Tuvojoties ziemas tūrisma sezonai, ceļot gribētāju interesi arvien vairāk cenšas piesaistīt viens par otru atraktīvāki saulainie, kā arī sniegotie tūrisma operatoru piedāvātie produkti, kas ietver gan transporta, gan izmitināšanas, gan arī citus papildus piedāvājumus (t.s. kompleksie tūrisma pakalpojumi).
Kā patērētājs var aizsargāt savas tiesības un kam pievērst uzmanību, iegādājoties kompleksos tūrisma pakalpojumus, kā arī kādi tūrisma aģenti un tūrisma operatori ir tiesīgi piedāvāt šādus pakalpojumus, ceļot gribētāji var pārbaudīt Tūrisma aģentu un tūrisma operatoru datubāzē (TATO).
Lai tūrisma aģents vai tūrisma operators varētu piedāvāt patērētājiem kompleksos ceļojumus, tam ir jābūt reģistrētam Tūrisma aģentu un tūrisma operatoru datubāzē (TATO).
Ceļotgribētājus, pirms iegādāties kompleksos tūrisma pakalpojumus, aicina pārbaudīt 3 lietas:
1) Vai ceļojumu piedāvājošā tūrisma kompānija – t.i. tūrisma aģents vai tūrisma operators - ir reģistrējušies Tūrisma aģentu un tūrisma operatoru datubāzē (TATO),
2) Vai tūrisma operators nodrošina klientu iemaksātās naudas drošības garantiju,
3) Kādā apmērā drošības garantijas piedāvā tūrisma operators un kā jārīkojas, ja iestājas gadījums, kad iemaksātā nauda jāprasa atpakaļ,
Lai komersants reģistrētos TATO, viņam Ekonomikas ministrijā jāiesniedz informācija par uzņēmuma darbību, tūrisma operatoriem papildus arī par klientu iemaksātās naudas drošības garantiju – izsniedzēju, apmēru un termiņiem. Reģistrēšanās datubāzē ir bezmaksas.
Datu bāze, kas izveidota ar mērķi nodrošināt efektīvāku kontroli par klientu iemaksātās naudas drošības garantiju, kā arī uzturēt informāciju par tirgū strādājošiem tūrisma aģentiem un operatoriem, ir publiski pieejama EM mājas lapā internetā - http://tato.em.gov.lv , tajā ir reģistrēti 238 komersanti.
Klienta iemaksātās naudas drošības garantija ir būtisks patērētāju tiesību aizsardzības instruments komersanta maksātnespējas gadījumos, kad komersants līdz maksātnespējas pasludināšanai neizpilda vai daļēji neizpilda pielīgtās saistības pret patērētājiem.
Svarīgi atcerēties, ka klienta iemaksātās naudas drošības garantija tūrisma operatora maksātnespējas gadījumā sniedz patērētājiem drošības garantiju attiecībā uz iemaksātās naudas atmaksāšanu, nodrošina saistību neizpildes vai daļējas neizpildes rezultātā radušos zaudējumu kompensāciju klientiem, kā arī patērētāja atgriešanos valstī, no kuras sācies ceļojums (repatriāciju), ja līgumā nav noteikta cita valsts.
Tāpat ceļot gribētājiem vajadzētu pārbaudīt, kādā apmērā viņiem ir nodrošināta klienta iemaksātās drošības naudas garantija. Tūrisma operatoram tā ir jānodrošina pietiekama, lai nosegtu minētās saistības. Minimālā garantijas summa ir 20 000 LVL. Attiecīgi arī minimālais visu patērētāju iemaksātās naudas kopējais atgriežamais summas apmērs ir 20 000 LVL.
Ceļojuma iegādes līguma neatņemamai sastāvdaļai jābūt gan komersanta reģistrācijas numuram TATO, gan informācijai par kārtību, kādā atmaksā klienta iemaksāto naudu, kā arī par klienta nogādāšanu valstī, kurā sācies ceļojums (ja līgumā nav noteikta cita valsts), ja līdz maksātnespējas procesa pasludināšanai tūrisma operators nespēj pilnībā vai daļēji izpildīt līgumsaistības pret klientu vai ja tūrisma operatora maksātnespējas dēļ nav iespējama līgumā norādītās pakalpojumu programmas izpilde.
Savukārt patērētājam ir pienākums nodrošināt, ka ceļojuma laikā ir pieejams par pakalpojuma sniegšanu noslēgtais līgums, kas kalpo kā saistību pierādījums. Minētā pienākuma izpilde ir svarīga, lai nepieciešamības gadījumā patērētājs varētu aizstāvēt savas tiesības un varētu iedarbināt klienta iemaksātās drošības naudas garantijas mehānismu, piemēram, patērētājs varētu tikt repatriēts uz ceļojuma sākuma valsti.
Ja patērētājs konstatē savu tiesību pārkāpumu – pakalpojuma neatbilstību līguma nosacījumiem, vai kompleksā tūrisma pakalpojuma sniegšanu, nenodrošinot klientu iemaksātās naudas drošības garantiju, viņam jāgriežas Patērētāju tiesību aizsardzības centrā.