Rīgas kā Eiropas kultūras galvaspilsētas 2014 gada ietvaros ASV, Latvijas Republikas vēstniecībā Vašingtonā 8.februārī tiks atklāta Latvijas Mākslas akadēmijas rektora prof. Alekseja Naumova un prorektora prof. Kristapa Zariņa kopizstāde "Riga and World Cities. Live Paintings".
Ekspozīcija ir kā tilts starp Rīgu un Vašingtonu gan burtiskā, gan metaforiskā nozīmē. Abu mākslinieku kopizstādē centrālā loma atvēlēta pilsētu ainavām, pasaules metropoļu un Eiropas vēsturisko pilsētu īpašajai gaisotnei. Meistaru gleznas rosina skatītāju doties kolorītā ceļojumā no Rīgas līdz Ņujorkai, no Honkongas līdz Venēcijai, Parīzei un citiem galamērķiem, kur māksliniekus vedušas darba gaitas.
Vairums izstādē aplūkojamo darbu tapuši kā mirkļa fiksācija brīvā dabā, dinamiskā atmosfērā. Visbiežāk uz lielizmēra formāta, ar brīvu otas pieskārienu, krāsas jaucot tieši uz audekla.
Mākslinieki apzināti iztiek bez palīgmateriāliem, iepriekš sagatavotām skicēm vai fotogrāfijām. Noteicošā ir situācija - saulē vai lietū, cilvēku ielenkumā vai vientulībā dažu stundu laikā top urbānās un dabas ainavas.
Līdzās agrākos gados radītiem darbiem izstādē būs skatāmas gleznas 2013.gada rudenī Ņujorkā un Vašingtonā tapušās gleznas, Aleksejam Naumovam un Kristapam Zariņam viesojoties ASV, kur galerijā "onetwentyeight" (Ņujorkā) tika atklāta abu autoru kopizstāde "Let’s Talk About Painting". Vizītes laikā tapa lielformāta gleznas - skats uz ASV prezidenta rezidenci Balto namu (Vašingtonā) un skats uz Manhetenu no Bruklinas un ainava ar Vašingtona skvēru (Ņujorkā).
"Gleznošana Ņujorkā vienmēr ir neaizmirstama pieredze. Pārnest ikonisko metropoli, šo pasaules spoguli, uz audekla ir pamatīgs izaicinājums. Lielpilsētas kontrasti bija spilgti izjūtami arī gleznojot Vašingtona skvērā Ņujorkā, vidē, kur augstceltnes sadzīvo ar parku, dabu, cilvēkiem. Vienojošais elements visās glezniecības sesijās ir plenēra gaisotne, iespēja izdzīvot mirkļa burvību un fiksēt ainavu," stāsta Aleksejs Naumovs.
No Kristapa Zariņa, Latvijas Mākslas akadēmijas profesora un prorektora, bagātīgā darbu krājuma uz izstādi Vašingtonā ceļo Rīgas un Budapeštas ainavas. Līdzīgi kā kolēģim Aleksejam Naumovam, arī Kristapam Zariņam glezniecībā ir svarīgs process: "Gleznoju ārā, lai, mainoties gaismai, fiksētu krāsu attiecības dabā un paplašinātu krāsu skalu, ko vēlāk izmantot citos darbos kā atspērienu radošai iztēlei."