Aviosatiksme ir galvenais pārvietošanās līdzeklis gan biznesa, gan atpūtas ceļotājiem visā pasaulē. Izvēloties ceļot ar aviotransportu, vienmēr pastāv iespēja, ka kādu iemeslu dēļ, ir iespējama aizķeršanās, visbiežāk, ja aizkavējies vai atcelts lidojums. Kā liecina Eurokonotrol dati1, aptuveni puse no visiem lidojumiem savu galamērķi sasniedz ar kavēšanos. Šādas situācijas var radīt papildu izmaksas ne tikai pasažieriem, bet arī lidsabiedrībām. Eksperti uzsver, ka nepatīkamo situāciju rezultātā visbiežāk nākas maksāt pasažieriem, jo iegūt kompensāciju no lidsabiedrībām ir pārāk laikietilpīgi, sarežģīti un bieži vien pat neiespējami.
“Tikai aptuveni 5% no visiem pasažieriem, kam nācies mainīt savus plānus lidsabiedrību dēļ, saņem atbilstošu, likumā paredzēto kompensāciju. Eiropas lidsabiedrībām, saskaņā ar likumdošanu, būtu jāizmaksā saviem pasažieriem vismaz 3,2 miljardus eiro - par atceltiem, aizkavētiem lidojumiem vai bagāžas nozaudēšanu, tomēr, vadoties pēc šobrīd aktuālās prakses, no šīs summas tiks izmaksāta, visticamāk, tikai maza daļa,” skaidro “Skycop” vadītājs Marius Stonkus, “Biežākais iemesls, kādēļ netiek izmaksātas likumā paredzētās kompensācijas, ir sarežģītā birokrātija, kā arī aktīva juristu piesaiste, kas ir ļoti apgrūtinoša klientiem un demotivē tos cīnīties par kompensāciju, kas tiem likumīgi pienāktos.”
M. Stonkus stāsta, kādi ir biežākie iemesli, kuru dēļ klientiem regulāri netiek izmaksātas kompensācijas par lidojuma kavēšanos vai atcelšanu:
1) Pasažieri nezina savas tiesības
Visierastākais veids kā lidsabiedrības var nemaksāt kompensācijas, ir pavisam vienkārši nedarot neko. Lielākajā daļā gadījumu tas strādā, jo pasažieri bieži nezina savas tiesības - īpaši, kas attiecās uz kompensācijām. Lai saņemtu kompensāciju, neviens pie jums nevērsīsies - katram pašam ir jāvēršas lidsabiedrībā un jāiesniedz noteiktas formas iesniegums.
2) Laika vilcināšana
Klienta pieprasījumu pēc kompensācijas lidsabiedrība izmeklē ļoti ilgu laiku, kā rezultātā klientam zūd pacietība un motivācija cīnīties, lai saņemtu to.
Lidsabiedrība "aizmirst" sniegt atbildi uz klienta pieprasījumu norādītajā laikā (ierasts - 30 dienu laikā). Bieži vien lidsabiedrības paļaujas uz to, ka klients pats aizmirsīs dokumenta iesniegšanas faktu un nebūs aktuāli saņemt kompensāciju.
3) Birokrātija
Pasažieri tiek vainoti par nepilnīgu pieprasījumu formu aizpildīšanu. Piemēram, iesniegums ir parakstīts nepareizā vietā, tajā nav norādīts pareizais datums vai iesniegums aizpildīts neprecīzi.
Kompensācijas atteikums tiek pamatos ar dažādu valstu likumdošanas atšķirībām, kā rezultātā tas tiek interpretēts tā, lai samazinātu nepieciešamību to izmaksāt.
4) Viltība
Dažreiz lidsabiedrības uzsver, ka noteiktie termiņi (vai kompensāciju apjomi) nav atrunāti viņu likumdošanā.
Aviokompānija var censties pārliecināt, ka noteikumi neļauj izpaust informāciju par lidojuma detaļām un norādīt, ka lidojums atcelts/pārcelts/aizkavēts citu iemeslu - ne viņu dēļ.
Lidsabiedrības nereti mēģina kompensācijās sniegt ko citu - piemēram, lidojumu kuponus, ēdiena kuponus un cita veida piedāvājumus.
Būtiski, ka ikviena korekcija vai papildu jautājums un sniegtā atbilde, komunikācijā ar lidsabiedrību, visdrīzāk, aizņems likumiski maksimālo noteikto atbildes sniegšanas termiņu - 30 dienas.
Kā norāda eksperti, ieteicams nepieņemt kompensācijas dažādos kuponos vai citos veidos - ja vien tas nav acīmredzami izdevīgi vai ērti. Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (EK) Nr. 261/2004, ar ko paredz kopīgus noteikumus par kompensāciju un atbalstu pasažieriem sakarā ar iekāpšanas atteikumu un lidojumu atcelšanu vai ilgu kavēšanos paredz kompensāciju 250-600 eiro apjomā - arī tad, ja lidsabiedrība nogādā pasažieri galamērķī (bet ar vairāk nekā 3 stundu aizkavēšanos).
Situācijas, par kurām klientam pienākas kompensācija ir šādas:
Ja lidojums ticis aizkavēts ilgāk par 3 stundām;
Ja lidojums atcelts mazāk nekā 14 dienas pirms lidojuma;
Ja pasažierim ir liegts iekāpt lidmašīnā vietu trūkuma dēļ.