Mežaparka Lielā estrāde izaicina pasaules mērogā

PRAKTISKS UN FILOZOFISKS VĒSTĪJUMS. Arhitektu iecerē estrādes pārbūves risinājuma vizuālā atslēga ir vērienīgais, ažūrais metāla konstrukciju režģis, kura radītais tēls ir Latvijas ainavas simbols. Režģis ir noturīga pamatne, kur piestiprināms auduma jumts, skatuves tehnoloģijas, scenogrāfijas elementi, apgaismojums, akustiskie vairogi © Publicitātes vizualizācija

Forma un saturs – Mežaparka Lielās estrādes arhitektūra un akustika ir vienlīdz nozīmīgas. Šobrīd par formu – Lielās estrādes vizuālo risinājumu – šaubu nav, taču tās akustika ir pat pasaules mēroga izaicinājums, jo līdzīgi ar skaņas kvalitāti strādā galvenokārt tikai Japānā. Rīga var lepoties ar to, ka šī ir lielākā koru estrāde pasaulē. Vācijas eksperti atzinuši, ka arhitektu iecerētā estrādes arhitektūra nebūs jāmaina, un mūsu arhitektiem tā ir uzslava. Pārējais nu ir inženieru ziņā.

Lai nodrošinātu kvalitatīvu skanējumu, Lielās estrādes pārsegums kupola formā nav jāpārveido, bet jāatrod tāds materiāls, lai vienlīdz labi skanētu gan koru mūzika, gan klasiskā mūzika, gan popmūzika - tāds ir Vācijas akustiķu secinājums par muzikālās gradācijas robežām Mežaparkā. Rīgā uzturas eksperti no firmas MüllerBBM, un viņi atzina, ka šis ir interesants projekts, kurā uzaicināti konsultēt par akustikas kvalitāti. Viņu secinājums ir Rīgai glaimojošs un intriģējošs - atrast tādu materiālu estrādes gliemežvāka formas pārsegumam jeb membrānai, lai tas apmierinātu dažādu mūzikas žanru gardēžus. Pagaidām nevar pateikt, kāds tas būs. Membrānas materiāls vispirms jātestē laboratorijā, lai saprastu tā uzvedību, un tādas iespējas Rīgā ir. Kordiriģents Romāns Vanags priecājās, ka notiek profesionāla saruna par skatuves aprīkojumu, jo kvalitatīvs skanējums nepieciešams ne tikai mūziķiem, izpildītājiem, koristiem, bet arī klausītājiem.

Eksperts no firmas MüllerBBM Mihaels Vāls stāstīja, ka kopā ar saviem kolēģiem bijis būvlaukumā Mežaparkā un konstatējis, ka «estrāde skan». Projekta arhitekti Juris Poga un Austris Mailītis informēja, ka viņi ar Vācijas ekspertiem runājuši par membrānas materiālu un specifiskiem jautājumiem - atbalsi, kaitīgām atstarojošām plaknēm u.tml. Mežaparkā arī veikta skaņas pārbaude un secināts, ka būtiska nozīme būs estrādes jumta formai un pārsegumam. Pašlaik secināts, ka forma ir skaņu koncentrējoša, tāpēc nepieciešami skaņu atstarojoši vairogi.

Estrādes skatītāju daļas pārbūvi paredzēts pabeigt līdz nākamā gada 18. jūnijam. Tā ir estrādes projekta pirmā kārta, tās izmaksas kopā ar pievienotās vērtības nodokli ir 32 miljoni eiro, kopējās izmaksas par abām kārtām varētu sasniegt pat 77 miljonus eiro. Rīgas domes Pilsētas īpašuma komitejas priekšsēdētājs Oļegs Burovs uzsver, ka Lielās estrādes projekta kritēriji ir drošība un ilgtspējība - lai estrāde var stāvēt vairāk nekā 100 gadu un mūzikas skanējums būtu kvalitatīvs. Tāpēc par projekta galīgajām izmaksām vēl runāt nevar.



Svarīgākais