Piektdien, 12. februārī plkst. 17.00 tiks atklātas divu foto mākslinieču - Ineses Kalniņas un Jeļenas Glazovas izstādes.
Kails vīrietis Ineses Kalniņas fotogrāfijās izstādē „Brīvās robežas. Vīriešu akti” varētu šķist mulsinošs un autores izvēle pievērst uzmanību vīriešu, ne sieviešu aktiem – izaicinoša un aušīga. Tomēr fotogrāfiju centrā nav kailums, bet modeļa personība, ko Inese Kalniņa notvērusi un atklājusi, rodot līdzsvaru cilvēka un to aptverošās vides attēlojumā. Skatoties fotogrāfijas un vērojot vīriešu torsus brīvā dabā starp kokiem, neapdzīvotu ēku mūriem vai trepju telpā, grūti apjaust gan modeļu, gan pašas fotogrāfes iespējamo biklumu un stīvumu attēla tapšanas brīdī. To vietā manāma atbrīvotība un dabiskums, ko nenomāc pat kompozīciju pārdomātais, ne nejaušībai atvēlētais risinājums.
„Latviešu fotomākslas kontekstā vīriešu kailfoto atšķirībā no sieviešu aktu fotogrāfijām nav sevišķi izplatīta parādība. Jaunas meitenes kails ķermenis tiek uztverts vieglprātīgāk, cilvēks ir pieradis redzēt visapkārt plikumus, viņš to pieprasa – internetā, televīzijā, veikalu skatlogos. Sabiedrība ekspluatē sievietes perfektu ķermeni, savukārt atkailinātu vīrieti uztver kā neķītrību. Vīrieša aktam nonākot uzmanības centrā kā mākslas darbam, cilvēki kautrējas,” saka izstādes autore Inese Kalniņa.
Inese Kalniņa piedalījusies un guvusi atzinību vairākos foto konkursos, to vidū – „Mana pilsēta naktī”, ko 2005. gadā organizēja Francijas kultūras centrs Rīgā, Radio Naba rīkotajos fotokonkursos „6x6” un „7x7”, kā arī fotokonkursā „Zelta rudens Latvijā 2009”, ko rīkoja portāls „Delfi”.
Jeļenas Glazovas izstādē ietverti attēli no apjomīgās sērijas „Sievietes identifikācija”, ko autore veido vairāku gadu garumā, ik pa laikam fotografējot konkrētas sievietes. Dienas un mēneši iet, taču fotografēšanas princips paliek nemainīgs – modeles, nostatītas pret foto kameru, tiek dokumentētas ikdienišķos apstākļos. Izstādē apmeklētāji tiek aicināti ne gluži meklēt atšķirības, ko ievieš laiks, bet apzināt savu cilvēcisko dabu, objektīvu informāciju tverot subjektīvi. Attēliem ir pievienoti komentāri, kas dažkārt mēdz mainīt fotogrāfijas vērotāja skatu uz sievieti, atklājot stereotipu un aizspriedumu ietekmi. Vai ziņas par grūtniecību, vīra bezdarbu vai prombūtni ārvalstīs maina modeles sejas izteiksmi vai skatītāja uztveri? Autores koncepcija, iespējams, raisīs vēl citu diskusiju – ne tikai „sieviete un sieva, meita, māte”, bet arī „mūsdienu fotogrāfija”.
Jeļenas Glazovas personālizstādes bijušas skatāmas kinoteātrī „Rīga”, Space:Garage telpās Andrejsalā un ES Mājā Rīgā. Žurnāla „Foto Kvartāls” 2009. gada jūnija numurā publicēts raksts par autores radošo darbību – „Starp romantiku, konceptiem un feminismu.”
Atklāšanas pasākumā muzicēs grupa „Vētras saites”.