Alus baudīšana - visizplatītākā tradīcija Jāņos

Alus darītavas Aldaris veiktā aptauja liecina, ka Jāņi tiek uzskatīti par vislatviskākajiem svētkiem, kurus svin 92% aptaujāto. Turklāt visizplatītākā (66%) šo svētku tradīcija ir alus baudīšana, kam seko vainagu pīšana (46%), lēkšana pāri ugunskuram (41%) un Līgo dziesmu dziedāšana (40%).

Alus baudīšana ir ne tikai Jāņu svinību izplatītākā tradīcija, bet, kā atzīst 61% respondentu, alum šajos svētkos ir arī simboliska nozīme. Gandrīz piektdaļa aptaujāto atzīst, ka Jāņu svinības nav iedomājamas bez alus. Jāatzīst gan, ka alus dzeršanu kā ļoti būtisku un pat neatņemamu Jāņu svinēšanas sastāvdaļu biežāk min vīrieši un viņiem arī raksturīgāks ir viedoklis, ka alus tuvina draugus - tā uzskata 19% vīriešu pretstatā 7% sieviešu.

Otra visbiežāk izplatītā Jāņu tradīcija ir vainagu pīšana, kurā iesaistās vidēji 46% aptaujāto, tiesa, starp sievietēm šīs tradīcijas ievērošana ir daudz izteiktāka (66%) nekā starp vīriešiem (29%). Šīs tradīcijas ievērošana ir raksturīgāka arī latviešiem (54%) salīdzinājumā ar cittautiešiem (32%).

Piektdaļa līgotāju gada īsākajā naktī dodas papardes zieda meklējumos, bet divas reizes vairāk Jāņu bērnu dzied Līgo dziesmas (40%) un lec pāri ugunskuram (41%). Nekādas saulgriežu tradīcijas neievēro vien 9% līgotāju.

Jāatzīmē, ka Līgo svētki nav iedomājami bez ugunskura, jo no šīs tradīcijas būtu gatavi atteikties vien 6% līgotāju. Jāņus pavadīt ārpus draugu pulka un bez siera būtu gatavi vien attiecīgi 7% un 13% līgotāju, savukārt Jāņos pavadīt nedziedot būtu ar mieru 34% aptaujāto, tiesa gan, sievietes no dziedāšanas būtu gatavas atteikties daudz retāk (24%) nekā vīrieši (44%).

Latvieši kopumā ir aktīvāki Jāņu tradīciju ievērotāji nekā citu tautību pārstāvji, taču alus baudīšanu Jāņos salīdzinājumā ar citiem dzērieniem ir vienlīdz iecienījuši gan latvieši (72%), gan citu tautību līgotāji (65%).

Aldara aptauja rāda, ka 70% līgotāju Jāņu naktī dod priekšroku tieši alum, kamēr vīnu dzer vien 14%, bet stipros alkoholiskos dzērienus - 10%.

Aptauja tapusi sadarbībā ar Snapshots. Kopumā tika aptaujāts 871 respondents.

Svarīgākais