Otrdiena, 23.aprīlis

redeem Georgs, Jurģis, Juris

arrow_right_alt P.S.Kultūra \ Teātris

VĒRTS REDZĒT! Režisors Valters Sīlis. Par satikšanos ar ģenialitāti

© Ģirts Ozoliņš/F64 Photo Agency

«Ja man trijos vārdos jānoformulē, par ko ir šī izrāde, es teiktu, ka par draudzības dažādajām formām. Un vienlaikus tajā tiek uzdots jautājums, kāda mākslai vispār ir jēga, un – kāpēc mēs to darām?... Bet racionālas atbildes jau nav, tā katram pašam ir jāmeklē starp rindām,» domā režisors Valters Sīlis.

Trešdien un ceturtdien, 27. un 28. februārī, pulksten 19 Dirty Deal Teatro (DDT) pirmizrādi piedzīvos viņa veidotā sonāte skatuvei četrrocīgi Pēc grāmatas motīviem.

Izrāde stāsta par pusmūža aktiera atmiņu izvērsumu, kur dažādās draudzības - gan ar cilvēkiem, gan mākslas darbiem - ietekmē viņa izvēles dzīves ritumā. Draudzība starp diviem pavisam jauniem cilvēkiem ir ārkārtīgi īsa, taču atstāj iespaidu uz visu atlikušo dzīvi. Klejojot atmiņu lokos, izrādes galvenais varonis - aktieris - nonāk uz skatuves, kur izspēlē austriešu rakstnieka Tomasa Bernharda (1931-1989) romānu Noriets (The Loser/Der Untergeher, 1983, latviešu valodā tas gan nav tulkots, šis ir izrādes veidotāju poētiskais tulkojums).

Romāna galvenie varoņi ir trīs pianisti, diviem no tiem šī draudzība izposta muzikālo karjeru. Jo, sastopoties ar ģenialitāti, ar kādu, kurš daudzējādā ziņā ir spēcīgāks, viņi padodas. Viņi, protams, spēj novērtēt ģenialitāti, bet - netiek tai līdzi. Tā viņus iedvesmo, bet - reizē rada arī mazvērtības kompleksus. Šis impulss aktierim liek atcerēties jaunības valdzinājumus, bez kuriem tagadējā esība teātrī būtu neiespējama. Ko viņš atmiņās meklē? Vai meklējumi palīdzēs aktierim, kuram cīņa ar sevi ir daudz stiprāka par iespēju patverties mākslā?

Izrādē ir izmantoti fragmenti no Tomasa Bernharda romāna Noriets, kā arī Franca Kafkas un Kārļa Skalbes darbu fragmenti. Izrādes dramaturģiju veidojis režisors Valters Sīlis, bet teksti tapuši kopā ar aktieriem Jāni Kroni un Alisi Danovsku.

«Šis romāns vēsta par cilvēku, kurš, iespējams, pāragri ir nonācis vecumā un mēģina atrast iemeslu savām neveiksmēm, par sastapšanos ar ģenialitāti un draudzību, kas iznīcina. Tam pretstatā ir mans personiskais stāsts par tikšanos ar ģeniālu cilvēku jaunībā, kas noved pie sastapšanās ar mākslu un atstāj paliekošu iespaidu, ar ko jāsadzīvo visu turpmāko dzīvi,» stāsta režisors Valters Sīlis, uzsverot, ka izrāde, kas balstīta uz šī romāna motīviem, ir kā spēle ar asociācijām, kas rodas, kad kāds stāsts kļūst īpašs. «Un tās ir ļoti personīgas lietas - jo tās attiecības un tie jautājumi, kas romānā tiek risināti, parādās arī tavā personīgajā dzīvē. Un ar to mēs zināmā mērā arī spēlējamies, jo no paša romāna izrādē ir apmēram ceturtā daļa, pārējais ir oriģināldramaturģija,» stāsta Valters Sīlis, piebilstot, ka vienlaikus šai jauniestudējumā ir arī ļoti daudz fikcijas.

Izrādes radošajā komandā strādā arī scenogrāfs Uģis Bērziņš, skaņu mākslinieks Reinis Indāns un gaismu mākslinieks Jānis Sniķers.

Nākamās izrādes DDT (Talsu ielā 1, Āgenskalnā): 17., 18. un 19. martā pulksten 19.

Bet šovakar, 26. februārī, režisoru Valteru Sīli var sastapt uz skatuves - Latvijas Nacionālajā teātrī, kur Aktieru zālē viņš spēlē režisora Elmāra Seņkova iestudējumā Par tēviem. Tā pirmizrāde bija 3. februārī. «Tā bija mana pirmā satikšanās ar Elmāru Seņkovu un viņa komandu. Mēs, protams, esam draugi, daudz laika pavadām kopā, bet tas ir kaut kas cits. Šajā gadījumā viņš bija priekšnieks, un man bija ļoti interesanti gan redzēt viņa darba metodes, gan kopā kaut ko radīt,» atzīst Valters Sīlis. Nākamās izrādes: 8. un 23. martā.

Vēl šajā sezonā viņam plānots darbs uz Latvijas Nacionālā teātra lielās skatuves - tur sadarbībā ar dramaturgu Jāni Balodi taps muzikāli dokumentāla izrāde Zem diviem karogiem - par Latvijai nozīmīgo pārmaiņu laiku, kad leģendārās grupas Jumprava mūzika daudziem bija ārkārtīgi nozīmīga. Pati Jumprava uz skatuves gan nebūs, bet grupas mūziķi jauniestudējuma tapšanā jau ļoti daudz palīdz.