Eiropas izcilākā tūrisma galamērķa tituls Līgatnei palīdzējis būtiski palielināt tūristu skaitu

© publicitātes foto

Eiropas izcilākā tūrisma galamērķa (EDEN) tituls Līgatnei palīdzējis būtiski palielināt tūristu skaitu, kas savukārt devis impulsu arī tūrisma produktu un servisa attīstībai novadā.

Kā jau ziņots, par EDEN konkursa uzvarētāju 2011. gadā Latvijā 12 pretendentu konkurencē tika atzīts Līgatnes novada domes iesniegtais projekts “Līgatnes papīrfabrikas ciemats – strādnieku vēsturiskā dzīvesveida liecinieks”.

Līgatnes novada domes priekšsēdētājs Ainārs Šteins atzīst, ka tūristu skaits Līgatnes takās un citās Līgatnes tūrisma zonās, salīdzinot ar pagājušo gadu, ir četrkāršojies, kas ir gan uzvaras EDEN konkursā, gan pašu mārketinga aktivitāšu un tūrisma piedāvājuma attīstīšanas mērķtiecīga darba rezultāts. Tam, ka katra no aktivitātēm veiksmīgi papildina viena otru, piekrīt arī “EDEN Latvija” projekta vadītājs Armands Muižnieks. Viņš arī uzteic Līgatnes novada vadību par konceptuālo pieeju tūrisma attīstīšanai, kad ar konkursa palīdzību piesaistītā tūristu un plašākas sabiedrības interese tiek pavērsta uz citiem Līgatnes un apkārtnes tūrisma objektiem un otrādi – tiem, kas uz Līgatni brauca baudīt pārsvarā dabas ainavas, tiek atklāts arī unikālā kultūrvēsturiskā mantojuma šarms.

Ainārs Šteins atklāj, ka Līgatnes Tūrisma informācijas centra apmeklētāji diezgan bieži atzīst, ka apmeklēt Līgatni pamudinājusi tieši informācija par Līgatnes uzvaru EDEN konkursā. Vairāk šādu atsauksmju ir tieši no Latvijas ceļotājiem, mazāk – no ārzemju tūristiem, kas savus ceļojumus tomēr plāno laicīgi. Viņu apmeklējumā šī ziņa varētu atsaukties nākamgad, lai gan arī šogad ārvalstu tūristu īpatsvaram Līgatnē, kas pērn veidoja 26% no viesiem, ir tendence nedaudz pieaugt.

“Tūristu ir ļoti daudz, cenšamies apmierināt viņu pieprasījumu, intereses, radīt jaunus produktus,” teic Ainārs Šteins. Jau, piesakot Līgatnes papīrfabrikas ciematu konkursam, bija sagatavots ekskursiju piedāvājums gan pa papīrfabrikas ciemata vēsturisko centru, gan uz pašu ražotni, uz kuru ekskursiju pieprasījums audzis “ģeometriskā progresijā”. Papildu divām tūrisma takām tapis vēl viens jauns tūrisma maršruts “Līgatnes iežu un alu taka”, kurā iekļauti daudzi valsts nozīmes aizsargājamie smilšakmens ieži, klintis, pagrabi, 16 alu sistēmas, kas agrāk tūristiem īpaši netika izrādīti. “Paralēli attīstās arī citi tūr objekti – Līgatnes vīna darītava, Karošu darbnīca, Vienkoču parks, daudz lielāka aktivitāte vērojama Līgatnes dabas parkā. EDEN uzvarētāja gods ir kā papildu magnēts, kas rada interesi, mudina cilvēkus te atbraukt, un tad ir svarīgi, lai tas nav tikai viens objekts stundas vai divu garumā, ko viesiem piedāvāt izbaudīt, bet, lai vairākas pieturvietas te atrastu gan ģimenes, gan aktīvās atpūtas, gan kultūrvēstures cienītāji, gan dabas mīļotāji,” savu izpratni skaidro Līgatnes novada mērs. Par šās pieejas sekmēm liecina tas, ka arvien vairāk tūristi Līgatnē uzturas vairāk kā vienu dienu – Rehabilitācijas centrā “Līgatne” numuriņi ir maksimāli noslogoti, bet ievērojami pieaugusī tūristu plūsma pamudinājusi uzņēmējus restartēt krīzes laikā iesaldētās viesnīciņu, konferenču zāļu būves idejas. Darbu veiksmīgi jau sācis jauns, viesu iecienīts krodziņš “Vilhelmīnes dzirnavas”, otrā elpa atvērusies populārākajam restorānam “Lāču miga”.

“Tūrisms Līgatnē jau sāk kļūt rentabls un interesants arī servisa uzņēmumiem. EDEN balva ļoti palīdz šai industrijai, jau šobrīd jūtam, ka esam milzīgi ieguvēji. Bet mums ir jāveido šī sinerģija ar citiem tūrisma objektiem, uzņēmējiem, pretējā gadījumā tūristu interese par mums noplaks,” spriež Ainārs Šteins.

Līgatnes novada dome plāno iesaistīties arī starptautiskās aktivitātēs – akceptēt uzaicinājumu kļūt par biedru Eiropas EDEN uzvarētāju organizācijā, kurā svarīgs pēc Aināra Šteina domām ir sadarbības tīkls. “Centīsimies izmantot visas iespējas, ko šī balva piedāvā,” teic Ainārs Šteins.

Viena no tām ir arī dalība EDEN uzvarētāju sveikšanā un galamērķu prezentācijā Eiropas tūrisma forumā, kas rudenī notiks Briselē. Tur tiks demonstrēta arī video filma par Līgatni kā konkursa uzvarētāju, ko uzņēmusi filmu studija no Briseles, izplatīšanai Latvijā un ārvalstīs tiks sagatavots arī Latvijas Vides filmu studijas videomateriāls, kas jau ir apstrādes procesā.

Līgatnes tūrisma portālā www.visitligatne.lv jau tiek uzskatāmi izmantots EDEN uzvarētāja zīmols, tas izmantots arī radio reklāmās. Drukātajos materiālos, kuru sagatavošanas cikls ir ilgāks, tas parādīsies, gatavojot materiālus nākamajai tūrisma sezonai.

Eiropas Komisijas EDEN projekta konkursu Latvijā organizē Tūrisma attīstības valsts aģentūra sadarbībā ar Ekonomikas ministriju ar mērķi veicināt perspektīvu tūrisma vietu atpazīstamību un ilgtspējīga tūrisma attīstību, veicinātu sadarbību starp tūrisma galamērķiem.