Izstāžu kompleksā Azienda Speciale Palaexpo Romā š. g. 11. oktobrī tika atklāta vērienīga krievu mākslas izstāde „Sociālistiskais reālisms padomju glezniecībā 1920–1970 un Aleksandrs Rodčenko”, kurā eksponēta slavenā krievu mākslinieka Aleksandra Deinekas glezna „Pusdienu pārtraukumā Donbasā” no Latvijas Nacionālā mākslas muzeja krājuma.
Ar projektu „Sociālistiskais reālisms padomju glezniecībā 1920–1970 un Aleksandrs Rodčenko”, kuru organizē Valsts Krievu muzejs sadarbībā ar Valsts muzeju un izstāžu centru „Rosizo”, noslēdzas Itālijas un Krievijas kultūras apmaiņas gads.
Izstāžu kompleksa Azienda Speciale Palaexpo reprezentatīvā ēkā Romas centrā, kurā sadzīvo historisma arhitektūras tradīcijas un modernās mākslas galerijas gars, tiek eksponēti padomju glezniecības klasiskie paraugi no Maskavas un Sanktpēterburgas lielākajiem muzejiem. Koncepcijas autori Metjū Brouns, Jevgēnija Petrova un Zalfira Tregulova izveidoja plašu sociālistiskā reālisma glezniecības retrospekciju, kura ārpus Krievijas tiek rādīta pirmo reizi. Ekspozīcija ir veidota pēc hronoloģiskā principa un sastāv no septiņām tematiskām nodaļām. Itāļu skatītāji ieraudzīs tādas lielformāta daudzfigūru kompozīcijas kā, piemēram, Īzaka Brodska „Kominternes II kongresa svinīga atklāšana” (1924). Šis audekls no Maskavas uz Romu pārvests uz speciāla ruļļa un tika montēts uz vietas.
Ievērojamā krievu gleznotāja Aleksandra Deinekas monumentālā kompozīcija ar skrejošiem jaunekļiem „Pusdienu pārtraukumā Donbasā” (1935) no Latvijas Nacionālā mākslas muzeja kolekcijas veido ekspozīcijas dominanti centrālajā Rotondā, kura ir veltīta socreālisma agrīnajam periodam un sporta tematikai. Jāatzīmē, kā itāļu publika jau otro reizi tiksies ar šo izcilo Deinekas darbu no Rīgas, kurš kopā ar krievu glezniecības kolekciju no LNMM tika eksponēts Itālijā 2008. gadā.
Aleksandrs Deineka (1899–1969) ir viens no vadošajiem sociālistiskā reālisma pārstāvjiem, kurš savās gleznās akcentē padomju laikmeta poētisko heroiku. Deinekas daiļradi raksturo radoša, dialektiskā pieeja socreālisma kanonu vizualizācijai. Mākslinieka novatorisms izpaužas lakoniskā gleznieciskā risinājumā, ekspresīvā dinamiskā kompozīcijā. Latvijas Nacionālā mākslas muzeja krājumā glabājas divi šī izcilā gleznotāja darbi. Glezna „Pusdienu pārtraukumā Donbasā”, kurā attēloti jaunie ogļrači atpūtā uz industriālas ainavas fona, liecina par autora talantu un drosmi tēmas un varoņu interpretācijā.