«Teksts ir tas pats, aktieri tie paši, arī scenogrāfija nemainās, un tomēr katra izrāde ir pilnīgi savādāka nekā iepriekšējā, ir nianses, ko nav iespējams atkārtot. Un tā ir tā teātra burvība, ko negribas palaist garām,» saka dramaturģe Justīne Kļava (27).
Viņas luga Jubileja ’98, ko šogad pavasarī Daugavpils teātrī iestudējusi režisore Paula Pļavniece, svētdien pulksten 12 un 16 Baltijas Drāmas foruma ietvaros būs skatāma Rīgā, Latvijas Kultūras akadēmijas Teātra mājā Zirgu pasts. Un Justīne Kļava to skatīsies jau ceturto un arī piekto reizi.
Tas ir vienas ģimenes stāsts, un izrādes darbība notiek 90. gadu Latvijā, kas valsts vēsturē iezīmējies kā pārmaiņām, notikumiem, apjukuma un pirmajiem kapitālisma labumiem pārpildīts laiks. Izrādē attēlotas Janas bērnības atmiņas un viņas mēģinājumi izprast, kāpēc vectētiņa Edvīna 60 gadu jubilejas svinības kļuva par pēdējo vakaru, kad viņa redzēja savu vectētiņu. Kas gan varēja noiet greizi ģimenes svinībās?
Stundu un 40 minūtes garā izrāde Jubileja ’98, kas tiek spēlēta krievu valodā, šogad ir pārstāvēta sešās (!) Spēlmaņu nakts balvas nominācijās: Gada mazās formas izrāde, Gada režisors -Paula Pļavniece, Gada aktrise - Žanna Lubgāne (par Vecmāmiņas lomu), Gada aktrise otrā plāna lomā - Kristīne Veinšteina (par Līgas lomu), Gada aktieris otrā plāna lomā - Jurijs Losevs (par Edvīna lomu) un Gada sasniegums oriģināldramaturģijā (teksts, luga vai scenārijs) - Justīne Kļava. Jaunajai dramaturģei šī ir jau otrā Spēlmaņu nakts nominācija - 2015./2016. gada sezonā viņa bija nominēta un arī saņēma balvu kategorijā Gada sasniegums oriģināldramaturģijā - par lugu Dāmas, ko Teātrī TT iestudējusi režisore Inga Tropa.
«Protams, šī nominācija man ir liels pagodinājums. Patiesībā otrā reize ir vēl lielāks pagodinājums,» atzīst Justīne Kļava, piebilstot, ka viņa pat nezina, kā to racionāli izskaidrot. Iespējams, tāpēc, ka reiz jau šo virsotni sasniegusi, aizdomājusies, vai pati priekš sevis spēs to attaisnot. Tāpēc, kad tas ir izdevies, ir vēl patīkamāka sajūta.
Kas, viņasprāt, ir izrādes Jubile-ja ’98 veiksmes pamatā? Dramaturģe domā, ka tas ir lielākoties režisores Paulas Pļavnieces nopelns, kura absolūti brīnišķīgā veidā ir spējusi saliedēt izrādes radošo ansambli. «Mēs visi strādājām pie vienas lietas, bijām domubiedri visos līmeņos,» stāsta Justīne Kļava, uzsverot, ka šo stāstu noteikti ir vērts redzēt - gan tāpēc, ka tajā ir brīnišķīgi aktierdarbi, gan tāpēc, ka tas ir ļoti par visiem mums. «Laiks, kurā notiek lugas darbība, tiek izmantots vairāk kā fons, kā pamats vispārinājumam, bet galvenais ir stāsts par attiecībām. Un ikviens skatītājs, kuram ir ģimene, tajā atpazīs sevi - neatkarīgi no vecuma, sociālās piederības vai etniskās grupas,» dramaturģe ir pārliecināta.
Izrādē piedalās arī Milena Rožanska, Vadims Bogdanovs, Jeļena Ņetjosina, Džordžs Stīls un Mihails Abramovs. Iestudējuma scenogrāfe un kostīmu māksliniece ir Dace Sloka, gaismu mākslinieks - Sergejs Vasiļjevs.
Bet šobrīd dramaturģe raksta jaunu libretu - kustību izrādei Neglītais, pēc Hansa Kristiana Andersena pasakas Neglītais pīlēns motīviem, ko Dailes teātra Kamerzālē iestudēs horeogrāfe Inga Krasovska. Pirmizrāde plānota 23. janvārī.