Eksperti nobažījušies: Latvija tūrisma jomā pēdējā vietā visā Eiropā. Izskatās, ka situācija neuzlabojas

© Kaspars Krafts/F64

Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācijas (LVRA) vadītājs Andris Kalniņš intervijā ziņu aģentūrai LETA uzsver, ka valsts nepiešķir pietiekami apjomīgus finanšu resursus Latvijas tēla reklamēšanai un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) mārketinga aktivitātēm tūrismā.

Andris Kalniņš uzsvēra, ka ienākošais tūrisms ir eksportējoša nozare un tādēļ nav saprotams, kādēļ tā atstāta novārtā. "Tāpat nav arī izprotams, kādēļ laikā, kad Latvijas valdība aicina pārorientēt Latvijas eksportu projām no Krievijas, nav nekāda atbalsta ienākošā tūrisma nozarei, lai tā varētu pārorientēties un sasniegt pirmspandēmijas rezultātus, kā to ir jau izdarījušas vairums Eiropas valstu," sacīja LVRA vadītājs.

Kopumā asociācijas vadītājs paredz, ka šis gads un aktīvā tūrisma sezona būs līdzīga kā 2023.gadā. Turklāt, ja netiks būtiski mainīts valdības skatījums uz ienākošā tūrisma nozari, investīcijām mārketingā un valsts tēlā, tad arī turpmākajos gados nav sagaidāms būtisks ārvalstu tūristu plūsmas "uzrāviens" un Latvija turpinās saglabāt pēdējo pozīciju visā Eiropā.

"Valdībai ir jāapzinās, ka ienākošais tūrisms ir rentabla un eksportspējīga nozare, kurai potenciālie investori ir tūristi, kurus salīdzinoši viegli var uzrunāt," atzīmēja Kalniņš, piebilstot, ka, piemēram, 2023.gadā eksporta pienesums no ārvalstu tūristiem Latvijā bija vairāk nekā 1,2 miljardi eiro.

Lingebērziņš pauda, ka jau tagad ir jāsāk plānot finansējums 2025.-2026.gadam, lai nodrošinātu tūristu skaita pieaugumu, tomēr, kolīdz jautājums par tūrismu nonāk Finanšu ministrijā (FM), tā nozarei nākas saskārties ar virkni problēmu un process uz priekšu nevirzās. Tikmēr Ekonomikas ministrijā, kura ir atbildīgā par nozari, ir gan izpratne, gan vēlēšanās strādāt, ir idejas un sadarbība ar nozari, tomēr, ņemot vērā, ka visi jautājumi ir saskaņojami ar FM, process neiet raiti.

Tikmēr LIAA Tūrisma departamenta direktore Inese Šīrava norāda, ka šajā gadā LIAA piešķirti 2,632 miljoni eiro, lai īstenotu iesāktās un jaunas tūrisma veicināšanas mārketinga aktivitātes. Arī 2025. un 2026.gadā plānots īstenot aktivitātes līdzīgā apjomā.

Svarīgākais