Otrdiena, 21.maijs

redeem Akvelīna, Ernestīne, Ingmārs

arrow_right_alt Kultūra

VĒRTS APMEKLĒT. Vokālās kamermūzikas jaundarbi

TAGAD IR AR KAUDZI. «Man vienmēr ar darbiem ir līdzīgi kā ar klusumu pirms vētras: ja nav, tad nav nemaz un, kā es smejos – vēl ar bedri, bet, kad ir – tad ar kaudzi,» saka operdziedātāja Evija Martinsone © Dāvis ŪLANDS, F64 Photo Agency

«Vasarā vajag un man arī patīk atpūsties, bet – ne pārāk ilgi, jo tad es sāku iznīkt. Daudz labāk jūtos, kad man ir darbs un prāts aizņemts ar radošām idejām,» atzīst Latvijas Nacionālās operas un baleta (LNOB) soliste Evija Martinsone (soprāns).

Sestdien, 11. augustā, pulksten 19 viņa dziedās Mazajā Mežotnes pilī. Šogad programmā Ielūdz Pēteris Vasks. Vasara. Mežotne, kas gleznainajā Lielupes krastā notiek jau septīto gadu, tiks pirmatskaņotas komponistu Georga Pelēča un Evijas Skuķes radītās kompozīcijas - attiecīgi ar Knuta Skujenieka dzejoļiem balsij, klavierēm un klarnetei, un - ar Māras Cielēnas tekstu balsij un klavierēm.

Pēdējo gadu laikā Pētera Vaska fonda koncertos izteikti dominē vokālais žanrs.

Šī tradīcija tiks turpināta arī šogad, un latviešu vokālās kamermūzikas jaundarbus kopā ar operdziedātāju Eviju Martinsoni atskaņos pianiste Agnese Egliņa un klarnetists Guntis Kuzma. Koncertā skanēs arī latviešu kamermūzikas darbi, kuru autori ir pazīstamie latviešu komponisti Pēteris Vasks, Jānis Mediņš, Mārīte Dombrovska, Pēteris Barisons, Ingmārs Zemzaris un Edgars Raginskis.

Evijai Martinsonei šī būs jau otrā uzstāšanās Mazajā Mežotnes pilī. Pirmā bija 2016. gada pavasarī kopā ar pianisti Agnesi Egliņu - programmā ar Emīla Dārziņa, Pētera Barisona, Marģera Zariņa, Roberta Šūmaņa un Edvarda Grīga solodziesmām, ar ko Pētera Vaska fonds svinēja izcilā latviešu mākslinieka Jaņa Rozentāla 150. gadskārtu. Šīs programmas idejas autore bija Pētera Vaska fonda dibinātāja un Mazās Mežotnes pils īpašniece Regīna Deičmane, un, lai arī šī programma tika īpaši radīta vienam vakaram, operdziedātāja priecājas, ka tā radusi arī Latvijas koncertu atbalstu un joprojām ir ļoti, ļoti pieprasīta visā Latvijā.

«Kamermuzicēšanai, protams, ir pavisam cits formāts nekā operai - gan ar dinamisko, gan emocionālo krāsu paleti. Tā uzjunda niansētākas sajūtas un, ar tām žonglējot, ļauj izspēlēt dažādus zemtekstus un parādīt savu tā brīža es, un reizē emocionāli piepilda lielākam vēzienam uz operas skatuves,» uzskata Evija Martinsone. Viņai ir gan liels gods, gan ļoti liels prieks atkal uzstāties Mazajā Mežotnes pilī, kur, pateicoties pils saimniekiem Regīnai un Andrim Deičmaņiem, vienmēr ir ļoti īpaša atmosfēra un - tikpat īpaši klausītāji. «Tur ir tāda akustika, ka klausītāji ne vien sajūt vissīkākās nianses, bet sadzird pat visklusāko čukstu, tērpa švīkstu. Turklāt lavandu smarža un dabas skaņas - putnu čivināšana un aiz loga plūstošā Lielupe -, kas arī ienāk šajā mūzikas pasaulē, katram tur notiekošajam koncertam piešķir īpašu pievienoto vērtību.»

Evija Martinsone stāsta, ka Operā jaunā sezona sāksies 14. augustā, tāpēc vēl jāsteidz izmantot pēdējo atvaļinājuma nedēļu. «Mana vasara paiet strādājot - šis ir laiks, lai nodotos kamermuzicēšanai. Ir ļoti jauki, ka vasarā varu mācīties tādu repertuāru, kam Operas sezonā neatliek laika,» nosaka operdziedātāja, piebilstot, ka vēl pirms koncerta Mazajā Mežotnes pilī viņa būs sastopama arī Rīgas Domā - 10. augustā pulksten 19 ērģeļmūzikas koncertā Con anima kopā ar ērģelnieci Jolantu Barinsku. Programmā: J. S. Bahs, R. Šūmanis, A. Seleckis, F. Šūberts un V. A. Mocarts.

Rīdzinieki un galvaspilsētas viesi viņas samtaino soprānu varēs baudīt arī Rīgas svētku ieskaņas koncertā Laikmets un mūzika, kas 17. augustā notiks Vērmanes parkā, kur, atdzīvinot tuvākas un tālākas vēstures lappuses, svētku apmeklētājiem būs ļauts iejusties 19. un 20. gadsimta mijas atmosfērā.

«Man, protams, ir sanācis arī atpūsties. No lauku mājām Smārdē bieži devos uz Klapkalnciemu, kur pat karstajā atvaļinājuma laikā atradu pustukšākas pludmales, kur justies brīvi un netraucēti,» piebilst Evija Martinsone.