Dizaina loma kļūst arvien lielāka – tas skar ne tikai produktus, interjeru un modi, bet pakalpojumus, komunikāciju un daudzas citas ikdienas jomas. To pierāda arī Latvijas Dizaina gada balvas, ko rīko Kultūras ministrija un dizaina birojs H2E, finālistu darbi, kas aplūkojami īpaši izdotā gadagrāmatā.
Arī nākamgad šāds konkurss tiks rīkots, un tā galvenais vēstījums - Dizains savieno, uzsverot starpnozaru mijiedarbību.
Šogad konkurss, kura mērķis ir veicināt dizaina nozares attīstību, notika pirmo gadu, un uz to tika pieteikti 147 darbi. Finālā iekļuva 20: astoņi no produkta, četri - no ekspozīcijas, pa diviem - no grafikas un interjera un pa vienam - no vides, modes, digitālās un komunikācijas jomas. Par labāko starp tiem tika atzīts datu vizualizācijas rīks Infogram, otro vietu ieguva izstādes stendu dizains Civilizācijas nospiedumi, trešo - bērnu balansa ritenītis Brum Brum. Savukārt publikas balsojuma topā tika transformējamā mēbele SO:LO, bērnu ritenītis un velosipēda pārvalks iekštelpām Velosock.
Kultūras ministre Dace Melbārde preses konferencē, kas bija veltīta konkursa otrajam startam 2018. gadā, uzsvēra, ka tas ir būtisks ne tikai tādēļ, lai izceltu labākos, bet lai rosinātu diskusiju par šo jomu, veicinātu sabiedrības izpratni. «Pēdējos gados dizaina koncepts ir strauji mainījies - ja pirms tam tas vairāk saistījās ar modi, noteiktiem produktiem vai interjeru, tad šobrīd ir parādījušies pilnīgi jauni atslēgas vārdi: pakalpojumu, stratēģiskais, sociālais, komunikāciju dizains. Ir parādījies tāds termins kā dizaina domāšana. Tāpēc ir ļoti svarīgi skaidrot, kas aiz šiem jēdzieniem slēpjas un kā tie ikdienā var palīdzēt veidot kvalitatīvu dzīves telpu,» teica D. Melbārde, piebilstot, ka šis konkurss ir ne tik daudz kā spožu ordeņu piešķiršana, bet kā tramplīns dizaineriem un jaunām idejām.
Ministre priecājās, ka pagājušā gada balvas saņēmēji un finālisti ir piedzīvojuši starptautiskus pasākumus. Interjera dizainere Santa Meikulāne un arhitekts Pēteris Bajārs ar savu projektu Cēsu privātmājai Villa A šogad saņēmuši prestižo Amerikas arhitektūras balvu kategorijā Mājas interjers. Tāpat arī zīmola KUKUU transformējamā mēbele SO:LO produktu dizaina, bērnu produktu kategorijā sīvā konkurencē ieguvusi If Design Award, ko rīko Vācijas senākā, neatkarīgā dizaina organizācija. Arī Latvijas konkursa rīkotāji, dizaina birojs H2E ir guvuši starptautisku atzinību. Viņu kontā nu ir divi sasniegumi: starptautiskā vides dizaina balva SEGD 2017 par ekspozīciju Raiņa muzejam Tadenavā un nozīmīgākajā Eiropas dizaina konkursā German Design Award 2018 iegūtā balva par Latvijas Kara muzeja ekspozīciju Latvijas iedzīvotāji Pirmajā pasaules karā. «Šie visi ir labi piemēri, kas parāda, ka dizains savieno mūs ne tikai ar produktiem un to kvalitāti, pakalpojuma sniedzēju un ņēmēju, bet arī ar visu pasauli,» atzina D. Melbārde. Viņa pauda cerību, ka šī joma ļaus pavērt arī plašākus eksporta tirgus vārtus, rādot, ka mūsu sabiedrība ir radoši domājoša un ar estētisku gaumi apveltīta.
Arī šā gada uzvarētāja Infogram vadošais dizainers Jānis Godiņš akcentēja dizaina visaptverošo lomu, mijiedarbību ar dažādām nozarēm, tā ietekmi uz uzņēmumiem un domāšanu. Viņš arī norādīja, ka nu jau šī nozare ietiecas arī valsts sektorā, un, piemēram, Lielbritānijā tajā strādā aptuveni 800 dizaineru. Lai kāpinātu dizaina kvalitāti, svarīgi ir izglītot sabiedrību - un šis konkurss ir viens no veidiem, kā to darīt. Tāpat viņš cer, ka tas būs arī kā signāls jaunajiem, mudinot tos darboties aktīvāk šajā jomā.
Pasākuma rīkotāju pārstāve Ingūna Elere iepazīstināja ar dizaina balvas gadagrāmatu, kurā apkopoti rezultāti skaitļos un grafikos kopā ar finālistu 20 darbiem, intervijas ar žūrijas pārstāvjiem un rīkotājiem. Viņa atgādināja, ka darbus nākamā gada konkursam varēs pieteikt no 8. janvāra līdz pat 8. februārim mājaslapā www.dizainabalva.lv (bez maksas), bet uzvarētāji, ko noteiks žūrija, kurā darbosies septiņi eksperti - gan no Latvijas, gan ārvalstīm, tiks apbalvoti 12. aprīlī. Pirmās vietas ieguvējs saņems arī 2000 eiro.