Piektdiena, 19.aprīlis

redeem Fanija, Vēsma

arrow_right_alt P.S.Kultūra \ Teātris

Izrāžu digitālais arhīvs

© Publicitātes foto

Turpinās kultūras iestāžu labdarības akcijas, nupat savu izrāžu digitālo arhīvu atvēris Dailes teātris, piedāvājot iespēju vienu mēnesi skatīties desmit iestudējumus, kas tapuši iepriekšējos desmit gados un kuri vairs nav šī teātra repertuārā. Izrāžu ieraksti tapuši sadarbībā ar Latvijas Televīzijas projektu teātris.zip.

Desmit izrāžu kolekcijā iekļautas izrādes bērniem, mūzikli un dramatiskās izrādes. Jaunākās paaudzes skatītājiem tiek piedāvāts skatīties trīs izrādes - režisores Lauras Grozas-Ķiberes iestudēto Vārnu ielas republika (2011) un Pīters Pens (2014) (), kā arī Dailes teātra klasikas - izrādes Jērādiņa (2016) - atjaunoto versiju. Par izrādi Pīters Pens režisore Laura Groza-Ķibere savulaik teikusi: «Pīterā Penā autors rada it kā alternatīvu vidi: pretnostatījumu labajam un ļaunajam, vīrišķajam un sievišķajam. Viens bez otra nepastāv. Labais baro ļauno, vīrišķais - sievišķo un otrādi. (..) Cita tēma: Labi ir tur, kur tevis nav!» Savukārt izrāde Jērādiņa ir leģendāra - 1982. gadā iestudētā izrāde Jērādiņa Dailes teātrī tika spēlēta 10 gadus un piedzīvoja rekordlielu izrāžu skaitu - aptuveni 390.

2016. gadā tā atgriezās repertuārā un atkal, tāpat kā pirmajā iestudējumā, ar Pēteri Liepiņu galvenajā lomā. Šis iestudējums tika izvirzīts Spēlmaņu nakts 2009/2010 balvai.

Izrāžu izlasē iekļauti divi mūzikli - Marlēna (2011) un Oņegins (2013) (). Režisores Ineses Mičules veidotais mūzikls Marlēna bija veltīts vienai no spožākajām kinozvaigznēm Marlēnai Dītrihai (1901-1992), kura savulaik kļuva par elku gan vīriešiem, gan sievietēm, spēlēja eņģeļus un padauzas un arī noteica laikmeta modi. Starp citu, viņa bija pirmā vācu kinoaktrise un dziedātāja, kas guva panākumus Holivudā, un ir arī iekļauta Dižāko amerikāņu ekrāna leģendu sarakstā (Greatest American screen legends). Izrādē titullomu atveido Rēzija Kalniņa.

Režisora Dž. Dž. Džilindžera iestudētā izrāde Oņegins ar Artūru Skrastiņu galvenajā lomā saņēma daudzas Spēlmaņu nakts 2012/2013 balvas, kļūstot arī par skatītāju simpātijas balvas laureāti, un komponists Kārlis Lācis saņēma Spēlmaņu nakts 2012/2013 balvu nominācijā Gada mūzikas autors un Inga Krasovska - Spēlmaņu nakts 2012/2013 balvu nominācijā Gada kustību mākslinieks.

Pirms desmit gadiem iestudētā Marija Sjuarte bija režisora Dž. Dž. Džilindžers pirmais pasaules dramaturģijas klasikas iestudējums. Par savu pēc vairākiem gadiem iestudēto izrādi Saules bērni () režisors Dž. Dž. Džilindžers teicis: «Arī Gorkija skartās tēmas, manuprāt, ir ļoti aktuālas, īpaši, ja mēs lugā attēloto mēri paņemam nedaudz simboliskāk. Ja paņemam tās pašas mūsdienām tik raksturīgās alkas pēc cita līmeņa komunikācijas. Tagad jau ļoti bieži ir tā, ka cilvēki apsēžas un runā ne jau par mākslu vai grāmatām, bet gan par kaut kādu youtube ieliktu klipu. Tagad arī ir aizejošais laiks un tas, ka šī laika vietā nāk cita veida komunikācija. Protams, ka tāpēc valda nostalģija pēc iepriekšējā, pēc zūdošā. Es neko nekur nepārceļu un nepārtaisu uz mūsu dienām. Gorkija attēlotais lūzums, kas tolaik bija, reāli arī paliek - luga ir rakstīta 1905. gadā.»

Režisors Regnārs Vaivars tikai paretam iestudē izrādes Dailes teātrī. Viņa veidotā izrāde Aija pēc Jaunsudrabiņa (), kas tapusi pēc latviešiem labi zināmā Jāņa Jaunsudrabiņa romāna motīviem, savulaik «atnesa» vairākas nominācijas Spēlmaņu nakts balvai gandrīz visai radošajai komandai - režisoram Regnāram Vaivaram un scenogrāfam Aigaram Ozoliņam, galvenās lomas atveidotājai aktrisei Kristīnei Nevarauskai un aktierim Artūram Dīcim. Interesanti, ka šis iestudējums savulaik tika pieteikts kā stāsts par trim cilvēkiem, «kuri cenšas beidzot uzsākt jaunu dzīvi, taču galu galā attopas nulles punktā - robežsituācijā, kurā vairs nav atpakaļceļa».

Režisora Mihaila Gruzdova iestudētā Granātu krāsas aproce (2016) ar Artūru Skrastiņu un Vitu Vārpiņu galvenajās lomās pievēršas mūžam aktuālajam jautājumam - kas ir īsta mīlestība? Nesavtīga un pašaizliedzīga, kas nealkst atalgojuma, kas stiprāka par nāvi. Tāda mīla, kuras dēļ var paveikt jebkuru varoņdarbu, ziedot dzīvību, uzņemties ciešanas. Savukārt režisora Dmitrija Petrenko iestudētā izrāde Iespējamā tikšanās «atnesa» nominācijas Spēlmaņu nakts 2015/2016 balvai kategorijā Gada aktrise abām galveno lomu atveidotājām - aktrisēm Olgai Dreģei un Lidijai Pupurei, kuras izrādē atveidoja divus izcilus komponistus - Johanu Sebastianu Bahu un Georgu Frīdrihu Hendeli, kas, kā jau mākslinieki, viens otru esot apskauduši un tā arī nekad dzīvē neesot tikušies.

Izrādes skatāmas Dailes teātra youtube.com kontā. Izrādes būs pieejamas aptuveni mēnesi - kamēr valstī ir izsludināta ārkārtas situācija un apmeklēt teātri klātienē nav iespējams.