TEĀTRIS: Par naudu. Un par mīlestību

GRIB NOGALINĀT. «Jā, es esmu tas čalis, kuru grib nogalināt,» smaidot saka Liepājas teātra aktieris Kaspars Gods, kurš spēlē veikalnieka Illa lomu sezonas pirmajā jauniestudējumā "Vecās dāmas vizīte" © Ilze Zvēra, F64 Photo Agency

«Mēs atgriezāmies teātrī nepieklājīgi agri – pašā vasaras vidū, 18. jūlijā. Tikko beidzās Positivus, uzreiz atpakaļ vagā,» saka Liepājas teātra aktieris Kaspars Gods. Sestdien ar Frīdriha Dirrenmata traģisko komēdiju Vecās dāmas vizīte Liepājas teātris atklāj savu 110. jubilejas sezonu.

Šveiciešu dramaturgs, romānists un esejists Frīdrihs Dirrenmats (1921-1990) savos darbos risina gan sociālus, gan morāli ētiskus jautājumus, un viņa uzmanības centrā vienmēr bijis cilvēks un sabiedrība kopumā. Vecās dāmas vizīte ir viena no autora daiļrades virsotnēm, un arī šīs lugas centrā ir veikalnieks Ills (Kaspars Gods) un viņa jaunības dienu mīlestība Klēra (Inese Kučinska), kas, reiz ar kaunu no pilsētas padzīta, ir atgriezusies kā miljardiere un vēlas atriebties par sev nodarītajiem pāridarījumiem. Lomās - Liepājas teātra trupas štata un ārštata aktieri.

«Nu, tas būs gabaliņš par naudu. Pārsvarā. Un par mīlestību. Par vienu veceni, kura atbrauc uz savu bērnības pilsētu Gilleni un piedāvā gilleniešiem par miljardu nogalināt čali, kurš jaunībā sastrādājis grēka darbus. Un visa izrāde arī velk uz to, ka viņu nogalinās... Bet es neatklāšu, kā tas viss beidzas,» saka Kaspars Gods, kuram režisors Aleksejs Girba (Maskava) uzticējis veikalnieka Illa lomu. «Jā, es esmu tas čalis, kuru grib nogalināt. Es tas vainīgais,» viņš atzīstas un smej, ka viss kolektīvs jau mēnesi staigā viņam apkārt un aizdomīgi vēro. «Nu, tā es savu vasaru pavadu - jauku cilvēku bariņā,» aktieris piebilst, atzīstot, ka šī loma viņam padodas diezgan viegli. «Man jau parasti viss viegli nāk,» viņš nosmej, sakot, ka ir jau pierasts tāds «mērkaķu režīms» - ko liek, to dara.

Vasarā gan Kaspars darījis galvenokārt, ko pats gribējis. «Vasara pagāja vienos izbraucienos, mājās vispār nesanāca būt. Biju aizbraucis uz Ameriku, kur kopā ar Egonu Dombrovski parādījām Bļitku - tā ir režisora Dž. Dž. Džilindžera jaunā izrāde, kuras autore ir Rasa BugavičutePēce, bet scenogrāfs - Varis Siliņš. Amerikā izmēģinājām, kas iet, kas - neiet, vēl konkrētāk visu nostrādājām, un īstā pirmizrāde būs 5. oktobrī Goda teātrī,» stāsta šā teātra vadītājs. Amerikā viņš bija jau ceturto vai piekto reizi, pašam jau sajucis. «Ko agrāk redzējām, to atkal redzējām. Arī citus brīnumus redzējām. Nu, cilvēkus pārsvarā. Es skatos uz cilvēkiem,» viņš saka.

Vēl vasarā ar Raganu bijis Īrijā - kopā ar Egonu Dombrovski un Inesi Kučinsku. Starp citu, šo Dž. Dž. Džilindžera iestudēto izrādi, kas Liepājas teātra repertuārā ir jau kopš 2011. gada un tikusi nominēta piecām Spēlmaņu nakts balvām, teātris bija nolēmis noņemt no repertuāra, to pēdējo reizi nospēlējot pagājušā gada aprīlī. Taču, uzklausot skatītāju lūgumus, 21. septembrī Ragana atgriežas pie skatītājiem.

«Ir jau interesanti ceļot, bet - ieskaidrojiet to manai sievai un bērnam [Robertam ir trīsarpus gadi],» aktieris sirsnīgi nosmej un piebilst, ka dēls jau vienu rītu brīnījies, kāpēc tētis ir mājās?... «Bet vispār jau viņš samierinās ar to, kā ir, viņam nav tālejošu plānu - viņš dzīvo šodien un tagad. Tā ir pareizi, es arī tā cenšos, un ik pa brīdim man arī tā sanāk. Bet dēlam tas ir ļoti izteikti, un, manuprāt, tā vajadzētu visiem,» aizdomājas Roberta tētis.

Tūliņ pēc Vecās dāmas vizītes aktieris sāks darbu pie režisores Lauras GrozasĶiberes, kura iestudēs amerikāņu dramaturģes Annas Zīgleres lugu 51 fotogrāfija. Tās pirmizrāde plānota 5. novembrī. Bet pavasarī Kasparam būs loma pie Dž. Dž. Džilindžera, kurš strādās ar Antona Čehova lugu Platonovs, kas pārtaps iestudējumā Platonovs un viņa sievietes. Pirmizrāde plānota 27. maijā.

«Ziema būs drusciņ brīvāka, bet tad man savā teātrī vajadzētu uztaisīt kādu skolēnu gabalu,» domā Goda teātra vadītājs, atzīstot, ka darbu ir tiešām daudz un pats jau vien sev tos ir uzkrāvis. «Laikam ir kāda kļūda ražošanā,» viņš nosmej un sev raksturīgajā humora manierē jautā, varbūt viņa fotogrāfijas vietā var ielikt Opel Astra, ko viņš pārdod. «Divtūkstošceturtais gads, divu litru dīzelis, automāts, kruīzs, klimats. Diezgan sakarīgs verķis. Nopirku sievai, bet viņa nebrauc - tāpēc, ka automātiskā kārba...».

Kultūra

Viņa ir kā skaista salapojusi, ziedoša liepa vasaras plaukumā, savā sievišķīgajā trauslumā un spēkā vienlaicīgi. Pārcietusi milzīgus pārbaudījumus dzīvē, Dārta Daneviča atzīta par 2023. gada labāko aktrisi par darbu monoizrādē “Zēni nav meitenes”, kas būs redzama Dailes teātra repertuārā arī jaunajā teātra sezonā. Par savu gatavošanās rutīnu katrai izrādei, par uzlabojamo savā teātrī, par darbu kopā ar Holivudas zvaigzni Džonu Malkoviču ekskluzīvā intervijā “nra.lv” stāsta Dārta Daneviča.

Svarīgākais