Ceturtdiena, 28.marts

redeem Ginta, Gunda, Gunta

arrow_right_alt P.S.Kultūra \ Teātris

Elīna Avotiņa. Apzināties sevi mirklī uz skatuves

«OPERETES SOLISTE – tas skan ļoti labi,» saka Elīna Avotiņa, kura pagaidām gan sevi sauc par dziedošo aktrisi. Sevi spilgti pieteikusi uz teātra skatuves un seriālu lomās, viņa šajā vasarā ļaujas operetes valdzinājumam, kas, salīdzinot ar operās notiekošajām traģēdijām, dzirkstī kā šampanietis © Ģirts Ozoliņš/ F64 Photo Agency

«Kad biju maza meitene, man ļoti patika skatīties seriālus – ģērbos visādos tērpos, vilku mammas kurpes un pati izspēlēju dažādas ainas no seriāliem,» saka aktrise un Operetes teātra jaunā soliste Elīna Avotiņa.

Iepazīta Džeinas lomā TV3 seriālā Svešā seja un Rūtas lomā LTV1 seriālā Divi vienā, piektdien, 12. jūlijā, seriālu aktrise Elīna Avotiņa būs Ikšķiles evaņģēliski luteriskajā baznīcā, kur pārsteigs skatītājus ar savām vokālajām dotībām - tur pulksten 19 tiks atklāts Latvijas Operetes fonda un tās direktores Agijas Ozoliņas-Kozlovskas izlolotais 3. Starptautiskais operetes festivāls. Koncertprogrammā, kuras galvenais vadmotīvs ir prieks, skanēs skaistākā mūzika no latviešu un pasaules klasikas zelta fonda. Solisti: Raimonds Ozols (vijole), Rūta Martinova (soprāns), Elīna Avotiņa (mecosoprāns), Dainis Kalnačs (tenors), Kristīne Prauliņa (vokāls), Rīgas Gospeļkoris, pianisti Agija Ozoliņa-Kozlovska un Doms Žeromsks (Lietuva).

Pamatdarbs seriālā

«Teātra māksla un mūzika man jau kopš bērnības ir gājušas līdzās. Esmu beigusi Jāzepa Mediņa Rīgas Mūzikas vidusskolas solo dziedāšanas klasi pie skolotājas Natālijas Kozlovas un apmeklēju arī teātra studiju, kuru vadīja aktieris un režisors Romāns Grabovskis. Pēc vidusskolas gribēju stāties vokālistos Latvijas Mūzikas akadēmijā, bet neveiksmīgi saslimu. Pazuda balss, nevarēju salikt kopā pat divas skaņas un attiecīgi eksāmenos parādīju ne to labāko rezultātu. Taču tajā gadā uzņēma arī aktieru kursu Latvijas Kultūras akadēmijā, un, tā kā aktiermāksla man vienmēr bija tuva, mēģināju stāties tur. Atceros, kā toreiz nodomāju: lai liktenis izlemj - varbūt uz vokālistiem vēl par agru, varbūt vispirms vajag uz aktieriem. Un - tā arī notika,» stāsta jaunā aktrise, ar prieku un pateicību atminoties četrus studiju gadus pie režisores Māras Ķimeles. Līdztekus viņa turpināja izkopt savu vokālu, visu šo laiku mācoties arī pie vokālā pedagoga Roberta Hansona.

Elīna bija tikko pabeigusi Latvijas Kultūras akadēmiju, kad 2017. gada vasarā izskatīgo un slaido blondīni pamanīja režisore Inta Gorodecka, uzaicinot uz kastingu topošajam seriālam Svešā seja - bagātā plastikas ķirurga Riharda Muižnieka (Ģirts Ķesteris) un Ērikas Muižnieces (Vita Vārpiņa) izlutinātās meitas Džeinas lomai.

«Tas man bija liels pagodinājums, taču iesākumā nācās ļoti kāpt sev pāri, lai šo lomu nospēlētu. Man bija un joprojām ir liela cieņa un bijība pret jau pieredzējušajiem kolēģiem, taču mana loma pieprasīja būt izaicinošai un dzēlīgai. Baidījos, ka nepārspīlēju, bet paldies Intai Gorodeckai, kura mani motivēja un iedrošināja,» stāsta klīnikas sekretāres lietvedes Džeinas lomas atveidotāja, piebilstot, ka loma seriālā divu gadu garumā bija viņas pamatdarbs, plus divas trīs reizes mēnesī bija izrādes Valmieras drāmas teātrī, Dailes teātrī un Rēzeknes teātrī Joriks.

Operete kā šampanietis

Otra seriāla loma Elīnai ir žurnālistikas studente Rūta LTV1 seriālā Divi vienā, ko arī veido režisore Inta Gorodecka. «Rūta ir diametrāli pretēja Džeinai - daudz noslēgtāka, mērķtiecīgāka un naivāka,» stāsta aktrise, piebilstot, ka šī sezona seriālam jau beigusies, bet nākamā, kurā būšot lielas pārmaiņas, vēl ir tapšanas procesā.

Tāpēc vasarā dziedošajai aktrisei ir laiks ļauties operetes valdzinājumam, kas, kā viņa pati saka, salīdzinot ar operās notiekošajām traģēdijām, dzirkstī kā šampanietis. «Starp citu, liels impulss, kas pamudināja doties tieši operetes virzienā, nāca no ģimenes. Tāpēc, kad uzzināju, ka ir izsludināta atlase kora lomai operetē Silva. Čardaša karaliene, sapratu, ka jāmēģina. Taču tieši tajā dienā, kad bija ieplānota noklausīšanās operetē, bija jāfilmējas arī seriālā, un es sapratu, ka to fiziski nevaru paspēt. Zvanīju Operetes fonda direktorei Agijai Ozoliņai-Kozlovskai un jautāju, vai varu atdziedāt vēlāk. Viņa neatteica, bet, kad vakarā aizbraucu uz noklausīšanos, diriģents Atvars Lakstīgala jau bija devies prom. Ļoti saskumu, jo domāju, ka šī iespēja ir zaudēta. Tomēr nepadevos un sagatavoto āriju nodziedāju a cappella. Pēc noklausīšanās Agija pēkšņi noteica, ka ir atradusi Brālītim Māmiņu. Tā, pavisam negaidīti, tiku pie Mātes lomas muzikālajā izrādē bērniem Karlsons, kurā man nācās ielēkt, un šosezon to jau esmu nospēlējusi trīs reizes,» priecīgi stāsta jaunā operetes soliste. Pozitīvu pieredzi viņa ieguva arī operetē Silva. Čardaša karaliene, un jo īpaši Elīna ir gandarīta par veiksmīgo sadarbību ar diriģentu Atvaru Lakstīgalu.

Baroka laikmeta mūzika

«Operetes soliste - tas skan ļoti labi,» saka Elīna, kura pagaidām gan sevi sauc par dziedošo aktrisi. «Ja mans ceļš aizies pa operetes līniju, būšu ļoti priecīga. Man ļoti patīk arī filmēties, un, ja to visu izdotos apvienot, es būtu ļoti, ļoti laimīga.»

Piektdien 3. Starptautiskā operetes festivāla atklāšanas koncertā Elīna dziedās baroka laikmeta - K. V. Gluka un G. F. Hendeļa - mūziku. «Baroks ir man sirdij tuvs, ļoti labprāt to izpildu,» Elīna atzīst un izstāsta, ka līdztekus vokālajām nodarbībām pie profesora Roberta Hansona viņa papildina zināšanas arī pie diriģenta un senās mūzikas interpreta Māra Kupča, apmeklējot baroka mūzikas meistarklases.

Nākamā lielā uzstāšanās viņai gaidāma Mūzikas un mākslas festivālā Vivat Kurlandia!, kas 20. un 21. jūlijā notiks Bauskā - koncertā Sonetti di Vita, kas 21. jūlijā pulksten 16.30 notiks Bauskas pilī. Stundu garajā programmā ar Šekspīra un Petrarkas sonetiem līdzās Elīnai muzicēs arī Ieva Nīmane (blokflauta) un klavesīniste Minjanga Kima (Austrija/Koreja). Starp citu, ieeja koncertā ir bez maksas. «Tas man arī būs ļoti interesants piedzīvojums,» domā dziedošā aktrise.

Interesants piedzīvojums un ļoti liels notikums Elīnai bija arī šā gada 5. maijā Mazajā ģildē, kur baroka laikmeta mūziku viņa dziedāja pirmoreiz. Tas bija G. F. Hendeļa vēlīnās viencēliena oratorijas Herkulesa izvēle (The Choice of Herculess) atskaņojums, ko piedāvāja baroka orķestris Collegium Musicum Riga, baroka koris Collegium Choro Musici Riga diriģenta Māra Kupča vadībā un solisti: kontrtenors Biradžs Barkakati (ASV), Ilze Grēvele-Skaraine (soprāns), Elīna Avotiņa (mecosoprāns) un Ansis Bētiņš (tenors).

Ļaujas, lai ved

Taujāta, cik apzināti viņa šobrīd iet mūzikas ceļu, Elīna atteic, ka viņa ļaujas, kurp viņu ved radošais ceļš. «Man arī teātris ir ļoti mīļš, un līdz šim mana pieredze ir rādījusi, ka to enerģiju, ko rada aktieru savstarpējais kontakts, veidojot lomas, akadēmiskajā mūzikā tomēr līdz galam nevar iegūt. Dzīvo mirkļa maģiju biežāk var piedzīvot tieši teātrī,» sapratusi jaunā aktrise.

Dailes teātra mākslinieciskais vadītājs Dž. Dž. Džilindžers esot ieminējies, ka jaunajā sezonā Elīnai varētu būt kāda loma. «Neko vairāk šobrīd nezinu, bet ļoti ceru, ka būs. Jo Dailes teātris man ir īpaši mīļš.»

Bet, ja viņai ļautu izvēlēties lomu, kuru gribētu nospēlēt, tā būtu franču dramaturga Žana Anuija Mēdeja. «Tā mani nelaiž vaļā jau no studiju gadiem, kad ar režisori Māru Ķimeli iestudējām fragmentus no šīs lugas. Māra Ķimele ir ne vien brīnišķīgs cilvēks, bet arī lielisks pedagogs, kura prot iedot pareizo atslēgu, kā strādāt ar lomu - kā pieiet tekstam, saprast, kur tev tas sēž. Mans ķermenis ļoti precīzi uz to nostrādāja, un es ļoti gribētu šo lomu izdzīvot no sākuma līdz beigām,» saka jaunā aktrise.

«Es esmu no tiem aktieriem, dziedātājiem, kuriem patīk mēģinājuma process, jo tas ir laiks, kad var meklēt visdažādākos veidus, lai apdzīvotu tēlu, partnerus, laukumu, un man tas ir ļoti svarīgi. Vai tā ir izrāde vai koncerts, es ļoti mēģinu sevi apzināties tieši tajā mirklī, un tad loma vai dziesma iegūst jēgu un caur mani nonāk pie skatītāja vai klausītāja. Es ļoti cenšos to mirkli noķert, piefiksēt un nosargāt.»

ELĪNA AVOTIŅA

- Aktrise, Operetes teātra jaunā soliste (mecosoprāns)

- Dzimusi 1992. gada 7. jūlijā Rīgā

- Izglītība: Rīgas 1. Mūzikas skola (vijoļspēles klase, 2000-2008), Jāzepa Mediņa Rīgas Mūzikas vidusskola (solo dziedāšana, 2009-2013), Latvijas Kultūras akadēmija (bakalaura grāds mākslās, apakšprogramma Dramatiskā teātra aktrise, 2013-2017), apguvusi padziļinātas zināšanas vokālajā mākslā (apakšprogrammā Akadēmiskais vokāls pie asoc. prof. Roberta Hansona, 2013-2019)

- Repertuāra lomas teātrī: Kailija - N. Lizuka Labie bērni (rež. R. Suhanovs, Valmieras teātris, 2017), Katja - A. Volodina liriskā komēdija No mīļotajiem nešķirieties (rež. A. Kiseļuss, Rēzeknes teātris Joriks, 2018)

- Lomas Latvijas Operetes fonda izrādēs (2019): I. Kālmāns Silva. Čardaša karaliene - Juliška (rež. J. Jonelis, diriģents A. Lakstīgala), mūzikls bērniem Karlsons - Māte (rež. V. Lūriņš), Skrien gaisā piparmētras… (rež. V. Lūriņš, diriģents A. Lakstīgala)

- TV lomas: Džeina - TV3 seriāls Svešā seja (rež. I. Gorodecka, 2017-2018), Rūta - LTV1 seriāls Divi vienā (rež. I. Gorodecka, 2018-2019)

- Starptautiskā jauno zvaigžņu konkursa The rising star laureāte (2019)

- Nominēta Spēlmaņu nakts 2017/2018 balvai kategorijā Gada jaunais skatuves mākslinieks - par Dārguma lomu izrādē Kam no Vilka kundzes bail? (Dailes teātrī)

- Neprecējusies. Ir draugs