Laikmetīgās mākslas centrs atklāj nīderlandiešu mākslinieces Annas Hūtjes izstādi

© publicitātes

Šodien, 20. novembrī, Latvijas Universitātes centrālajā ēkā Laikmetīgās mākslas centrs (LMC) atklājis nīderlandiešu mākslinieces Annas Hūtjes (Anna Hoetjes) izstādi „Pagrieziens!” (Turn!).

Anna Hūtje ir pētījusi sinhronās vingrošanas tradīciju sociālistiskajās republikās, domājot par to, vai sinhrons kolektīvs iespējams arī mūsdienās, kad par normu kļuvis individuālisms.

Izstādē redzama video instalācija, dokumentāls video. Izstāde apskatāma līdz 15. decembrim. 

Annas Hūtjes projekts „Pagrieziens!”(Turn!) sākās ar pētījumu par masu kustībām, strādājot pie cita darba – dokumentālā video „Tas bija grūti / to vajadzētu atjaunot”. Iedvesmojoties no radītā materiāla, māksliniece sadarbībā ar vācu horeogrāfi Heiki Hennigu pēcāk radīja horeogrāfiju-iestudējumu, kurā ietvertas atsauces uz dažādām masu kustībām – masu paniku, zibakcijām (flashmob), militārām parādēm u.c. Abu mākslinieču radītais uzvedums, piedaloties simt piecdesmit brīvprātīgiem dalībniekiem, notika Leipcigā, stadionā, kas sociālisma laikā bijusi nozīmīga vieta propagandistiskai masu vingrošanas tradīcijai, savukārt mūsdienās kļuvusi par izteikti komerciālu „Red Bull” arēnu.

Galvenais problēmjautājums, ko māksliniece savā projektā apskata, ir kolektivitāte, kas tiek panākta ar sinhronizētām ķermeņa kustībām, „kļūstot par skrūvīti lielākā mehānismā”. Annu Hūtji interesē, kādos brīžos iedarbojas savstarpējās saites starp cilvēkiem, kādos brīžos rodas kopiena? Kādos brīžos kolektīvs kļūst par iespaidīgu attēlu, izmantotu komerciāliem vai propagandiskiem mērķiem?

Izstādē aplūkojama video instalācija ar kadriem, kas fiksēti gan no putna lidojuma skatupunkta, gan dalībnieku mobilajiem telefoniem, ir iekļautas arī ainas no uzveduma sagatavošanas un mēģinājuma procesa. Projektam „Pagrieziens!” (Turn!) pieder arī Annas Hūtjes performances, viena no tām bija skatāma arī izstādes atklāšanas vakarā.

Svarīgākais