē Paronjancas un mūziķa Alekseja Severenko (Shri Alex) sadarbību.

Izstādes laikā tiks atskaņotas eksponēto gleznu iedvesmotas kompozīcijas, kas tapa speciāli šai izstādei. Lai skatītājs labāk uztvertu gleznu noskaņu, kompozīcijas tika veidotas, izmantojot skaņas, kas ierakstītas pilsētvidē - bieži paralēli gleznošanas procesam.


Abos stāvos skanēs mūzika, ko radīs baznīcu zvani, putnu dziedāšana, tautas instrumenta kokles skaņas, kā arī turbīnu duna, motoru rūkoņa un citi pilsētas trokšņu elementi.
Izstādes atklāšanā tiks atskaņota arī dzīvā mūzika, un viesiem būs iespēja uzkāpt Akadēmijas skatu tornī. Skats, kas paveras no šīs vietas, izceļ izstādes radošo ieceri un vēstījumu - tas ir skats uz mums pašiem no putna lidojuma.