Pēc nedēļas, ceturtdien, 6. septembrī, leģendārā keramiķa Pētera Martinsona talanta cienītājiem par prieku Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā tiks atvērta izstāde Pēteris Martinsons. Līnija un forma.
Ap 1976. gadu mākslinieks aizsāka tradīciju - katru dienu radīt vismaz vienu pilnīgi pabeigta zīmējuma lapu. Pēterim Martinsonam tās bija savdabīgas aktīvās fantāzijas vai meditācijas stundas. Abstraktajās kompozīcijās viņš fiksējis plastisku formu un dekorējumu idejas, kā arī šo ideju dažādas attīstības stadijas. Vienlaikus kompozīcijas uztveramas kā autora pārdomas par globāliem vai pat kosmiskiem formu veidošanās un attiecību procesiem.
Pēteris Martinsons ieguvis arhitekta izglītību. Strādājot par kompozīcijas un projektēšanas pasniedzēju Rīgas Lietišķās mākslas vidusskolā, viņš apguva keramikas pamatus. Jau agrīnie darbi - māla svečturi, krūzes, lēzeni ziedu trauki, kā arī dekoratīvo figūru grupas - sapņu putni, zirgi, velni - 20. gadsimta 60. gadu vidū piesaistīja sabiedrības uzmanību un sākotnēji izraisīja kolēģu neizpratni ar savu neierasto pieeju: autors konsekventi strādāja ar neglazētu mālu, kā vērtību izceļot materiāla dabiskumu un brīvi modelētu formu plastiskumu, ko akcentēja melnu līniju klājums.
Kā informē kuratore Irēna Bužinska: «Kamerstila izstādē Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja 3. stāva vestibilā pirmo reizi tiks eksponēta daļa no Pētera Martinsona ģimenes - krustdēla Induļa Leinerta - dāvinājuma muzejam. Zīmējumu izvietojumam izvēlēts princips, kādu mākslinieks pats bija izmantojis 1988. gadā Tallinā, Dekoratīvās mākslas muzejā veidojot savas personālizstādes ekspozīciju. No LNMM kolekcijas izstādei atlasītas vairākas 80. gados radītās keramikas priekšmetu grupas, kuras visprecīzāk demonstrē nākamo radošo stadiju - mākslinieka izcilo prasmi veidot grafisku kompozīciju uz telpiska apjoma, kad līnija seko katram virsmas izliekumam, izceļot pāreju no vienas priekšmeta daļas uz citu.»
Izstāde būs apskatāma līdz 14. oktobrim. Tā būs pirmā no projekta Tieši laikā. Dizaina stāsti par Latviju izstādēm.